AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
47.032

Hög HC och CO trots ny Kat. E39

Sida 11 av 12
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Sådärja! Bort med DO katten och svetsa på en ny från BT. Cellpaketet var det minsta mecken sett..

CO 0.1
CO2 0.2
HC 43

Och då var bilen varmkörd i 5 minuter. Bara att boka en tid för besiktning nu.

Tack till alla som fyllt på med tips i tråden!

/Johan
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Så, besiktiga igår, och kom hem med blankt papper!

CO 0.0
CO2 0.0
HC 45
Lambda 1.01

Härmed utfärdas alltså en varning för Däck Onlines katalysatorer!
Cellpaketen är alldeles för små, ialla fall de som ska vara till BMW´s M52.

Stänger tråden för min del!

Over and out / Johan
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Intrressant. Då kanske min gamla formel fungerar: Dela originaldelspriset med två, om icke-originalet fortfarande är billigare är den nog skit. :)
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Nja, i vissa fall kanske. Gissar att en kat från BMW kostar aningen mer än dubbla 699.- från Biltema. Förvisso annan livslängd också..

/Johan
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Exakt. Och syrelagringsförmåga (och rening). Frågan är om det är samma faktor som priset, efter division med två.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Det vet vi i januari när jag besiktigar nästa gång. Men fasen vad skönt det är att inte behöva smyga omkring längre. 150 mil med körförbud. Klart det känns när polisen står med fartkamera osv..

/Johan
ra
44
rafal
523i -97
tja!!
tråden är några månader gammal men jag fick samma problem idag på BP, jag har bytt till biltema kat i sommras då undrar jag var har du gjort mer tändstift byte täta till nåt hål i avgasröret ?
tacksam för alla svar /Rafal

Rafal
Visa användare
108
unix
BMW E39 -00 Ford ST -05
Sålde min senaste E39 men ändå skruvade ändå flera år på den
Har du läcka före dvs insugssidan så måste det åtgärdas
Har du läcka på utsidan måste det också åtgärdas
Vevhusventilationen göras rent eller bytas, på min räckte det med rengöring
Hur som helst läcker / tjuvdrar det någonstans luras givarna och avgasvärdet blir då fel

Visa användare
108
unix
BMW E39 -00 Ford ST -05
Sedan har du varmkörningen Kör som attan före besiktningen så att katalysatorerna blir asheta Kan ju också vara idé att kolla om den katten du köpt och monterat blir tillräckligt varm etcetera

ra
44
rafal
523i -97
tack för svaren!!
bilen va inte riktigt varm men när jag körde in den och såg att värderna inte okej då börjar de gas mycket och fick ner den till 0,5 och gränsen var 0,3 ska kolla imorgon efter läckning i systemet men fick också tips att byta tändstiften dock de är 3 år gammal.
Hur ska man kunna rengöra Vevhusventilationen ? har du nåt tips ?/Rafal

Rafal
Visa användare
108
unix
BMW E39 -00 Ford ST -05
Det finns bra beskrivningar på vevhusvent Tror det ligger här på autopower också Jajo tändstiften måste bytas och är de tre år ska de bytas direkt .... även fräscht luftfilter och allt sådant man kan förvänta sig ska vara fräscht i alla fall när man har en E39 ... samma med motoroljan ... kvalitet och fräsch det påverkar också
ra
44
rafal
523i -97
ska kolla upp det nu
jag har gjort service i juni men olja, olja filter och luft filte och då passade jag att byta katen med så allt är nytt kan man säga, när det gäller tändstift blev jag lite förvirad idag när jag skulle köpa BOSCH eller NGK, köpte BOSCH men när jag kom hem och läsre då såg jag att man ska ha NGK.

Rafal
Visa användare
108
unix
BMW E39 -00 Ford ST -05
Är lite hugget som stucket olika namn har samma funktion minns ej rakt av vilka stift man bör ha
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Jag hissade upp bilen på OK och letade längs hela avgassystemet med en avklippt trädgårdsslang mot örat. Det fungerar mycket bra för att höra ev. läckor. Den gick igenom besiktningen med nya katen igen nu i november, så BT grejor verkar hålla ett tag iaf. Dock fick besiktningsmannen köra en repa på 1:an för att den skulle bli varm nog.

I övrigt sålde jag bilen i lördags, och är nu BMW lös..

/Johan
Visa användare
108
unix
BMW E39 -00 Ford ST -05
Ok jag vet hur det känns Leta snabbt upp något trevligt att åka i är nog den bästa medicinen :) Jo varmkörningen är viktig på E39 bland annat

Bäst värmning av katten får man om man kör motorn på "dellast" i ca 3-4 mil, dvs konstanta varvtal mellan 3-4000rpm. Har gjort så i alla år med min M med den erkänt kinkiga S38B38 motorn o den har gått igenom varje år utan att teknikerna behöver ta en extra runda, godkända värden med en gång, hittills iaf:)
ra
44
rafal
523i -97
jätte tacksam för alla svar, bilen va inte tillräckligt varm när jag körde in den men hur somhelst nu ska stiften bytas och avgassystemet ska tätas.
Rafal

Rafal
Fr
63
Freding
323ti compact -98
Jag har mycket problem med mina avgasvärden. Bytt olja, filter, tändstift, haft i enginefluch, gjort wd40 metoden, svetsade nu på en ny 200-cells racekat från magnaflow...Resultatet är att hc har gått från 280 till 530, (men då har jag en pytteläcka precis innan lambdan och skarven som jag gjorde bakom katten läcker mer, så den måste jag svetsa) Yttertempgivaren visar konstant -37, och infon från den används till insprutningen, så där blir ju blandningen rejält fet vilket förklarar Hc:t hoppas jag, det roliga är att med racekat så sjönk lambdavärdet från 1,05 ner till 0,88.
Svetsa och kolla kablarna till tempsensorn, så får jag se sen :-P
Tar den verkligen yttertemperaturen och använder till databoxen.
Stämmer det verkligen?
Databoxen brukar ha sin egen som går på kylvattnet.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
racekattar är ofta skräp. Vilken bil gäller det? 200-cells är på tok för lite, om man ska tro den besiktningsman jag pratade med när jag hade problem.

Vad jag vet så har yttertempen ingen övrig funktion än att visa just temp.

/Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.