|
Sida 10 av 12
|
|
|---|---|
|
Uppdatering. Vi provade att hålla för avgasröret när motorn var kall, och visst pyser och fräser det vid grenröret för cylinder 1! Inte från packningen, utan det verkar vara en spricka där. Går det att svetsa, eller är det ett "nytt" som gäller? Blir från bildelsbasen eller dyl. i så fall. Detta måste ju rimligtvis vara det som orsakar problemet!? /Johan |
|
|
Allt går att svetsa ... :) Kolla i sådana fall vad ett extraktorrör på Schmiedmann kostar i jämförelse och sätt på ett sådant istället om det ska bytas ..... har för mig att S50 också fungerar positivt ... Är läckan där borde ju rimligtvis Lambdan skicka signal att blandningen ska vara fetare och därmed går värdena upp .... |
|
|
Har hittat ett grenrör via Bildelsbasen för 600.-. Får se om det hjälper mig nu. /J |
|
| Hoppas verkligen det och väntar med spänning på resultat ... | |
| Jag hade samma problem som dig, och på min var det lambdorna (e39 520i -96). Mina sonder visade dock fel när jag hade in den på BMW ÅF för felsökning (de "stod still" så att säga, och det verkar ju inte dina göra). Bytte till sonder från Mekonomen och sen gick den igenom hur fint som helst. | |
|
Mina sonder pendlar som sagt fint, och eftersom jag hittat en uppenbar spricka i grenröret, så sätter jag mina 50c på det, och hoppas att det ska lösa problemet. Borde vara det som ställer till det.. /J |
|
| Löser du detta och återkommer så bjuder jag på en platta lågprisöl för att du noga updaterat tråden. | |
|
haha, taget! Jo, men jag tycker det är viktigt att uppdatera, dels för att hitta nya vinklar, och inte minst att kunna avsluta en tråd där problemet lösts. Det finns en uppsjö av trådar på AP som avhandlar HC och CO värden, men ofta skrevs aldrig lösningen. Hatar sånt.. Tycker man att en tråd är lång eller ointressant, måste man inte följa den. /J |
|
ol 8 330d touring M sport-01
320i touring-96 e30 med tii motor 316i -89 3st fiat 133 b ascona -76 1st blata 1st Qade yamaha r6 -03 lynx racing |
Hej Johan M3. Jag har läst din tråd efter att min E36 m52b20 körd 173tkm inte klarade avgastestet vid besiktning (avgasvärderna var identiska med dina värden) Jag hade bytt olja filter tändstift luftfilter och varm körde bilen ordentligt före.... Bilen är vår "andra" bil och blir körd ca. 3ggr / vecka ca.8km/gång Ägaren före mej hade bytt kat vid 168tkm till en 2tums sportkat efter att den orginala hade börjat läcka.... NU ÄR BILEN GODKÄNND :) Det jag gjorde var att byta kat till en gammal från en 1.6L motor. detta för att få upp temp i katen, sportkaten var alltså för stor för min bil och brände inte avgaserna tillräckligt. Bilen fick oxå bättre ork med den lilla katen. Körde bilen med vanlig 98oct bensin som har 5% etanol här i Finland. |
|
oljebrännare, tack för din input! Jag sitter just och funderar på vad jag ska byta.. Grenröret som bevisligen läcker vid kallstart, men när motorn är varm så kan man inte höra något konstigt alls med en trädgårdsslang mot örat. Jag tror att den lilla läckan går ihop när motorn är varm. Lambdasonderna pendlar fint mätt med Carsoft, och inga larm finns. Jag tror att jag bestämmer mig för att svetsa dit en ny kat, då den jag har troligen inte orkar med vid tomgång. Alla värden är godkända vid 2500 varv, då HC var nere runt 50. Jag har ju alltså bytt kat i somras till en från Däckonline, vilket kanske inte var så smart.. Mecken skulle ha ca: 1500.- för att svetsa, och en kat på biltema, som många hävdar fungerar bra, går på 700.-. Känner på mig att om grenröret ska demonteras, så kommer det att gå flera pinnbultar. Inte göra det i onödan tror jag. Bilen går allt jämt lika jämt, rent och bra..Inga ryck eller misständningar alls, vilket talar emot lambda. /Johan |
|
| Johan jag tror den kommer dra in avgaser ändå bara att du inte ser / hör det är det en spricka så blir det nog aldrig helt tätt även om den är varm. | |
|
Nej, kanske det.. Orkar inte hålla på med detta längre känner jag. Har för mycket annat att göra. Varvar jag på till 4-5000 varv, så rasslar det till under bilen och låter som ett vasst metalliskt ljud. Tror ändå på den j***a katalysatorn. Grenröret kan ju ha haft en spricka i 5 år.. beroende förstås på hur stor.. /J |
|
|
jaha rassalr det, åfxx låter som innandömet är löst. kankse bör göra ett byte? |
|
|
Ja, nåt skit är det under som låter. Det där metalliska känner jag igen från när förra katen pajade, men denna är ju inte ens 1 år gammal. Kanske var det bara skit jag köpte. /Johan |
|
| Bump? Fick helst galna siffror på CO och HC idag. Har det löst sig för dig? | |
|
Hej, Nja, jag har en ny kat hemma. Ska boka en tid med verkstad för att få den svetsad på plats. Med solens värme ägnar jag mig åt altanbygge och annat som är roligare.. Undrar vad SBP säger när det är dags för besiktning. Bilen har väl rullat 200 mil sedan körförbudet.. Mååånga verkstadsbesök.. /Johan |
|
|
Förresten, vad fick du för siffror? Gäller det din 540? /Johann |
|
|
Okok. Kolla gärna Länk |
|
|
OK, det var verkligen illa värden. Uppdatera gärna hur det går. Jag var tidigare i min tråd undrande över mina stift, som var blöta. Mern efter en ordentlig sväng, så plockade jag ur dem, och de ser brunbrända och fina ut nu. Lite svart/sot runt själva "ringen" i botten på stiften, men inte runt elektroderna. Verkar Ok tycker jag. menar med detta sagt, att den inte verkar gå fett eller tunt. Låg mellan 80-120 på motorväg, och då snittade den 0,78, vilket också får godkänt. Allt verkar alltså Ok motormässigt, och jag hoppas på katen nu. /Johan |
|
| Ja, det låter rimligt för din del. Fattar inte hur jag kan få så monsterhöga värden. :/ | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.