AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
36.535

Bilskatt & avgifter

Sida 4 av 5
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Min är importerad och ganska tung med skattevikt på 1850 kg = 2622 kr + 65 kr i registeravgift.

Det står även på Transportstyrelsens hemsida att höjningen för bensinbilar där skatten beräknas på vikt är 3%.

Kan det vara så att captainoats fordonsskatt beräknas på utsläpp?

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Hittade en Sv-såld 530i -01 på Blocket som jag kollade och även den hade 3100 kr/år i skatt. Den släpper ut 257 g/km och lägger man in detta i formeln som någon angav på en tidigare sida så hamnar man på just 3100kr.

Slutsats? Köp importerad E39 och få minst 500kr lägre fordonsskatt per år ;)

___
//Ulf
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Ok skönt, bara jag inte är ensam om att betala mer.
Jag tänker köra min törstiga bil sålänge jag har råd =)

Några hundralappar till stoppar väl ingen.

Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Min skatt kanske inte är uppdaterad än eftersom jag nyss har betalat den. Det ser ju också lite udda ut att jag har fått 8 kr billigare skatt. Eller det kanske är för att jag kör så lite, Programmer? ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Ulf: Jag tror de har reviderat skattesystemet på något sätt för äldre bensindrivna bilar som tidigare var viktbaserat. Min V70 T5 -02 jag hade innan fick en rejäl höjning från 2200 till 2600kr för något år sedan. Tidigare var den pga åldern inte omfattad av den utsläppsbaserade skatten.

Men visst, nu verkar det finnas ett ekonomiskt incitament att INTE välja svensksåld E39 :-)
bi
58
bilkungen
523 Touring 97:a
esadh - Skiljer det så j***a mycket mellan våra bilar? min tjänstevikt ligger på 1740 kg
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
bilkungen:
Tydligen. Är din svensksåld precis som min?
Jag kollade mellan Volvomodeller tidigare, då jag hade 244GL och en kollega hade en 245GLT - de hade i princip samma vikt. Så skåpet på din T kan inte ha jättemycket med det att göra, resonerar jag då. 200 kg utrustning? Min är mycket sparsamt utrustad, inte ens skinn.

_
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Har inte hängt med exakt men kollade en 540 svenssåld på Transportstyrelsens hemsida.

Den hade 2300 ca och jag har 3100 med min 530 ?

Hur är detta möjligt

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

esadh: har du kollat så att de siffror du jämför inte är med och utan registeravgift? Den är på 65kr.

captainoats: förmodligen så är motorn i 530 miljöklassad vilket gör att dom går på usläpp medan varken 540 eller M5 är miljöklassade och då går det på vikt (= billigare). Min tidigare M5 -03 kostade samma i skatt som min 530 då dom vägde lika mycket.

Kristoffer: tror också att bensindrivna -01 och några år framåt tidigare var beskattade efter vikt men att de bilar som är miljöklassade istället har blivit flyttade till det nya systemet. Säkert bättre för en del och sämre för andra. V70 brukar ju väga lite mindre än E39 så dina siffror verkar ju stämma. Går du in på Transportstyrelsen och kollar din gamla bil så kan du se om den är miljöklassad, står en bit ner "Miljöklassad: MK1" eller något liknande.

___
//Ulf
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Programmer:
Killjoy... ;-)
Var det registeravgift tidigare också? I så fall är det 57 kr högre skatt. Är det nu man kommer att kunna läsa "Skattechock" på löpsedlarna till skvallertidningarna Expressen och Aftonbladet om någon månad? :-)

_
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Yes, 4,75 kr/mån är inte att leka med...

Registeravgift har funnits så länge jag kan minnas, dock har väl även den ökat med tiden, det är ju dyrt med IT ;)

___
//Ulf
bi
58
bilkungen
esadh - , nej det är en import, och den är nog i stil med din och inte översmyckad, man kan ju undra om man ska lita på siffrorna eller om man skulle ta och kontrollväga "tjockisen"
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

bilkungen: sv-sålda bilar typas av Genralagenten och då anges en vikt som sen gäller för alla av samma modell oavsett utrustning. Vet inte om det är någon bil som faktisk vägs eller om det är BMW som anger en vikt. Importbilar vägs individuellt i samaband med reg besikning och då är det ju verklig vikt som gäller. Min 530iA Touring väger 1850kg (var själv med vi vägningen) så 1740kg för din är nog i sin ordning.

___
//Ulf
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
bilkungen:
Hey, INGEN ska kontrollväga mig .. eller var det... Hm, du menade bilen, va? ;-)

_
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
esadh: vissa fick skattechock iaf. Min skatt har nu ökats med 28,7% ...klök!
bi
58
bilkungen
esadh - , jo det var ju bilen jag menade, tycker bara det verkar lustigt att det kan skilja så mycket i vikt på bilarna, vem vet jag kanske hittar lite guld i reservhjulet ha ha :), för inte ska man väl bli så HIMLA sniken och väga ner bilen bara för att hamna lite lägre i skatteklass nä fy fan.
bi
58
bilkungen
Programmer - Jadu, jag skulle tro att BMW bara höftar på angivna vikter då t,ex esadh´s bimmer är "bantad" med parhundra kilo, men jag hoppas fortfarande på att de gömt guld i reservhjulet för 200 kilo :)
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Jag tror iofs mer på en gammal salami och lite surkål... ;-)

_
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Min bil väger på papper 1930kg skattevikt
Min bil i instruktionsboken väger 1720kg skattevikt...

Ringde trp styrelsen och en reg bes är nödvändigt för att få in en besparing på 500kr/år.

Är det dem som har gjort fel vid import och tycker ni det är värt en regbes för att få in korrekt data i systemet?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror faktiskt din bil väger 1930kg men att en bil med standardutrustning kan väga närmare 1720kg.

Har du kontrollvägt så du vet om det är värt det?

Komfortstolar, taklucka, större fälgar. Sådana där saker som man vill ha väger.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.