AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
36.536

Bilskatt & avgifter

Sida 1 av 5
bi
58
bilkungen
523 Touring 97:a
Jaha, då var det dags igen.......... nu har transportstyrelsen fått för sig att redigera lite i bilskattetabelerna, tittade på rapport ikväll men kom in mitt i pepotaget så ni som vet mera än mig kan rätta mig om jag ger fel information, bilar som har höga Co utsläpp skall bestraffas med högre skatt och får då en "nota" med posten under januari månad, endel får sänkt skatt och det gäller de som har lägre utsläpp, dieslarna som ligger runt 2002 - 2006 skall också få en skattelättnad då de har ett lägre Co-utsläpp sedan har vi den tunga trafiken som skall få en skattelättnad tackvare / på grund av att skattesatserna skall justeras till EU-norm, blir spyfärdig på detta då belismen är regeringens lilla mjölkkossa som bara är att mjölka lite till.

Jag kan säga att jag jätte gärna skulle vilja ha en diesel typ 530 Touring eller så, men de ligger högt i andrahansvärde och anser mig inte ha råd med en sådan nu,
sen har vi bilprovningen som har avreglarats, 300 kr får vi betala idag, men i T,ex Finland går samma kontroll till dryga tusenlappen "har inte exakt summa" hur mycket kommer det att kosta sen tro?
jag vet att det låter som jag bara spyr galla här men jag ifrågasätter vart vi är på väg, alla skatter som vi belister betalar för att ha bilen tror jag inte ett dugg på går till oss igen, ja vägar odyl, ja inte så ruttna vägar som jag har runt i kring.

Ni som vet mera än jag skriv gärna en bit.
Te
29
Techneck
530D F10
Ja för min del innebär det en 20%ig ökning på skatten från 4300 till 5200...och nej det är inte en dieselbil, fastän man kan tro det av beloppet att döma :(
Det blir intressant att se vad som händer med bilprovningsavgiften. Konkurrens brukar ju generellt gynna konsumenten men jag är tveksam till att det blir så i detta fall.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Många fredagsöl?

Det är kanske regering/riksdag som du skall rikta din ilska emot.....;)
bi
58
bilkungen
Njaä många öl vet jag inte bara, "aom Arne Hägerfors sa" - Det var den berömda droppen som urholkade bägaren.

Man undar ju hur mycket av ens ekonomi som ska gå till bilen då den är helt nödvändig för mig, inga bussar går här, har barn som ska till dagis, cirka två mil till närmaste "by",, va? ja jag bor i skogen :)
Det som förvånar mig är att ingen protesterar. Det verkar vara en svensk egenskap att bara ta emot skit, suckar och betalar. Oavsett vad det gäller. Vi måste ut och visa regeringen vårt missnöje, även om det inte leder till någonting! Det räcker nu! Ska vi välja ett datum och samlas allihopa utanför Rosenbad? Blockera hela gatan med en större samling BMW bilar, he he.... Även andra märken är förstås mer än välkomna. För kom ihåg - regeringen ska tjäna oss, inte tvärtom.

PS
Enligt mina beräkningar så får jag något lägre skatt på min 320i.
DS

Boldly goes where no BMW has gone before
står att det gäller bilar från 2006.
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Släpper bilen ut mindre avgaser om man höjer skatten på den??????
Skatten är ju tänkt att premiera bilar med lägre C02 utsläpp vilket jag tycker är rimligt.

Brytpunkten för bensinbilar blir nu 180 [g/km] CO2, dvs att bilar som släpper ut mer än 180 [g/km] får högre skatt.
krika: Nej bilen får inte minskade utsläpp, men däremot får ägaren betala mer för utsläppen idag än tidigare. De som släpper ut mer ska ju även betala mer.
Och Vi bilägare straffas pga av vad?
Det är väl för f..n biltillverkarna som skall straffas och inte vi ägare?

Eller är det så att alla skall ratta en Citysmart kanske?
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Detta handlar egentligen bara om att håva in ännu mera skattepengar
inget annat.
ri
699
riku
740iA -97
Nu finns förslag på skatt om du åker med dubbdäck.
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
När skatten på dubbdäcken är införd så kommer det ett säkert ett nytt
förslag om skatt på dubbfria vinterdäck
Alex84: Fast det är ju du som valt bil och inte biltillverkarna. Väljer du en bil som har högre utsläpp får du ju räkna med att betala mer. Så varför ska biltillverkarna stå för kostnaderna?

Alla bilar som släpper ut mindre än 180 g CO2 /km får ju lägre skatt så den nya skatten är ju inte direkt för att dra in pengar.
Därför att varken Du Chris87 eller jag bygger bilarna vi behöver för transporten.
Eller menar Du att en barnfamilj skall stuvas in i en Citysmart pga utsläppen är lägre i den enl Co beskattningen?

Det ligger väl på tillverkarna att bygga bättre motorer eller hur?

Andas Vi renare luft för de skattepengar som staten drar in på detta sätt kanske?

Inget av de skattemedel som staten drar in gör något för bättre miljö el dito.

Om skatten använde för forskning/utveckling av motorer,alt bränslen el dyl skulle jag inte säga något heller.

Med dagens vägunderhåll så ökar behovet av Suv bilar dessutom och inget görs av de skattemedel som kommer in för att öka vägunderhållet heller.

Vi bilister kan inte påverka utvecklingen mer än det vi köper för behovet.
Då borde systemet vara så funtat att pengarna skulle användas för utveckling istället.
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Oj då! Efter att ha läst inläggen här, har jag kollat upp min bil.
Döm om min förvåning, när jag upptäcker att min 320DA blivit 700:- billigare:)

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Japp BMW 2 liters 163 hk diesel har efter årsskiftet blivit ca 700 kr billigare .
Den nyare 177 hk motorn har sänks nästan 1000 kr i årsskatt, och tex en 520d E60 är nu obetydligt dyrare än motsvarande bensinare.
Min 320d EDE kostar nu endast 1100 kr i årsskatt (fast i 5 år är den helt gratis pga miljöbil)

BMW CS #5139
bi
58
bilkungen
Ja det var ju synd att jag ¨sålde min Amazon då den är skattefri "miljöbil?" ha ha och får ha 5.0 i CO, det ni!

Ja jag tror att svenskar är flatare än t,ex fransmän, spanjorer, när de är missnöjda talar de om det och inte knyter näven i byxan bara.
Alex84: Finns många familjebilar som fått lägre skatt. Vill påstå att det finns personbilar i alla segment som fått lägre skatt.
För det andra kan man inte tvinga biltillverkare att stå tills svar för framtida skatteregler, som tillkommer flera år senare, när de bygger bilarna. Det måste du väl inse att det är helt orimligt.
Fast de som missgynnas klagar alltid och de som gynnas tycker det är bra, så kommer det alltid att vara. Men att skylla allt på biltillverkarna är ju löjligt.

Personligen tycker jag det bara är bra att man gynnar bilar som är bättre för miljön med lägre skatter. Hellre det än att införa extra avgifter, skatter med mer som i slutänden drabbar alla.
bi
58
bilkungen
Chris87 Visst om de höjer skatterna och lägger moms på momsen, men de gör ju inget för miljön, de höjer för höjandets skull, pengar som vi bilägare betalar kommer ju inte belismen till godo som jag skrev i ett tidigare inlägg, ungefär som att matbutiken höjer mjölken till 20 spänn litern bara för att, men det är fortfarande samma innehåll, höjd skatt men samma gamla vägar t,ex.
Okej du säger du, men skatten höjs för att bilar med höga utsläpp ska "bestraffas", ja men vad gör de för miljön med skattepengarna då? för inte f*n ska de höja skatterna för att finasiera nån fetgubbes fallskärm.

Och denna höjning för Co problemet, det är inte det största problemet utan partickelhalten i luften där dieseln är den stora "boven", diesel är ju bottensatsen som blir vid rafenering av olja

Jag som är så j***a bra har en annat lösning på saken, att de som åker mycket betalar mer, och de som åker mindre betalar mindre, rimligt?
ri
699
riku
740iA -97
Dom som åker mer betalar mer i form av bensinskatt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.