AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
36.537

Bilskatt & avgifter

Sida 3 av 5
esadh: De siffrorna du nämner är från 2008, året då råvarorboomen var all-time-high. Tittar du på siffrorna ser du de stora utgiftshöjningarna som mat och utemåltider (ökade livsmedelskostnader), transport (oljepris), boende (höjd ränta pga ekonomiskt uppsving 2007-2008).

Om dessa kostnadsökningar ständigt skulle kompenseras av höjda löner skulle vi slutligen sitta i en galopperande inflammationskarusell.

Sen har vi avskaffad fastighetsskatt, sänkta inkomstskatter, ROT/RUT avdrag som har gynnat otroligt många människor, ffa barnfamiljer (är dessa "rika"??). Att sen inte alla vill/kan utnyttja detta utan heller välja snickra själv är upp till var och en.

Det finns säkerligen fler skatter som sänkts (och givetvis de som samtidigt höjts) men som jag skrev tidigare så ser jag hellre en fordonskattehöjning kombinerat med sänkta inkomstskatter, än ett totalt ökat skattetryck. Jag kan knappast tänka mig att en röd-grön regering skulle vara mer generös mot bilisterna än den nuvarande, det är vi nog alla överrens om.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

esadh:
- skatt på bilförsäkring ca. 75 kr/mån för mina två bilar,
- höjningarna av bilskatten har väl gjorts i samma nivå under många år och oavsett regering. Årets höjning är ca. 10 kr/mån för mina två bilar.
- höjd fackavgift har för min del under dessa år legat på 100-242 kr/mån

Jämför jag detta med att få ut kanske 1300-3300 kr mer per månad pga av sänkt inkomstskatt och jobbskatteavdrag så är ju skillnaden ganska stor. 1300kr är beräknad på en månadsinkomst på 20.000 kr och 3300kr beräknat på 50.000 kr. Den med 20.000 kr har fått en skattesänkning på 25% medan den med 50.000 kr har fått en skattesänkning på 17% jämfört med 2006. Länk

Räknar man sedan med borttagen fastighetsskatt så blir skillnaden ännu större om man nu är småhusägare.

Privatiseringar är inget nytt som kom 2007... men visst kan man ha åsikter om hur detta ska hanteras när det gäller vinster och drift. Har inte märkt att vården blivit dyrare, däremot så har tillgängligheten blivit bättre. Barnomsorgen kostar samma som tidigare och de privata skolalternativen som startats i vår kommun är både uppskattade och har även tvingat den kommunala skolan att höja sin kvalitet.

___
//Ulf
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Programmer:
De flesta har väl ungefär på 20000 +-3000 i grundlön så att räkna på 50000 är nog något naivt. Genomsnittet brutto 2005 låg på 26000 (män) och 22000 (kvinnor) inräknat högt uppsatta chefer och andra höginkomsttagare, och så mycket har det knappast ändrat sig sedan dess. Det innebär att dessa "tusenlappar" motsvarar endast en (1) men tretton (13) hundralappar, vilket var min poäng med just den meningen.

"Räknar man sedan med borttagen fastighetsskatt så blir skillnaden ännu större om man nu är småhusägare."
Den lades bara på ett annat ställe som en avgift. Jag trodde att ingen missade det upploppet i nyheterna.

SVT hade några exempel på det där "mer över i plånboken" och det visade sig vara en illusion för de flesta. Som om det skulle vara någon nyhet att M jobbar för att arbetare ska jobba så att ägare kan tjäna grova pengar. ;-)

Kristoffer_L:
Jag ser att de största kostnadsökningarna är tobakskatt (23%), hushållstjänster (20%), förbrukningsvaror (13%) och fritid och kultur (12%). Utemåltider ökade endast 2%, transport endast 6% och enbart bostadskostnaderna var nära, liksom alkoholfria drycker och köpta livsmedel, med 11%.
Sedan att jag tog just den största utgiftsökningen motsäger inte att det ökades under de andra åren också. Det står er helt fritt att kontrollera att era egna ståndpunkter stämmer med verkligheten. Jag orkar helt enkelt inte rota efter dokumenten som jag läste för ett par år sedan. ;-)
Btw, slut på kramarna? :-P

Jag vet hur mina utgifter har ändrat sig över dessa år. Och skattelättnaderna också. Ingen fin bild.

Jag hoppas att ni inte tar illa upp för att jag inte vill fortsätta diskutera politik här men dels är det way OT och dels så finns det ingenting som skapar mer osämja i ett forum. Speciellt när man bara ser ord och inte hör intonationer och tonlägen. Jag tar dock gärna diskussionen över en te och varma scones på ett trevligt café. :-)

Vad gäller topic så tycker jag att det är lite underligt att behöva betala en fast summa varje år oavsett om man kör 100 mil eller 4000 mil. Som t.ex. min mir som hade en 740 -91 och körde 200 mil/år och betalade mer än jag som körde en Peugeot 106 och körde 1400 mil/år. Vem sliter mer på vägen?
Vägskatten borde istället ligga i bränslet. På så vis får de som använder vägarna mest också betala mest. Dessutom skulle även utländska fordon få bidra till att vägarna de kör på förbättras och kanske skulle polackerna köra genom Tyskland till Danmark istället för att ta färjan över till Karlshamn och köra i Sverige till södra/västra Skåne och den vägen till Danmark. Och vad jag har förstått är det lika med norska åkerier längs västra gränsen.
Sedan kan man väl ta ut en miljöskatt bunden till fordonet utanpå det om man nu vill styra folk till miljövänligare fordon om det är vad man vill.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

esadh: vi har helt enkelt olika utgångspunkter...så precis som du säger så stänger vi denna diskussion :)

___
//Ulf
bi
58
bilkungen
523 Touring 97:a
esadh - Jag skulle inte kunna sagt det bättre själv!, ska vi starta ett eget parti ? he he
esadh: OK så med ett hushåll med två inkomster på drygt 20kkr kan vi alltså vara överrens om att det blir ca 25 hundralappar över. Vi må ha helt olika politiska synvinklar och utgångspunkter för denna diskussion men jag gillar dig ändå. Så du får en kram trots allt :-)

Som jag skrev i tidigare inlägg så betalar ju redan de bilister som kör de törstiga bilarna för sig på macken via drivmedelskatten. En X5 ägare bidrar per automatik mer till statskassan än Priusägaren vid samma körcykel.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Kristoffer_L:
Ja, för drivmedel. Inte för vägen de sliter på. Två olika saker att betala för. Äpplen och päron igen.

Som jag skrev tidigare så körde t.ex. min mor, som hade en 740 -91, 200 mil/år och betalade mer än jag som körde en Peugeot 106-92 1400 mil/år. Vem sliter mer på vägen, hon som betalade mer eller jag som betalade hälften i vägskatt?

_
captainoats; Tung 530 E39. Pappas 530iA Limo-01 ligger på 2434kr.

Att äga motorstarka/tunga bilar är billigt i Sverige. Jag skulle inte vilja ha vare sig Tyskland, UK eller övriga nordens kostnader, eller Grekland, Belgien och Österrike för den delen.

Stephan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

esadh: det finns väl massor av saker som du betalar skatt för som du inte utnyttjar alls eller varje fall inte utnyttjar i paritet med vad du betalar. Samma sak här, din mor betalar för att fritt kunna köra sin bil under 1 år, utnyttjar hon endast detta till en liten del så är det ju upp till henne. Var och en bidrar efter förmåga och en 740 har större förmåga än en 106 ;)

Sen får du nog kolla igen vad det var för bil din mor hade för 740 fanns så vitt jag vet inte -91...

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

captainoats: vad är skattevikten på din 530? Låter som sagt väldigt mycket för en 530...

___
//Ulf
Varför ska alla diskussioner som är lite kritiska mot högerregeringen genast endera stängas eller tas bort helt?
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Programmer:
Länk "Volvo 740, svensk personbil, tillverkad av Volvo i Sverige mellan 1984-1992." Det var en 740 16V hon hade, och den såg exakt ut som den klarröda på mittenbilden i länken. *klura* Det kan iofs ha varit en -90 också... Same shit - different year. ;-)

Nu ska vi inte blanda äpplen och päron igen.
Inkomstskatten är en generell skatt som regeringen ska använda till en massa saker som vård, skola och annan omsorg. Den skatten ska inte gå till vägar. Men trots att jag förstår ditt resonemang så är den skatten till sådant som är mer eller mindre livsviktigt för allmänheten och därför får också alla hjälpa till.

Eftersom bilskatten är skiljd från annan skatt så ska väl den inte gå till andra saker än bilrelaterade. Därför måste man ju ifrågasätta varför man ska betala efter vikten på bilen och inte efter hur mycket man kör.
Att lägga även bilskatten i bränslet gör ju dessutom att bilar som väger mycket oftast får betala mer skatt eftersom de drar mer. Givetvis får man ju räkna annorlunda beroende på om det är diesel, bensin eller E85 - och då kan man ju också miljöskatta bränslet på ett helt annat sätt. Och om man vill miljöskatta bilen kan man lägga på en extra miljöskatt på själva bilen. Om några skulle förstå det här resonemanget så borde det vara högermänniskor. ;-)

henke_lexus:
Det var jag som inledde med att föreslå stängning av diskussionen för jag vill inte ha den här. Men jag förstår din frågeställning ur ett generellt perspektiv.

_
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

esadh: När du bara skrev 740 på din mammas bil men angav Peugeot 106 på din egen och vi befinner oss på ett BMW-forum så tog jag för givet att det handlade om en BMW 740...

Ok, fordonsskatten skiljer sig från Inkomstskatten, det håller jag med om men ta istället TV-avgiften. Alla med TV betalar (eller ska i alla fall betala) samma avgift varje år och vissa tittar mycket på SVT medan andra aldrig eller sällan tittar på SVT.

Säger inte att din idé om hur fordonsskatten kunde hanteras är fel utan att man rent generellt betalar för mycket som man inte utnyttjar. Risken med pålägg på bränslekostnaderna är ju att det drabbar vissa regioner i Sverige hårdare vilket är diskussion som var uppe i valrörelsen även om det då inte handlare om just om förflyttning av fordonsskatten.

Min ursrpungliga synpunkt i denna tråd var att den höjning som trådskaparen, du och jag fått på våra äldre bensinbilar är 3% vilket är ca. 70kr/år och inte är värd att gråta över. Kan väl knappast kallas häxjakt på bilister, det gjordes ju även höjningar innan 2007...

___
//Ulf
Apropå skattehöjningar, såg nu att dieselpriset är dyrare än bensinen. Har dieselskatten höjts kraftigt vid årskiftet eller är det marknadspriset på diesel som skjutit i höjden?

Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Programmer:
Aj då! Hehe, ok. My bad. Nu blev det pinsamt. Fast principen är ju densamma. :-)

Ja, jag har inte drabbats av någon direkt höjning. 2009-11-30 betalade jag 2044 kr, 2010-11-30 betalade jag 2066 kr och tittar man på Länk med mitt bilnummer så står det "Årsskatt, kr: 2058". Så några 70 kr är det inte heller, för mig.

_
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag vet inte, jag gick bara in på länken som angavs ovan och slog på mitt reg nummer, där står 3100 kr som sagt.

En helt vanlig 530, måste väl vara samma skatt på alla eller skiljer det ?
Är det inte så att skatten kan vara högre och diffa en del på privatimporterade bilar eftersom dessa vägs individuellt? Således kan en fullmatad 530 visa några extra kilon som i sin tur påverkar årskatten.
bi
58
bilkungen
523 Touring 97:a
esadh - är den en sedan du har eller ?, har du kollat på skatten nu efter nyår ?
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Min är en svensksåld bil, med standardutrustning, inga sportstolar, inga elstolar etc

Automat är det.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
bilkungen:
En svensksåld sedan har jag, väger 1530 kg. Kollade på Länk senast idag, det är därifrån siffran kommer.

_
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.