AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
36.533

Bilskatt & avgifter

Sida 2 av 5
Vad har ni med lite mer potenta bilar som 325i och 330i fått för skatt efter höjningen? Kollade upp min gamla A6 1,8T quattro, skatten höjdes från 2200 till 2500. Dags att börja köra småbilar?

Boldly goes where no BMW has gone before
Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Trevligt! Min 740d -04 får ca 400kr lägre skatt! :)
In
355
Inot
745iA -02
Hoppla, 2998 för min BMW 745:a 02 och 2980 för min Volvo xc70 02

Kanske en diesel 7:a kan vara nåt nu, nån som vet hur skatten slår på dessa?
Jo
70
JockeA
BMW 530XD Touring -06
*Såld* :(
Min 530XD får sänkt skatt med ca 700. :)
Kommer dom med skatt på dubb däck är dom helt sjuks i huvudet! Nu har det regnat nästan ett dygn här och hela staden är isbelagd, jag som nya hakka dubb däck har stora problem att stanna och komma iväg. Dom med dubbfritt rör sig inte en millimeter.

th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Skall bli roligt att se vad de gör med våra utsläppsrätter nu när vi som vanligt ligger på topp i Eu
Var blir miljonerna av ????

Ha deT
Visa användare
170
mac-jones
X3 3,0iA -04
Sapphireblack metallic

Vet inte om jag räknat rätt men min nya skatt ska då se ut så här för en 325iT-01:
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 221,0 G/KM-120*20+360=2380:- tidigare
skatt 2175:- en höjning med 205:- det kan jag leva med. (Hoppas jag räknat rätt bara)

//BMW CS #6780
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man är död.//M.J

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag vet inte om jag tänker ta detta längre - pengarna skiter jag nästan i, men det börjar bli alldeles för mycket skatter nu.
Vi blir riktigt lurade av politikerna - Mp och deras anhängare borde det vara skottpengar på, jag är riktigt förbannad och hoppas att ngn snart tar tag i detta.
Jag skulle lätt vara med på en massdemonstration - jag skulle gärna stå och varva ur en tank utanför regeringen eller blockera alla infartsvägar till Gbg,Malmö och Sthlm.

Avståndstuffing är jag - men har inga problem att stanna bredvid en politiker och skrika okvädesord, skulle nog kunna lappa till Ohly också om jag fick chansen.

Fängelse åt alla miljöb*gar.

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Skatten premierar den som kör mycket då milkostnaden minskar i takt med milen.
Vill du vinna på denna skatten, kör mycket och hårt! Ju mer du släpper ut desto mer "tjänar" du!

/Mil J Öbov
På ett sätt kan man ifrågasätta skattehöjningarna eftersom de med sk törstiga bilar redan betalar för sig vid pumpen då dessa bilar drar mer.

Men så länge det totala skattetrycket inte ändras (eller åtminstone inte höjs :-) ser jag inga problem med att fordonskatten höjs för dessa bilar, nuvarande regering har faktiskt sänkt inkomstskatterna kraftigt då de allra flesta fått ett antal tusenlappar extra i månaden.
Det hade smakat betydligt beskare om fordonskattehöjningen kombinerades med inkomstskattehöjningar, höjd moms, höjd energiskatt, höjda avgifter samt höjda bidrag för genusforskning för att blidka något litet stödparti.

Personligen tror jag förslagen om dubbdäcksförbud och dubbdäcksavgifter kommer att ha spelat ut sin roll efter sviterna från denna och förra vintern.

Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Om någon är osäker på hur deras nya skatt blir, gå in på Länk och fyll i ditt reg.nummer samt den slumpade koden.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Kristoffer_L:
"...då de allra flesta fått ett antal tusenlappar extra i månaden."?
Prova "ett antal hundralappar extra" för tusenlappar handlar det inte om såvida du inte tjänar riktigt fett. De flesta förlorar i totalen då alla ökade utgifter räknas in.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
esadh: Jag hade även med diverse avdrag (ROT/RUT) i tankarna som väldigt många barnfamiljer använder sig av. Vad gäller inkomstskatten är detta beroende av inkomstens storlek som du själv skriver.

ROT/RUT avdragen är det långt ifrån alla som använder sig utav så det kan inte räknas med, då det inte kommer alla till godo. Sedan så får man inte heller glömma att allt har blivit betydligt dyrare den sista tiden. Så alla eventuella lättnader går upp i rök innan vi hinner njuta av dem.

Boldly goes where no BMW has gone before
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Man giver med ena handen och tager med den andra.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

mac-jones: din 01:a har inte skatt beräknad på utsläpp utan den beräknas på vikt.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Min 530 har ökat från 2550kr till 2622kr, dvs 72 kr/år = 6 kr/mån...Jag tror jag överlever detta. Nu har jag inte kollat tabellen närmre men jag gissar att alla äldre bilar som har skatt beräknad på vikt har fått ganska blygsamma höjningar. Bland nyare bilar så har väl bensinbilar med höga utsläpp fått större höjnigar men bilar framförallt dieslar med lägre utsläpp har gått sänkningar.

Man får tycka vad man vill om fordonsskatten men i de flesta fall är kostnaden för denna försvinnande liten jämfört med totalkostnaden för att köra bil.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

esadh och Jasko: vad är det som har blivit så mycket dyrare så att den minskade inkomstskatten äts upp. Jag förutsätter att ni inte tänker på mat och andra varor för dessa hade ju ökat i pris även utan sänkta inkomstskatter. Med andra ord är jag ute efter ökade kostnader som är direkt (eller indirekt) skapade av samma regering som också sänkt skatterna...

Tror för övrigt att de flesta i Sverige inte har koll på hur mycket lägre skatt man har fått de senaste fyra åren.

___
//Ulf
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
3100 för min , fyfan
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Programmer:
Försäkringskatt - främst bilförsäkringen som blev högt beskattad, bilskatt, fackavgiftsskatt...
Bara som ett exempel kan du läsa om den största utgiftshöjningen på i genomsnitt 11% 07-08 Länk

För att inte tala om privatiseringar som gör att pengar man betalar till tidigare statliga bolag inte går tillbaka 100% till företaget utan ägare tar ut vinstpengar. Det gör automatiskt saker som vård, skola och annan omsorg endera dyrare eller sämre.

Höjd skatt som avgift för utsläpp? Nej, avgift för att finansiera skattesänkningar som mest gynnar dem med högst inkomst. Och så är vi tillbaka vid gungor vs. karuseller igen...

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.