AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
13.980

Importera fabriksny bil

Sida 1 av 2
Hej,

Har lagt märke till att det finns väldigt många bra erbjudande på helt nya bilar i Tyskland ex. Länk. Är det möjligt att importera en sådan. Vad jag har förstått så måste man eftersom bilen inte är 6 mån gammal och gått 600 mil betala svensk moms istället för tysk moms men detta påverkar dock priset relativt marginellt. Finns det någon annan hake jag missat? Blir det tullavgifter eller något?

Annars känns det som en bra deal att köpa ex. en C30 för 130' eller kanske en ny Golf 1.4 TSI för 150'.

Tacksam för svar då det verkar vara något lurt. När något låter för bra för att vara sant är det ju sällan sant eller hur!
Är nog inget speciellt "lurt" med detta.. Omfattande handel i Europa med s.k gråimport.. Kolla dock in priserna ordentligt! "Ingenting" ingår- gå vidare på hemsidan på fever-import och bygg Din tänkta kärra- de blir snabbt dyrare än vad Du kanske trodde. Kollade in C70.. En T5 med summum låg visst på 37.000€ och då är inte xenonljus med.. 2000€ ytterligare och massor med ytterligare tillval finns och kanske "krävs"?
Momsen är helt korrekt - Du får dra av 19% Tysk moms och betala 25% svensk moms.. Och ingen vagnskadeförsäkring.. Tveksam till hur bra affär det i slutändan blir!
Om du inte har ett företag kan du väl inte dra av den tyska momsen?
Hur fungerar det då, blir det dubbel moms, först den tyska och sen den svenska?
Låter iofs orimligt...
Man betalar väl den Tyska momsen först och ansöker sedan hos skatteverket om att få den tillbaka, har jag för mig
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Murpz: Det stämmer.

-------
//Lövet
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Jag har läst om några från Frankrike och Belgien som beställt helt nya F10/11-or genom en återförsäljare i England. Bilen leveras vänsterstyrd med EU-spec (inga miles på mätaren), och man kör sedan till sitt hemland och reggar in den.

Detta kanske kan vara en bra deal, med tanke på den låga kurs på pundet?
Då är det alltså helt i sin ordning bortsett från att de billigare bilarna kanske inte är allt för välutrustade för presenterat pris. Hade dock tänkt mig en riktig snik variant för billigast möjliga ägande.

Vart tror ni euron är på väg? Bör man kanske vänta på ytterligare försvagning?

Tror ni det är möjligt att sälja en nästan ny tysk import efter ett halvårs ägande i Sverige för samma pris som importpris? Säg en Golf TSI för 150' eller en Polo för 120'.

deamon
bilen som är NYA får ej importeras OM de inte är minst 6månader gammla eller rullat minst 600 mil , samt de skall vara permanent registrerade i det land de exporteras från , de får alltså inte vara tillfälligregisterade och detta ser man då bilar med tillfälliga registreringar har en bostav efter nummer i regbeviset
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Och varför skulle du inte få det? Det enda som skiljer är ju vilken moms du betalar.

-------
//Lövet
deamon
det handlar om att du då konkurerar med generalagenterna i sverige , om det skulle vara fritt , så skulle alla importera nya bilar och generalagenterna/återförsäljarna såsom BMW group mm inte kunna sälja sina "svensksålda" bilar ,

vad gäller moms så har detta inget med saken att göra
6 månader gamla OCH rullat minst 600 mil
deamon: Du är helt ute och cyklar. Klart man kan importera fabriksnytt.
Du kan importera. 6 månaders regeln gäller bara om du vill slippa betala svensk moms. Tyskland har 19% och Sverige 25%.

Är bilen nyare än 6 månader så gäller svensk moms. Så du får importera hur mycket du vill. Det är ingen tull mm eftersom Tyskland är med i EU.
deamon
ok , jag skulle ta hem en SLS förra månaden som var helt ny men enligt bilprovningen skulle jag inte få importera den då jag var tvungen och vänta till den var 6 månader observera att jag skulle importera den som privatperson , och då kan man ju inte dra av nån moms
Jag tror att Euron kommer att försvagas ytterligare till sommaren. Hur mycket är dock svårt att säga. Ytterligare ett land som behöver stöd + att ECB inte höjer räntan borde göra susen...om den nu blir så....:)

Avensis kombi kanske inte är fel heller:

Länk

Det fungerar väl som men den vanliga (?) danmarksimporten tidigare. Om nettopriset i ett annat EU-land är väsentligt lägre än i Sverige (ex Danmark tidigare, kanske även nu) kan det löna sig att

1. Köpa bilen momsfritt av en förslagsvis märkeshandlare i utlandet
2. Importera bilen
3. Betala svensk moms via inbetalningskort
Exemplet ovan gällde nya bilar, och alla handlare var heller inte med på noterna. I synnerhet inte de som fick påtryckningar från generalagenter.
Visst får man importera en fabriksny bil!

Det du behöver från inköpslandet är ett kvitto och COC dokument på bilen.

Den tyska momsen på 19 % (?) får man tillbaka rån Tyskland och istället åker man på svensk 25 procentig moms istället.

Har bilen gått 600 mil OCH är ett halvår gammal slipper man de 6% som kommer till annars.

Nuff said...
Hej på er,

Hur anmäler man hur lång bilen rullat? Är det iinformationen vid ursprungskontrollen man man anger själv som avses elle noteras den vid inregistreringsbesiktningen? Jag skall importera en bil som är 8 mån gammal men bara gått 550 mil sp det kommer bli hårfint:-)

Mvh,

/Patrick
Verdi
pawe06, Du får väl köra 50 mil innan du reggar den... Ska väl ha en himla otur om du blir stoppad och misstänkt för något.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.