|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det hade varit fint att ha en "AP-akuten" tråd eller liknande. Hjälp en vän i nöd. Kan ju handla om små saker som soppatorsk, startkablar eller kortare bogsering. Sen kunde den avdelningen varit indelad i län eller nåt sånt. Mvh Martin |
|
| Ingen dum ide!! Man kan vara riktigt ensam när nått händer lång hemifrån.... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Handlar man regulatorer på BMW el annan bildelsfirma så är dom dyra, köpte en i Onsdags till 520-99 med Valoeregulator från Cargo (Holger Christiansen) (ägs av Bosch numera) som kostade 1300 spänn hos BMW för 269 nettopris hos en bilelektrisk firma dvs ca 350 kr. En utbystegenerator från Cargo kostar ca 6000 kr till min 540 med HÖG Eurokurs vid detta tillfälle, istället för BMW och Mekonomens hutlösa priser. 9500 kr. Jämnför priser på yourex.se till exemple. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Nu har jag varit i kontakt med verkstaden där bilen står. Förhoppningsvis hinner de titta på bilen idag. Men man vet aldrig. Hinner de titta på den i eftermiddag och konstatera vad som är fel lär den inte bli klar förän tidigast imorgon. En fråga jag klurar på, de kommer ju få plocka ur generatorn antar jag, är det något annat som lämpligen byts i samband med att generatorn ändå är bortplockad. Jag tänker på remar eller så? Mvh Martin |
|
|
Är väl inte så mycket annat. Remmarna verkar hålla länge men är den inte bytt på några år så byt. Bytte båda mina remmar vid 8-9000 mil, minns ej om de var bytta en gång innan eller inte ,tror inte det, fast det var eg spännrullen som var kass. En annan sak som kan vara bra är att se till att de rengör luftkanalen till generatorn i samband med bytet, det kan samlas löv och sånt där i. |
|
|
Verkstaden hörde av sig nu. De har inte lämnat pris men har i alla fall mätt upp min generator och dom prata också om att dom mätt upp lampan i intrumentbrädan eller nåt sånt. Den laddar inte alls. De skulle kolla om det fanns en begagnad att tillgå på skroten. Måste bara fråga, i och med att en begagnad sätts in som man inte har en aning om skicket på. Kan det vara läge att be om att få tillbaka den gamla generatorn och lämna in den på nån bilelsfirma så de får kolla och ev laga den och ha som reserv? Mvh Martin |
|
|
Skulle det inte vara smidigt att byta till en renoverad, hellre än begagnad? Det finns ju firmor som renoverar generatorer och tar den gamla i inbyte så kostnaden behöver inte bli så stor. Annars är de ju skyldiga att lämna den gamla till dig ändå, och den är ju trots skicket värd lite pengar då du kan ta båda dina begagnade med dig när du vill köpa en inbytes. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Jo, det hade helt klart varit smidigt att få tag i en renoverad. Men, det är lite tröttsamt när bilen står några mil bort. Då skulle jag få hämta den gamla först, sen byta in den till en renoverad och sen tillbaka till verkstaden. Tar för mkt tid. Behöver ha bilen snarast. Blir nog till att be omden gamla tillbaka. Jag kolla också om det fanns nån bilelsfirma i Hedemora, men den hade lagt ner. Mvh Martin |
|
|
Brukar vara så att du betalar en pant vid uthämtning av den renoverade generatorn. Denna pant får du sedan tillbaka när du lämnar in den gamla generatorn. Räcker det inte med att enbart byta regulatorn? |
|
|
Hade hoppats på det... Men så verkar inte vara fallet. Vet inte om det beror på okunnskap/ovilja på verkstaden eller om det är något annat som är fel. Men men. Får jag bilen fixad så snart som möjligt blir jag glad. Är tacksam att de kunde ta sig an bilen snabbt i alla fall:) Mvh Martin |
|
|
Nu har fakturan kommit: Styrdonsdiagnos 400:- Byte Generator 822:- Byte drivrem 342,50:- Generator 800:- Drivrem 282:40:- tot 2754:- exkl moms 3446:- inkl moms I och med att drivrem också byttes, det sa jag till om, så funderar jag på om jag kan tänkas ha mekanisk eller hydralisk spännare? Jag menar är den mekanisk så borde väl remmen spännas efter ett antal mil? Verkstaden bubbla nåt om att den bör spännas om nån vecka när remmen "satt sig", men det ska väl inte behövas om det hydralisk spännare? Den gamla generatorn ligger i bilen, funderar på att lämna in den för att se om det går att få ordning på den. Nu ska jag bara åka och hämta pärlan och hoppas på att inget nytt missöde inträffar. Kan heller inte släppa tanken om en "AP-Akuten". Kan det hjälpa någon som är det ju bara bra :) Mvh Martin |
|
|
Har precis skruvat isär den gamla generatorn. Kolen såg bra ut, ca 8 resp 9 mm ungefär. De fjädrade bra också tycker jag. Däremot var det en del löv och skit i den... Mvh Martin |
|
|
Det spelar ingen roll ang. spännare, den mekaniska är också fjädrande! Den hydrauliska är för övrigt också en fjäder, men med nån slags oljedämpning. |
|
|
Ahh. Skönt. Då slipper jag bry mig om att spänna remmen:) En annan sak jag upptäckte som jag inte vet har med detta att göra eller ej, men jag antar att verkstaden kollat felkoder. I vänstra facket vid ratten sitter ju uttaget under en lucka. Binär jag kände med handen upptäckte jag en vippbrytare. Det har jag aldrig tidigare tänkt på... Vad är det för syfte med den? Har ni andra en sådan. Sitter i "taket" på facket. Mvh Martin |
|
| Bild! | |
|
Fixar imorgon. Mvh Martin |
|
|
800:- känns ändå inte alltför saftigt för en hel generator. Tanken på en "AP-akut" tilltalar. Jag skulle gärna rycka ut om någon är i närheten och behöver hjälp... _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
800 + moms, så en tusenlapp fick jag betala för generatorn. Här kommer bilder på dels generatorn. Men också på den där vippgrejen jag fråga om tidigare. Sen en annan fråga, ska det inte vara en kåpa i "taket" på det vänstra facket? Sitter ju en kåpa för OBD uttaget, men jag har för mig att det var en större kåpa som tänkte allt också, men jag kan ha fel... Länk Mvh Martin |
|
|
Den där brytaren kan väl inte vara original Eller?? Dra ut panelen och kolla vart den är kopplad :) |
|
|
Nä, jag fattar inte. Jag har inte tänkt på den alls. Det borde jag gjort... Men har du någon mer täckkåpa än den lilla för själva obd-uttaget? Någon större kåpa? Ps. Såg du alla löv som låg i generatorn? Ds Mvh Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.