AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.373

Myten Dubbfritt Avlivad !

Sida 1 av 2
Vem är förvånad?

Länk
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Kör själv dubbfritt sen några år tillbaka och fastnade för en rad. "– Dubbfria däck passar bara en viss kategori, nämligen superskickliga förare, som Kenny Bräck, som kan hantera en bil, och som förstår när det är för halt". Känner mig som Kenny Bräck nu:)

Med nuvarande vintrar är helt klart dubbdäck överlägsna de dubbfria men jag tycker alla borde prova dubbfria så att man förstår hur jävla halt det kan vara. Som det är nu så kör folk som om det vore sommar.

Ta sig fram är absolut inga problem med dubbfritt men man anpassar hastigheten efter väglaget betydligt mer än annars.

Ska det fortsätta med vintrar som denna så blir det nog dubbat nästa gång.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
I min ungdom så satte man på snödäck bak och hade kvar sommardäcken fram. Så körde jag själv första åren, och vinterdäcksanvändandet var inte så vanligt som idag, och det var väglaget var inte bättre på den tiden.
Men sedan jag satte på dubbdäck första gången 1975. så kommer det aldrig på nått annat så länge det är tillåtet.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hasso känner igen det du nämner, så gjorde farsan på sin Amazon med.
Inte så bra men så gjorde många på den tiden
ri
699
riku
740iA -97
Det är bara ännu ett led i att skatta oss mjölkkossor,bilister. Det finns ju förslag om skatt på dubbdäck.
Statsfinansierad media (svt) i ett nötskal.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Mike B:
Det är precis samma argument som för att sluta salta. Om man slutade salta så skulle folk också vara tvungna att fatta att det inte är sommarväglag, och den här dubbfridebatten skulle falla platt som en bonus. :-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Saknar nästan gubbens 140/Amazon....:--=)
Kör efter väglaget å din egen kunskap ¨så slipper vi läsa om alla olyckor ................?????????????????????
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Vilken totalt insiktslös kommentar!

Det är klart att Kenny Bräck, liksom alla andra som anpassar hastigheten efter väglag, sikt och fordonets beskaffenhet, kan undvika singelolyckor.
Men bromssträckan, den man behöver för att undvika alla olyckor där det finns ett överaskningsmoment inblandat, t.ex. lekande barn, lekande medelålders par, lekande pensionärer, lekande älgar eller lekande ungdomar i en E30 som plötsligt befinner sig mitt i din färdväg, ju precis lika usel oberoende av vem som kör, så länge man trycker ner bromspedalen ordentligt. Eller har Kenny Bräck något trick jag inte känner till? Han öppnar dörren o trycker ner några rejäla spiksulor i backen för att bromsa?
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
@marin849: kommentaren ska uppfattas ironiskt, den anknyter till debatter som t ex var ska bästa däcken ska sitta, kom hönan före ägget (svar: nej det gjorde tuppen). Ironi funkar allmänt dåligt i skrift.

If it works, don't fix it.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Se det med en forskares statistiska ögon!
Nej, det är inte så att alla anpassar hastigheten efter underlaget! Det är heller inte uppenbart att alla hanterar oförutsedda händelser lika, rutinerade förare försöker se eller tänka sig möjliga uppkommande faror. Vad som händer då något oväntat händer skiljer sig säker åt, jag skulle personligen helst vilja möta proffset!

Skillnaden mellan de bättre dubbdäcken och friktionsdäcken betyder att ett visst antal människoliv går att rädda.
Om istället bilarna hade friktionsdäck och förarna kunskaper i nivå med en proffsförare, i det här fallet Kenny Bräck (Jag hade själv valt ett annat exempel) så skulle samma antal människoliv räddas.

Jag är övertygad om att statistiskt sett så är det korrekt.

ma
7.450
marin849
Men det faktum som kvarstår är att även Kenny Bräck skulle förkorta sin bromssträcka med dubbdäck!

Lite konstigt resonemang som bygger på att om A är bra så kan B vara dålig för summan blir ändå halvbra, istället för A bra och B bra => summan mycket bra, dvs skicklig förare med bra däck/bil. Som det klassiska uttalandet man ser ibland"jag är ju så bra förare så jag behöver inga vinterdäck"

Som jag sa, det går säkert bra om man bara tittar på singelolyckor. Men man är inte ensam i trafiken och allt går inte att planera i förväg.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
En smartare tolkning är att proffsförare "förstår när det är för halt" och ställer bilen som är utrustad med friktionsdäck!

//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Ironi är svårt i text som sagt:) Även jag var ironisk om Kenny Bräck men men.

Min gissning är att däcken extremt sällan är orsaken vid dödsolyckor. I många läser man om förare som får sladd på rak väg och det är totalt omöjligt om man kör lugnt. Hur ofta kommer det inte en bil i 120 på motorvägen i snörök eller snömodd. Har man någon som helst självbevarelsedrift så kör man inte som tyvärr alltför många gör på landsväg.

Den lilla tid man tjänar är inte värt något jämfört med att komma fram helskinnad.

Tror också att dubbdäck är bättre totalt sett och att olyckorna säkert skulle minska om alla använde det. Men i de fall där det handlar om dödsolyckor är nog den mänskliga faktorn högst avgörande.

Nu är detta mina åsikter och inte vetenskapliga fakta om någon undrar.
ma
7.450
marin849
Din ":)" i inlägget gör det ca 43ggr lättare att se ironin i ditt inlägg. :) (detta var inte ironi.. hehe)
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Dubb eller inte är enligt mig en fråga om var man bor i detta land och hur bilen används. En normal vinter på Västkusten innebör slask på dagtid och några grader under noll kväll, natt och morgon dvs is. För mig är dubb det som under dessa förutsättningar funkar bäst för här gör dubben nytta.

mvh Daniel

Länk
Progress through pain
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
///Mike B:

Tyvärr är det nog inte många som ligger och kör 30-50 km/tim på en vanlig svensk rak väg en vanlig svensk dag för att undvika att få sladd.

Själv har jag överraskats av blixthalka i 70 km/tim och tror själv att det som räddade mig från att sladda av vägen var mina dubbdäck.
På 20 meter övergick väglaget från vanlig svensk blöt höstväg till fullständigt snorhalt där 30-40 km/tim kändes som alldeles för mycket.

Det var så halt att brandmännen fick hålla sig i bilar för att kunna gå på vägen för det var förstås tre-fyra personbilar och en lastbil som hade krockat. Dom hade uppenbarligen inte upptäckt hur halt det var på vägen och fått chansen att köra tillräckligt lugnt.

Gissningsvis hade väghållaren glömt att salta en sträcka på ca 5 km för efter 5 km blev det plötsligt lika höstlikt plaskblött igen.

Per L
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Att dubbdäck är bättre än dubbfritt är förmodligen ingen nyhet för någon läsare på denna site.

Kolla detta test i ViBilägare.. Det dubbade däcket slå alla dubbfria på allt utom packad snöväg
Länk

Kolla sen det dubbade testet..
Länk

Jag körde dubbfritt för första gången 1994 i Norrlands inland och det var absolut inga problem alls. Enbart på några få vägsträckor (nu snackar vi vägföreningsunderhållna vägar) så fick man ta det lite lugnt.

Problemet i Stockholmsregionen är ju att snöunderhållet KRAFTIGT försämrats och det är väldigt mycket krossad snö slush och is på gatorna. Det är inge fel på däcken, men de är intye gjorda för dessa förhållanden oavsett om det är dubbat eller dubbfritt.

Kamrater som hälsat på undrar ju om det skottas i STHLM överhuvudtaget.. Och det är HÄR som idioter som inte varit här menar på att vi skall köra dubbfritt?? Det behövs mer här än i Norrland enligt min mening..

//Anders
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Har också märkt detta som du säger amullo. Är det 10-20 minus med packad fin vit snö så har man ypperligt grepp även med dubbfria. Men tyvärr så skiftar väglaget ordentligt vid dessa breddgrader. Personligen så föredrar jag att man inte saltar då man inte får det där överraskningsmomentet att det blir fläckvis halka.
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Klarar dubbdäcken de som Amullo nämner så mkt bättre då, alltså oplogade stadsgator med mkt lös snö? Sedan verkar ju dubbdäck förlora sina säregenskaper snabbare än friktionsdäcken också så isf borde man ju byta däck inför varje säsong. Inte många som gör det.

Alla som kör i trafiken ansvarar för sin egen körning och måste anpassa färden därefter. Att man "måste" ha en viss typ av däck för att människor är människor och inte klarar av bilkörning utan att "komma över på fel sida" tex, är mot min uppfattning. Valet är den enskildes då det uppenbarligen finns många som tycker friktionsdäcken funkar. Om man ska sätta säkerheten främst är det ju lika bra att montera fartspärr på alla bilar som på lastbilarna direkt. Det blir inte kul men säkert. Som vi har det funkar bra tycker jag.

Sorry om det inte är det tråden handlar om men är lite trött på debatten.

Mvh Anders
Jag håller helt med "amullo", det är väl knappast någon nyhet att dubbdäcken är överlägsen på is och "riktigt" vinterföre. Det har varit slutsatsen i varenda däcktest sedan de dubbfria började lanseras.

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag åker Taxi ungefär 10 ggr per vecka (säljare i innerstaden) och alltid med Taxi Stockholm.. Dessa har som Policy att deras bilar skall gå med dubbfria vinterdäck och jag frågar alltid om de tycker om dubbfria däcken..

Konsensus hittils är att:
1. Jo, det funkar faktiskt riktigt bra i och runt Sthlm när däcken är nya
2. När däcken rullat några tusen mil och har mindra än 4mm kvar är inte bra.

Detta helt ovetenskapligt under denna mycket snötäta vinter.. Jag håller mig till dubbdäck sålänge jag åker "bara" bakhjulsdrivet.

//Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.