|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
en sak som är säker är ju att kostnaden för originalnavi bara är en fantasisiffra som inte har något med verkligheten att göra. Mest överpsissatta tillval? Ok, förr var det en hel del prylar som hörde till navi med enheter överallt, men idag?? Navi-enheten kan varken vara dyr eller stor. |
|
| hasso: Helt riktigt att det är tämligen enkelt för ett proffs att få loss Navin på E46/E39, jag syftade på just E9X eftersom Jocke verkar ha en sådan :-) | |
|
Det märkliga är också att priserna i stort sett är detsamma som för 15 år sedan för Navisystemen. Klimatanläggning var också ett dyrt tillval för 10-20 år sedan, de kunde inte sällan kosta uppåt 15-20kkr, men är numera standard. Trist att inte Navisystemen sjunkit lika mycket, komponenterna borde vara snorbilliga idag med tanke på vad lite en eftermarknadsnavi kostar. Förtjänsterna på detta samt uppdateringar borde vara en rejäl kassako för BMW. Hade jag köpt nybil skulle jag inte tveka på Navi Pro om det kostade 10-15kkr upp, men 30kkr, njaa.... |
|
|
Håller med om vad de flesta skriver; hade OEM navi idag kostat 5-10k ( som till VW Golf och Volvo) så hade det varit ett "nice-to-have". Det är ju rätt käckt att alltid ha det med sig, och stöldrisken/att man glömmer en portabel ÄR ett problem, ivf där jag parkerar. Vi har fått rutan inslagen för en 5 år gammal ericsson värd 50kr.. När det gäller E9X, så instämmer jag i att det mest handlar om skärmen, och gränssnittet som det innebär. För att sammanfatta mitt eget resonemang: vid köp av nybil, och där navi INTE medför någon skillnad i gränssnitt (tex E90) hade jag endast valt till navi om jag visste att merparten av potentiella köpare vill ha navi i 2a hand. Dvs att man förlorar "för många" köpare för att det ska vara vettigt. Det handlar om biltypen, och vem som köper dessa. Har kommit fram till att F10/F11 i mina ögon inte faller inom denna kategori, det trodde inte säljchefen på skånes största BMW-handlare heller. Men däremot bilar som tex S-klass, A8, Panamera, 7-serie är exempel på bilar som jag tror blir svårsålda utan. Undantaget från detta är bilar som blir annorlunda att använda, tex E90. En ny M3 E90 vette fanken om jag inte hade slantat navin bara för att jag tycker skärmen är snygg och trevlig att använda.. För övrigt så värderar bilpriser.se navins restvärde till 7k, efter 1år.. Detta ger ett värdetapp på 12k resp. 19k beroende på Navi Business / Prof , och gör Navi till ett av de minst värdebeständiga tillvalen tillsammans med adaptive drive och nightvision, som båda droppar 10k var på ett års ägande. |
|
|
Om man vill hänga sin Iphone framför luftmunstycket så finns det en app som kostar 570 och som funkar jätte bra faktiskt, då behöver man inte ha två prylar, Iphone skärmen är ju hyfsad stort och telefonen tar man med sig ändå. Går det inte med våld så går det med mer våld och går det sönder var det trasigt från början. |
|
| Tycker man iPhone är för liten kan man ta till en iPad. ;) | |
Verdi |
Jag måste motvilligt erkänna att på E90 så ger den extra skärmen en lite lyxigare känsla i kupén. Det är definitivt ett plus om jag nu ska ha en till E9X men absolut ingen krav. En lös navi är billigare att köpa och att hålla uppdaterad. Dessutom kan den tas med till t ex hyrbilen på semestern osv. Fördelen med en inbyggd är såklart att man slipper lösa sladdar och att integreringen med högtalare osv är mycket bättre. Det går ju att få nån Garmin-modell helt integrerad också med en fast monterad hållare. Är väl ganska dyrt men säkert ett bra alternativ om man använder navi ofta. Själv använder jag navi max ett par ggr om år. Men när man väl behöver den så är den guld värd. Hur gjord man förr i tiden när den inte fanns? |
|
Såklart att det e lyxigare med inbyggd, detta e oxå något för e90, vet dock inte om den e bra men prisvärt e den lr? Länk Går det inte med våld så går det med mer våld och går det sönder var det trasigt från början. |
|
| Magkänslan är att det är 1A-exempel på Kina-skit när det gäller komponentkvalité. | |
|
Det är ju så att biltilverkarna har nu kommit i fatt rätt bra med bra och snabb funktion vs de man köper löst. Om GPS:en i bilen inte kan visa senaste 3D vyn. Spelar det någon roll igentligen? GPS funktionen är att ta dig från punkt A till B. Det klarar dagens moderna bilar väldigt bra som har GPS. Förstår att för några år sedan så var de GPS:erna i bilarna otroligt slöa. Svårnavigerade osv osv. Men idag är dem riktigt bra. En bil utan inbyggd GPS skulle aldrig vara intressant för min del i alla fall. 1. GPS:en måste vara lätt navigerad i menyerna. 2. Så länge jag ser vart jag skall med hjälp av GPS duger den fint. 3. Den skall vara snabb uppdatering på kartor och så stor skärm som möjligt. Men förstår ert resoneamang från tidigare år. Från E46 MK4 tycker jag det börjar bli bra navigation i bilarna. Sedan ligger BMW efter Audi navifrågan tycker jag. Audi navigationen är så fantastiskt lätt att använda. Samt hysteriskt snabb, aldrig varit med om några systemfel heller. Sedan tycker jag Audi borde ha en större skärm. Men i praktiken är kanske inte BMW skärmen så mycket större, då vi får själva pilanvisningarna coh nedräkning med smarta staplar till nästa avfart som sittern mellan hastighetsmätaren och varvräknaren. Fantasiskt smidigt det enda som slår det är BMW headup display som väldigt få bilar verkar vara utrustade med. MMI är överlägsen även den senaste I-Drive version. Men det är nog bara en vanesak. Mvh Kristian |
|
|
Detta var ett ganska coolt alternativ för att slippa ha de fula eftermarknads GPSerna: Länk Skall tydligen finnas till bla E9x också. Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.