AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.964

Restvärde original navigation / vad hade ni betalat?

Sida 1 av 2
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Vad är original navigation värt för er/marknaden, gällande en 5-serie E60 från -05? (525D-535D)
Alltså, hur mycket i merpris är gemene köpare av dessa bilar villig att betala för OEM navi?
Eftersom det är en E60 får ni utgå från att iDrive är std oavsett.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Skulle nog svara att det är helt upp till köparen
Alla vill inte ha det men bilen blir lättare att sälja det är som det är med extra utrustning
Rätt köpare kan nog betala 10 000 extra med navi + div som det oftast är på bilar med navi

Ha deT
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Efter att ha haft originalnavi i senaste bilen skulle jag säga att den skulle jag värdera till kanske 2-3 tusen - inte mer. De åldras otroligt fort och att uppdatera är för dyrt.

-------
//Lövet
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Har ju hellre inbygd original än en lös.
Skulle aldrig ha en lös gps i rutan med sugpropp eller nåt liknande.
Så amatörmessigt med lös gps tycker jag. Och fult.

Snyggt och smidigt med original inbygd.
Så 10 extra är det värt.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

När jag tittar på E60/E61 så tittar jag enbart på bilar med Navi Prof. Nu letar jag i första hand 550 eller 530 och det är ju relativt vanligt att dessa modeller har det. Har haft original navi i princip alla mina bilar sedan 2002 och tycker det fungerar ypperligt men å andra sidan har jag inte så mycket erfarenhet av lösa GPS:er så jag vet inte vad jag eventuellt missar. Den MK3:a jag har i 530'n hittar alltid rätt och på semestrar så hittas både hotell, matställen och bensinstationer...

___
//Ulf
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
tackar för svaren!
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Intressant tråd. Andrahandsvärdet är alltså ungefär 10. Rätt ordentlig kostnad blir den då det kostar ca 28 att få det i en F10/11 nu. Måste MAO vara en av de options som kostar absolut mest av allt för nybilsköparen att ha.

Tyvärr får frun än mer vatten på sin kvarn, enligt hon är det klart bättre och billigare att köpa en ny värsting GPS varje år än att välja en integrerad. Ny uppdaterad hårdvara och nya kartor var år!
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Å ny värsting lös GPS kan man ha med sig till andra bilar!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Robert J :) Frugan har ju alltid rätt vet du väl. Köper du en lös navi så har du 2 års fri kartuppgradering oftast och dessa som är lite dyrare är överlägsna den fastmonterade i finesser och användade, du kan tom ta den med dig till en annan bil, och även gå med den :) du kan sitta i soffan och lägga in rutter och kika på kartorna i hela EU i förväg.
Sedan hur det ser ut nja det är en annan femma. E60 är det ju lite svårare att montera en snyggt på än E39
Jag har aldrig varit speciellt imponerad av de fast monterade, dock kan jag säga att den Huligan med IGO navi som jag har fast monterad i 540 är riktigt bra.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag skulle inte säga att en gammal navi är värd 10.000 kr på priset. Absolut inte! Snarare 0kr. För min egen personliga del köper jag hellre en bil utan eftersom en navi från 2005 är ouppdaterd samt funktionellt ljusår efter dagens GPS:er. Då får så mycket mer GPS för bara 1000 kr idag.

Inte behöver man ha den monterad med sugpropp i rutan heller. I min E46 har jag en mobiltelefonhållare monterad över luftblåsen i mittenkonsollen och i den har jag monterat en GPS-hållare (griparm). När GPS:en är monterad ser det nästan ut som om det kommer från fabrik så.

En gammal navi i panelen ger, för mig, lika mycket vill-ha-känsla som en inbyggd mobiltelefon. Dvs nära nog noll.

Och jag tror inte jag är ensam om den uppfattningen -> mindre köpmarknad -> sämre försäljningspris.

Håller med Ulf att en originalmonterad Navi är ett "måste" till lite mer exklusivare modeller som tex 7-serien, 550, 535d, 530d etc men till de övriga modellerna är det mest ett stort "nice to have" som jag ser det, dvs inget jag skulle betala många kronor extra för i en begagnad bil.

Jag prioriterar HIFI-ljud, xenonljus, M-pkt, glaslucka och sportstolar högre än inbyggd Navi eftersom dessa options har jag glädje av dagligen då jag hittar både till affären och jobbet :-)
Jo
211
JockeX
Touareg
Jag hade inte köpt min bil om den inte haft navi professional. Utöver det att den funkar ypperligt i en 07:a jämfört med de flesta bärbara som jag har sett så får man bättre översikt med idriven på andra funktioner. Och man slipper hela tiden montera och avmontera pga stöldrisk.

Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Jag värderar den till 0:-. De få gånger jag behöver navigator köper jag en dags andvändning från TomTom till min mobil. Får de senaste kartorna och slipper dyra uppdateringar.

Om du är en säljare som använder gps dagligen tror jag det står högre på listan och kan värderas lite mer.

Sen har jag tyvärr inbyggt telefon i bilen vilket medför att bluetoothen är låst med denna så jag kan inte koppla upp min mobil.

/Rikard
Jocke: Stöldrisk och vetskapen att alltid ha den med är de största fördelarna med inbyggd. Samt att det ser snyggt/komplett ut också.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Nu vet inte jag hur stöldrisken ser ut på nyare bmw , men varken x5 och e39 har fått vara ifred, det har ju rensats frisk på navis.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Enda fördelen med nav från fabrik som jag kan se är i kombination med HUD. Den funktionen har jag inte sett med en lös Nav, än. Men Nav system för nästan 50 000kr... Tror det bli billigare och än elegantare att hyra in privat chaffis de gångerna man behöver Nav. ;)

Lite trist av BMW att låsa en massa options till Nav Pro ex Backkamera och topview. Park assist var också bara för bilar med Nav när det kom.

Bilen jag skall hämta har både Nav Pro och HUD (fd demo) så nu är det mer intresset för att se hur lurad man blev som gör att jag följer denna tråd.
Originalnavi ger ofta en trevlig display över vilka låtar som spelas i musikanläggningen. Det är ett plus.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
och ibland möjlighet att koppla in tv, dator, backkamera etc. Men som ren navigator är oftast en handhållen bättre och betydligt billigare. Men det kvittar. Känslan av att ha originalnavi med tillhörande skärm etc ökar den allmänna mysfaktorn med bilen, även om jag inte skulle använda navigeringsfunktionen så mycket... Oem-navi har väl både TMC och "dödnavigering" vilket små handhållna brukar sakna.
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Kör iofs MB men med deras navi 'comand' av senaste snitt (NTG 2,5) i denna finns förutom navi dvd spelare, hårddisk för musik samt BT handsfree. Visst är det smidigt att ha alltihop integrerat i bilen men den kostar 32000:- (!) och när jag nyligen frågade vad det kostar att uppgradera kartdatabasen blev svaret 2800:- ung. lika mycket som en bra sugpropps-gps alltså.

Värt merkostnaden? Nej knappast!
In
355
Inot
745iA -02
Alla begagnade orginal navi kostar skjortan, och då får man bara navin, allt från 3000:- till 8000:- har jag sett.

Kan vara ide att köpa en utgången modell om man haft navi innan och den är kaputt. Men att eftermontera är inte att tänka på, då tillkommer så pass mycket att det inte är värt pengen.

Jag hade en fundering att "uppgradera" min navi i 745:an till en Navi03, men billigaste jag hittade var på ca 5000:- och då skulle lite kablar för 1200:- tillkomma samt omkodning på 2000 och en ny naviskiva.. Gissningsvis skulle jag landa på över 10000 för allt.

Jag har både lös navi, BMWs frabriksmonterade ocgh Alpines navi för fast montering.
Dock så föredrar jag ändå BMWs för att den är integrerad på ett snyggt sätt.

Skulle Alpinen gå att integrera bättre/snyggare och gå att styra via idriven så skulle jag välja den alla dagar i veckan, men jag har å andra sidan inte orkat leta efter ett interface för detta.

Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
gällde det en e46 eller e39a så skulle jag idag aldrig leta efter en bil med just navi. Har stora systemet i min e46a utan tv dock. tycker att den känns väldigt sparad på när det gäller funktioner och menyerna är knepiga att förstå m.m. inte prisvärt helt enkelt.

så till en e46a lr e39a så är det utan navi som gäller och sedan eftermontera en Dynavi (stavs det så?). ja då har du allt du vill ha i en navi.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.