|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Servo och servotronic ger samma hjälp vid låga farter. | |
|
Kane: Servotronic ger extra lätt styrning vid låg hastighet. Servostyrning verkar högre upp i hastigheterna. |
|
| jopp: Nej. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Servotronice är betydligt lättare att manövrera i stillastående och låg fart än en vanlig servostyrning, den funkar enbart när bilen står still i princip. Servotronic är en hastighetsberoende reglering av styrkraftstödet. Servotronic är integrerad i grundmodulen. Beroende på körhastigheten regleras strömmen för den elektrohydrauliska omvandlaren i grundmodulen. Ju högre hastigheten är, desto mindre omvandlarström. I modellserien E38 är tako-A-signalen (ledningen) från IKE ansluten till grundmodulen för utvärdering av bilens hastighet. För felidentifiering överförs förutom hastighetsmätarens A-signal även hastighetsvärdet till grundmodulen via K-bussen för IKE. I modellserierna E39 och E53 används, i stället för tako-A-signalen, hjulvarvtalssignalen från ABS/ASC-styrenheten ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack hasso för en uttömmande beskrivning. Jag förstod inte riktigt, men det mesta. Så servotronic är en utökning till servostyrningen då? I vilket fall som helst kostar den 2-3' extra. |
|
|
Kane: Vet du vad Servotronic är? Det verkar inte så med tanke på dina inlägg. Här kan du läsa på lite: Länk |
|
|
Två trådar inflätade eller......... "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
|
Intressant om solid vs metallic. Känn som att jag lika väl kan välja solid eftersom jag aldrig kör borsttvätt och är försiktig i största allmänhet. Lämnar dessutom in bilen på recond minst 1 ggr/år och det brukar råda bot på de repor man råkat ut för. Har idag en spacegråmetallic och upplever inte att lacken är särskilt reptålig. Lägger nog hellre pengarna på drag. |
|
|
Har ingen erfarenhet av solid svart men däremot haft en safirsvart 5-serie i tre år nu. Upplever den inte som speciellt reptålig och kan inte tänka mig att den solida är sämre. Om den nu skulle vara det är den därmed riktigt dålig. Tog ut en solid vit 3-serie i våras och har inga problem med den lacken hittills. Som någon annan skrev så är det samma klarlack ovanpå både solid och metallic numera. Var även inne på Porsche och tittade på nya Cayenne. Den säljaren sa samma sak att för tåligheten spelar det ingen roll vad man väljer. Dock så är det sant att smårepor syns mindre på vissa metallicfärger än solida. Dock inte alla nyanser som jag upplever det. Slutsats: välj den lack som du tycker är snyggast! |
|
|
Hasso: Jag är fortfarande envis med att påstå att Servo och Servotronic ger samma hjälp vid låga farter/stillastående. Skillnaden är sedan att Servotronicen minskar servoverkan med ökande hastighet. Vad jag har sett så är det samma styrväxel och servopump för bilar med/utan Servotronic. |
|
|
Back to topic... Vi har just nu en solidsvart Audi i familjen och har tidigare haft en svartmetallic BMW. Kan bara konstatera att svartmetallic är avsevärt mindre känslig för synliga repor än den solida svarta, trots att bägge har klarlackslager. Dessutom är den mycket enklare att polera för en rekondare än den solida, detta beror på att det helt enkelt finns mer pigment i svartmetallic. Men om man aldrig tvättar bilen i maskin och man ser till att få bort smuts från tvättsvampen så är den ganska enkel att hålla fräsch. Men en lackkonservering är att föredra. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kane. Jag har ägt/äger både och samt även kört dessa med 5 minuters mellanrum, servotronicen är betydligt lättare att ratta vid stillastående än en utan det är just vitsen med servotronicen. Alla istort sett förkommande servostyrningar oavsett servotronic eller ej (utom de gamla amerikanska) är degressiva dvs servoverkan avtar med hastigheten och det har det varit sedan 70-talet när jag började köra bil iallafall. (tom med på min 250MB-71) Mitt tidigare inlägg är inklippt från BMWs specar. Här har du lite till. Och vill du ha utbildningsmaterialet för servotronic så kan jag mejla dig det. INTRODUCTION The servotronic steering system is based on a conventional power assisted steering system. An additional electro-hydraulic solenoid and oil passageways are added to the conventional worn and roller type steering box. A control module is used to monitor the vehicle’s road speed and regulate the electro-hydraulic solenoid. The servotronic steering system provides the following: • A light steering effort at low speeds and while parking. • Increased steering effort as road speed increases. The "Direct Hydraulic Reaction" provided by the system allows the frictional forces between the front wheels and road surface to be transmitted to the driver. This allows the driver to make a better judgment in regard to the driving conditions. This principle of direct hydraulic reaction can be used with the servotronic system because of the spool valves that are already used with the worm and roller steering box. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.