AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.686

Solid vs Metallic

Sida 1 av 2
Al
149
AlpineProphet
Passat Variant TDI170 DSG 4Motion -12 (i väntan på nästa BMW)
Sitter och skruvar för fullt för att övertyga frun om att vi ska plocka ut en 2011:as 320d xDrive Touring. Kostar 354 000 kr just nu, dock utan metallic.

Vad säger ni om solid vs metallic? Jag ska köra på en svart och då är frågan om det verkligen är nödvändigt med metallic?

Solid svart är fantastiskt snyggt men kräver omedelbar Ditecbehandling eller liknande. Kräver varsam puts för att förbli snyggt. Jag hade helt klart satsat på en safirsvart, dvs metallic om jag skulle specat en bil i den prisklassen.
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
AlphineProphet: var köper du en 320d xDrive Touring för 354.000kr?

Jag letar nästan nya eller ny till bra pris. Tänk på att välja till "nödvändig" utrustning. Servotronic är t ex nödvändigt för att få den lättstyrd vid parkering. I högre farter märks den inte av.

Al
149
AlpineProphet
De kör en kampanj nu hos Molin Bil i Sundsvall

Kolla in denna länk Länk

Jag har möjlighet att ta ut bil för 300, sen måste jag lägga cash... vilket aldrig är kul... därav funderar jag på en sån här utan någon extra utrustning...

Metallic eller drag är väl det jag överväger att lägga till...

Varför byta till en ny exakt likadan bil? Känns inte det lite meningslöst?
Fint erbjudande dom hade! Lägg till Metallic och drag så har du en perfekt spec. En sak som inte så många tar upp som jag verkligen har använt i mina bmw med sportstolar har var svankstöd, tror det kostar 3" och är verkligen värt pengarna om man åker mycket bil. Annars så har man ju allt man behöver i och med advantage paketet. Bara att slå till:)

Advantage Edition skall det ju stå! *-Edit!

When Batman takes a vacation he does the Gumball
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Också nyfiken på varför byta till en exakt likadan bil när nya 3 serien dyker upp nästa år.

"Riktiga män kör diesel"
Har inte solida färger numera ett klarlackslager? Därmed kräver de ingen annan behandling än metalic.
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Jag skulle ha lagt till Servotronic också. En 4-hjulsdriven kan bli tungstyrd annars. Vad anser du som redan har en?

Al
149
AlpineProphet
Orsaken till intresset för byte är enkelt. Fri service går ut, s & v-däcken är slut, helförsäkring måste tecknas... kostnader helt enkelt.

Tycker inte att bilen är tungstyrd, men det beror ju på vad man jämför med. Jag gillar den köttiga känslan i styrningen.

Nya 3-serie touring dröjer väl ända in på 2012 vad jag förstår och frågan är om den kommer med xDrive till 2.0D

En bil är ju aldrig så bra som när den slutar säljas är en annan devis...

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Blanksvart går fetbort om man nu inte är en extrem putsfanatiker. Om det skall vara solid skulle jag välja vit, annars nån mörk metallic.

Jag har för tillfället en blanksvart Passat. Lacken är extremt känslig för repor.
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Jörgen L

Enl säljare på BMW ska den inte vara känsligare än vad Metallic är. Jag stod också i valet och kvalet men valde den solid svarta. Har iof inte haft bilen i mer än en månad men tycks inte vara spec. känslig...
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Hämtade ut en 320d tour igår, solid svart. Jag beställde den lackförseglad.
Vi får se hur den håller sig.. :)

//Johan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är ju lika mycket "klarlack" på en solidsvart som en metallic så den borde inte vara känsligare egentligen, mera synlig känslighet möjligen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Då menar jag isf "synlig känslighet". Maskintvättar man bilen (borstar) är den blanksvarta betydligt känsligare än metallic
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Marin: Man tvättar inte en BMW med borstar !! Den vatten baserade glansskiktet som idag kallas klarlack tål ingenting. Gjorde misstaget EN gång med min Montrealblåa MR capbehandlade 528 den blev grårepig hela bilen.
6 timmar maskinpolering blev det då.
"Tacka vet jag förr, när man kunde slå en kulhammare i bakluckan utan det blev ett märke :) dä var klarlack som var stenhård"

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Fyf_n för svarta bilar. Skitigt på en gång.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
När det gäller metallic så har jag mycket positiv minne av min (saknade) Saab 900T16 silver.
Grymt hård och helt slät i lacken. Inget apelsinskal där inte.
Och mycket bra lack var det också på mina E34, 525 resp 535 laxsilver.
Däremot var den inte speciellt bra på 325 E46 titansilver för att inte tala om BMW.s garantilack som var rena skräpet.
Tunt och billigt!
Nästa BMW blir med sannolikhet en silver pga av tåligheten.
Nuvarande djuphavsblå blir aldrig riktigt bra, i alla fall inte när solen ligger på.
Och att tvätta den är ett litet negerhelvete med all denna kalk i vattnet.

"Byta upp sig? Till vad då?"
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
jopp: Servostyrning är std.
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Visst, men Servotronic kan väljas till. Gör styrning extra lätt vid parkering och i riktigt låg fart. Jag har provat en 318d Touring och den kändes bra på den iaf.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.