AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.136

Nybliven ägare till en 330 med många småfel! :(

Sida 2 av 2
1. Är garanterat fast som du skrev. Ge dig inte på det nu i kylan. Risk för rutan spricker.

2. Dörrstopp ( Vet ej kolla )

3. På min när den höll på så hjälpte det med att blåsa rent kännarna inne i bilen (satt mycket damm i vägen) också bytte jag microfiltret. (500:- på Bmw för kol filter).

4. Framvagns inställning bör görasa, sedan justera ratten där efter. Innan du gör det, så kolla så inte länkarms bussningar kass. Onödigt kostnad om du endå måste byta dem sedan och ny framvagns inställning ska göras.

5. Sitter en givare vänster fram ( påminner svagt om ett tändstift med en metall pinne på c:a 1,5 cm som känner av tempen. Kan ligga snö och skit över den och därför fungerar den när du tinade upp den.

6 . Vet ej, men låter som krängningshämmar staget är kass, kan ge missljud när det är slut och när det blir på frestat blir det tyst.

7. Byt Tändstift, rengör vakum slangen ( kan vara gegga i den ) Byt luftfilter. Kolla så luft slangar är hela. Inga hål eller sprickor.
Kolla även dina bakfjädrar ang missljud. Har en tendens att gå/brytas av sista varvet. Så det inte är något sådant som gör missljud.
ha
395
haknil
330 Xi 02
hej
Jag har två råd att ge dig för denna bil.

Bakrutetorkare:

Montera loss axeln på bakrutan och lägg den i varnolene över natten.
Den är säkerligen igenbeckad av salt etc.

Kylningen:

Byt termostathuset och spola igenom hela systemet.
Går väl att göra själv med lite händighet.

Lycka till
Håkan

ma
315
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
Det som Clintan66 skrev om trasiga luftslangar, så kolla insugsbälgen, ett vanligt fel.

/Kent
sc
31
schnyggve
330d Touring X-drive -13
Jag har köpt bilen hos handlare...Har faktiskt inte ens tänkt på att jag kan reklamera både bakrutetorkaren och framvagnen.

nån som har koll på hur garantin funkar i praktiken?

De flesta skall ha 3 månader eller 500 mil. Men läser man en del inlägg på detta forum, så är det inte alltid som det fungerar. Det verkar som om du ska ha all fakta gällande din bil, får du höra med han som du köpt den av.
ji
224
jim 330 touring
BMW 118D F20 M-utrustad
Grattis till en bra bil….jag har en lika dan urtagen 2000-04
Har inte några av dessa fel på min och den var väldigt missköt när jag köpte den 2007-06.
Min kan va orolig på tomgången när den ar varm antagligen en uppgradering av motorstyrenheten….Har kollat alla bälgar dom är hela. angående temp givaren sitter i spojlern på förar sidan så var min sönder skrapad av is o snö en krympslang runt denna så var dom problemen ur världen…330 äger

there can be only one
sc
31
schnyggve
330d Touring X-drive -13
Då har jag fått tag i firman jag köpte bilen av. Och kan väl konstatera att de/han (enskild firma) inte tar något ansvar alls för att jag hörde av mig för sent... att jag varit bortrest hela julen och att han inte svarade i telefon igår var tydligen ointressant.
När jag nämnde att 2 månader var skäligt enligt konsumentköplagen så blev det "missnöjje" i andra änden av luren och att både han och hans bror kunde vittna i domstol om att det inte var något fel på bilen... Att han skulle häva köpet och att han minsann hade rättigheter (jag trodde i min enfald att handlare BARA har skyldigheter ;) ) men att framvagnen är sne, styrleden slut och bakrutetorkaren inte funkar är tydligen normalt slitage???
Dvs Hans garanti var inte värd vatten och konsumentköplagen är tydligen inte denna firma intresserade av att höras tala om.... oväntat eller hur!

Vad hitta på nu, Hänga ut honom på nätet, ta en oberoende prövning hos ARN eller skita i det hela och fixa själv!!! konsumentvägledaren är på semester till mån.
Det kommer säkert bli svårt för dig. Du är säkert inte den första och absolut inte den sista hos den säljaren.

Själv tycker jag du ska hänga ut firman och kan förhoppningsvis hindra andra från att göra samma misstag. Skulle de nu handla hos firman endå, så kanske möjlighet att felen blir fixade innan köpet eller finns med i kontrakt.

Du kan ju höra med konsumentvägledningen, för det kostar dig inget, men tror du sparkar i väggen bara.

Får nog tyvärr bita i det sura äpplet och ta denna läxa vidare i framtiden och framtida köp.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Vad det gäller bakrutetorkaren så försök att smörja upp den om den inte går att rubba med öppen ruta. Motorn brukar sällan gå sönder men det händer. Om den inte orkar dra runt på torkaren så stängs motorn av tillfälligt för att inte bränna motorn.
Vad det gäller kliman så försök att blåsa rent kliman eller använd dammsugaren. Sensorn sitter på kliman.

Hoppas det ordnar sig med bilen!

MvH Bmw 4-ever
sc
31
schnyggve
330d Touring X-drive -13
Så har idag gett mig på och göra inspektion 1, samt att bakaxeloljan byttes och uppsmörjning av bakrute torkaren... Har även hunnit till skroten och köpa en omgång gummimattor till bra kurs!

Kan nu glädja mig med att bakrutetorkaren funkar :D
Kan även glädja mig åt att bränsleförbruknignen har gått ner med sissådär 20% :D

På torsdag ska bilen till verkstad för styrledsbyte och 4-hjulsinställning misstänker att det kommer att ge ytterligare positiva egenskaper.

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Tänk vad en nysmord torkare kan göra för bränsleförbrukningen.....;)
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Bra den Kane! :D

Låter bra schnyggve!
sc
31
schnyggve
330d Touring X-drive -13
Nu har jag nollat serviceindiaktorn med hjälp av den här exemplariska guiden.
Länk

Men när jag nollade tiden stod det 7.12, vad betyder det?

kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Kane, Det var oljan i bakaxeln som gjorde det. dom hade hällt i
bromsolja i den.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
7.12 borde vara Juli 2012.
Lyste klockan? Annars var det väl dags att byta bromsvätskan juli 2012
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.