AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.137

Nybliven ägare till en 330 med många småfel! :(

Sida 1 av 2
sc
31
schnyggve
330d Touring X-drive -13
Hejsan på er!

Jag har nu skaffat mig en E46 330i touring-00 efter att ha åkt volvo i många år. Kan väl direkt säga att jag är ganska missnöjd med att mängden småfel på bilen. Visst beemern har mycket hjärta men verkar fragil som en 80årig reumatiker. Hoppas att det felen jag har är av bagatellkaraktär och att jag med lite hjälp av er kan bli en nöjd BMW ägare.

De felen jag har är
1. Bakrutetorkaren fungerar inte.
2. Dörr stoppet på förardörren är ur funktion, dvs dörren faller igen av sig själv.
3. Svängigt 3-zonsklimat, kör jag AUTO så svänger tempen väldigt, kallt om rygg och nacke kommer i vågor, omväxlande varmt och kallt på fötter resp rutan. Höll på att bli vansinnig nu när jag körde i underkylt regn. Det verkar som den inte lyckas reglera in sig mot rätt temperatur. Det verkar vara något som rubbar regleringen var 10e min.
4. Ratten sitter snett, bilen går spikrakt och snedsliter inte däck, Verkar vara nån som missat rattläget vid senaste framvagnsinställningen... Hela är bytt, dvs nya länkarmar och fjäderben.
5. Yttertempmätaren regaerar FRUKTANSVÄRT långsamt, hade bilen nedkyld -19 och ställde in i garage. efter 30min stod fortfarande tempmätaren på -19. När jag sedan började köra så reagerar den, men det går LÅÅÅNGSAMT. Var sitter den? kan den ligga emot någon massiv stålbit?
6. Malande ljud (lagerljud) från högersidan på bilen, kan inte avgöra om det är bak eller fram, uppträder bara vid hög hastighet och i svag vänstersväng!
7. Oacceptabel bränsleförbrukning har gubbkört en tank på landväg (har var referensperson i ecodriving och jag ligger i de översta 5%en av ALLA förare så snålköra kan jag)... Den drog exakt litern, ok i stan men INTE vid fiskörning i 90!!! De officiella siffrorna jag hittar säger 0.7 lite högre med kall väderlek kan jag leva med. Nåt som jag märker direkt är att den drar 0.6 (enl stressnålen) när jag motorbromsar, den ska ju gå ner mot 0. Nån som har några bra idéer? finns nog inte ett svar, men alla idéer är välkomna.
[lnk]Länk
8. Hör kanske ihop med 6 och 7, Den verkar rulla tungt! Med volvon kan jag rulla utför många backar, här måste jag gasa mig nerför.

Sedan om någon har verkstadsmanualen till E46an skulle jag vara tacksam.

Välkommen till forumet.

Eh, du har inte köpt en ny bil :-)

Jag börjar med var du kan hämta information.

Förteckning delar och sprängskisser: Länk http:/www.realoem.com

BMWs serviceinfo: Länk

Tempsensorn sitter (skall sitta) i en av spoilerns luftkanaler.

mvh/ Anders
No
132
Nop
320d Touring -11
116i pre LCI -07
vill börja med att gratulera till uppbytet från volvo :-)

precis som redan nämts är ju bilen ca 11 år och ej ny så vissa skavanker får man ju räkna med.
1: kolla säkringar och plocka ur kontakten å se om de finns spänning fram till motorn.
2: bara börja skruva å felsöka lite så hittar du nog felet.
3: kanske damm/smuts i gallret för tempsensorn? läsa felkoder?
4: kolla gds-guiden å prova att flytta ratten själv. annars ny hjulinställning.
5: sitter undersidan framstötfångare på förarsidan (allafall på min Ci -01)
6,7,8: kanske som du säger hör ihop. hjullagerbyte finns under gds, övriga saker att kolla själv är ju att lyfta upp varje hjul å kolla om de rullar tungt. däckens lufttryck?? felkoder?

klart du blir en nöjd bmw-ägare!
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Ja bilen är troligen tillverkad förra årtusendet så nog är det en gammal bil och sådana har dör det mesta en mängd fel och en ytterligare mängd med "går snart sönder". Det är ju därför vi betalar en förmögenhet för nya bilar med garanti.

Som gammal Saab-ägare fascineras jag ofta över hur gamla BMW som rullar runt och vilka förväntningar man har på dem. För mig är en bil riktigt gammal vid 9-10 år och 20.000 mil. Då kan man inte vänta sig något annat än problem. Allt annat är att se som en mycket positiv överraskning.
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Oljudet kommer säkert från ett hjullager.

På min 9-5 06:a fick dom byta ett direkt men jag misstänker att samma lager är dåligt igen sedan många tusen mil (nu snart 15.000 mil).
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Man förvånas ofta över folk,som köper 10-12 år gamla som blir förskräckta av att där finns fel.En del verkar tro att "ja men det är ju en merca/bmw,är inte det kvalitet,dom håller väl i eviiiiigheter"
Sorry,men så fungerar det inte.En bil med 10 år och 20+ tusen mil på nacken ÄR en gammal bil,end of story.Slitdelar måste bytas med jämna mellanrum,precis som dina däck,små elaka gremlins letar sig in i elsystemet och ställer till oreda.
BMW´s bilar,och dom motorstarkare speciellt får ofta ett hårdare liv än Leffe´s Volvo v70.Ta åt dig av min "konstruktiva" kritik,så lär bilägandet bli behagligare ;)
Tänker inte måla fan på väggen,men din bil verkar ha levt just ett hårt liv,inget ovanligt med en 330 förstås,men därför bör man vara extra observant när man är spekulant på ett sådant objekt.
Vad gäller punkt 1 är det första du bör göra att öppna bakrutan, "shoppingrutan", och kolla om torkararmen går lätt att svänga fram och tillbaka. När du öppnar den frigörs den från motorn, som sitter i själva luckan. Sitter den så fast har bussningen genom rutan kärvat fast och måste bytas. Alternativt smörjas upp om den inte suttit fast så länge.

Först när man konstaterat att den går lätt att svänga med handkraft är det någon idé att börja leta efter elfel på torkarmotorn.
pu
547
puiu
330i-03
hög bränsleförbrukning =smutsigt luftfilter,bromsar som ligger på ,tändstift. mm mvh alex
sc
31
schnyggve
330d Touring X-drive -13
Ja diskutionen BMW vs VOLVO kan vi lämna därhän. Men när jag byter från en 98ans volvo med 16000 mil på mätarn som inte har några fel ALLS. Dessutom har den gått flera bandagar och har en bästatid på 1.25 runt gelleråsen, tjänat som dragåsna åt både racebilen och racemotorcycklarna så tycker jag att en BMW som är nyare och har färre mil på mätaren som dessutom körts av en 50+ tant borde kännas både nyare, mordernare och helare. Kollade dessutom på flera objekt och den här var överlägset frächast både mekaniskt och visuellt samt hade minst småfel.
Inte för att jag tror att beemern är en dålig bil, men alla desssa småfel stör mig något enormt. Och med ingångsläget och håsningen av BMW och deras kvalité känns det definitivt som ett nerköp kvalitétmässigt....

Vad jag däremot har köpt är rätthjulsdrift och SOUL, för kul att köra är den :D.

Nu har jag svurit tillräckligt i kyrkan, men snälla bespara mig lithanior om ditten och datten... Hjälp mig lösa problemen och bevisa därmed att jag har fel angående ett i dagläget bedrövligt kvalitétsläge....

sc
31
schnyggve
330d Touring X-drive -13
Kanske skulle tillägga att jag ska till verkstan med bilen i morrn och hissa upp den samt göra en felsökning enlig de tips jag fått här...

återkommer!!

schnyggve,

Blundar man och betalar kan man få allt från en 5000mil rishög till ett 20000mil toppexemplar eller kombinationer därimellan. Besiktade du inte bilen inför köpet? Ursäkta mig, men jag får inte ihop din berättelse fullt ut. Om man köper en bil i befintigt skick får man finna sig i det och därefter åtgärda ev. problem som man vill bli av med. Om det sedan tillkommer ytterligare fel, ja det är en annan sak.

Jag hoppas under alla omständigheter att det löser sig och att du får mycket nytta och nöje av ditt bilköp.

mvh/ Anders
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Det måste vara extremt begränsat antal 330is du tittat på om den du köpte var fräschast.Och märker man inte att ett hjullager är slut vid provkörning,ja då är det kanske si och så med kunskaperna av vad man bör kolla vid ett beg.köp?
Påstår inte att det inte finns,men jag har aldrig varit med om ett dåligt hjullager på någon av vare sig bilar jag tittat på eller ägt.Vill bestämt hävda att BMW har nog bäst hjullager-kvalitet av samtliga biltillverkare jag känner till.Sen säger du att E46an inte känns modern jämnfört med V70 -98? do skämta mig aprilo?

Fixa till dina fel på 330in så har du en underbar bil!
Dum fråga kanske, men kom inte 330 -01?
Re
79
Reodor
740i -96
528i -84
Inga fel alls på volvon?... Spjällhus, styrled som inte går att få loss, blinkers som trillar lös nu och då. ;)
Välkommen till världen av körglädje.
Jag tror tanten kan ha kört på något och framhjulen pekar snett, därav ratten och den tunga gången, även hjullagret kanske.
Det är som du säger, att det är soul och känsla att köra BMW, men som alla relationer så bygger de på ömsesidighet och respekt, säg någon vän du inte behövt hjälpa. Din nya vän behöver din hjälp med några småsaker som, när ni löst de problemen tillsammans, kommer att göra eran relation starkare. Inget att störa sig på, se det som ett sätt att lära känna varandra. BMW relationen ger såå mycket mer tillbaka!
Det jag gillar med BMW är att det alltid går förvånansvärt enkelt att lösa problem och att hitta hjälp. Mina bilar genom åren har dessutom ibland lagat sig själva (!)

vad gäller fel 3&5 kan de ju vara samma felkälla med, is på yttertempmätren för att man fått in snö i fronten när tanten körde på trottoarkanten och pajjade hjulinställningen, hur länge har den varit i + grader sen du köpte den? Har du otur är det en spjällmotor som gett upp, det är lite klurigt att hitta vilken och att komma åt den.
fel 1 och 2 är ju jätteenkla att lösa för dig, inget att hänga upp sig på.
Detta är ett toppenforum att få hjälp på så var snäll :)

"Bedrövligt kvalitetsläge" pyttsan, sätt dig i bilen och tryck på valfri knapp och förundras över känslan jämfört med jämnårig bil. Häng ut den i rondeller och på påfarter och njut av den fantastiska chassidynamiken. Klart det kan vara lite småfel när man köper bil. Dessa tror jag du fixar enkelt och snabbt. Annars har du ju mitt journummer !

Jo
211
JockeX
Touareg
Hur många 50-åriga tanter kör omkring med en 330i i 10 år?
Visa användare
170
mac-jones
X3 3,0iA -04
Sapphireblack metallic

Enligt modellguiden kom 330i/T 2001. Isf är inte din fråga så dum GE

///BMW CS #6780
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man är död.///M

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
330i introducerades under pågående modellår 2000, både i Sverige och resten av världen.

Det är inget ovanligt att hjullager ger upp på BMW eller andra bilar.

Jag ser inget konstgt i att en 50-årig kvinna kör 330i...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
sc
31
schnyggve
330d Touring X-drive -13
Var har jag skrivt att jag har en v70?

Hur som så har bilen varit uppe på bryggan och blivit ordentligt upptinad. såg även att nåt klåfinger varit och pluggat vacumslangen till avgasspjället, gjorde en del för det höga motorljudet i kupén. Annars såg den RIKTIGT bra ut under, fick beröm för ett bra köp av min kräste garagepolare som HATAR BMW över allt annat :D!

1. Bakrutetorkaren går trögt som fan, får ta isär och smörja upp, Kollade inte säkringarna, men i värsta fall en ny torkarmotor.
2. Dörr stoppet på förardörren måste bytas
3. Svängigt 3-zonsklimat, Svårt att kolla men kan ha samband med nr 5
4. Ratten sitter snett, Måste göra en Framvagnsiställning, hjulen pekar åt alla håll utom de håll de skall peka samt att inre stydleden höger fram verkar lite glapp, för lågt lufttryck i ena framhjulet också
5. Yttertempmätaren regaerar FRUKTANSVÄRT långsamt, Funkar efter upptining,
6. Malande ljud (lagerljud) från högersidan på bilen, Har inte kört, men kan vara styrleden, då det blir tyst när man svänger
7. Oacceptabel bränsleförbrukning... Alla hjul rullar mycket lätt och fint, får fortsätta felsöka... Men den skall få en stor service.
8. Den verkar rulla tungt! Det gör den inte,,, framvagnsinställning först... annars något fuffens med lådan???

Att göra...
* Stor service. vad ska det vara för oljekvalité i låda och bakaxel? samt finns det filter i lådan?
* framvagnsinställnig
* inre styrled?
* Dörrstopp
* Skaffa gummimattor
* smöra upp baktorkaren och kolla motorns funktion
* Rubba och vaxa, vaxa, vaxa, vaxa på de rostfläckar som finns.

Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Sorry schnyggve,tog nog förgivet att det var en V70.My fault! :)

Det ljudet som du uppfattar som ett malande,kan kanske komma från att hjulinställningen är helt på tok.Hade nämligen det efter att jag bytt bussningar och spindelleder runt om på min 328a,sen försvann det igen efter hjulinställning.

Gott nytt på dig!
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Låter tyvärr som du fått tag på ett exemplar som har misskötts av tidigare ägare...
Tråkigt att din första BMW-erfarenhet fått lite smolk i bägaren :-\
Le
431
Lelle
520d touring -15
118d -08
325i cab. -02
http://www.garaget.org/bmwlelle
Ja man kan ju köpa en i kanon bra skick eller i lite sämre skick, jag hade med några småfel på min men hade garanti från bilhandlaren så då bekymmrade det mig inte så mycket utan dom fick helt enkelt fixa felen, glapp i ett stag i framvagnen och sätesvärmen, (fick helt ny sittdyna), justerad handbroms, annars brukar jag vara väldigt noga när jag köper privat, finns det massa småfel avstår jag hellre och letar vidare, hellre betalar jag mer för i bra skick rukar bli billigare i längden.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.