AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
10.764

Tagen av fartkamera!

Sida 3 av 4
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Jag råkade köra för fort och blev fotograferad.
Har tillräckligt med ryggrad och förnekade.
Det gick till åklagare då jag aldrig svarade på polisens brev om att jag skulle vänta vid telefonen en viss tid och svara på deras telefonsamtal.
Det gjorde jag nte.
Åklagaren lade ner åtalet då jag hade råkat köra om en civilpolisbil vilket åklagaren ansåg hade ett högre straffvärde.
Jag fick alltså rabatt :-)
Medförde även att jag fick behålla körkortet, normalt sett blir man av med körkortet efter tre fortkörningar inom en viss tid, med rabatten hade jag tre.
Skrev ett långt brev till länsstyrelsen (dom hanterade det tidigare), fick svar ett år senare att jag fick behålla körkortet.
Nu är jag sveriges mest laglydiga bilist....
Andersk - "Har tillräckligt med ryggrad och förnekade(!)"? Hehe, det var ett bevis på stort mod att inte stå för vad du gjort!

crille82 - "OK, då borde det finns gott om exempel att läsa om..."
Var? Du menar att tidningarna skulle skriva om det?

Jag kommer nog inte längre här med diskussionen, det är ju upp till alla hur man vill göra om man skulle bli fotad av en hastighetskamera. Själv förstår jag inte hur man lyckas med det. Sitter ju skyltar innan kamerasträckan börjar... Och när jag själv blir ertappad med ett trafikbrott så erkänner jag på plats och betalar. Det är ju inte direkt tiotusentals kronor det rör sig om. Jag vill inte hålla på och blåneka som en femåring och ta upp onödig tid för rättsväsendet.
"Och ja, länsstyrelsen drar in körkortet på samma premisser som annars om man blir fotad av en hastighetskamera."

Länsstyrelsen återkallar inte några körkort alls nu för tiden, det gör transportstyrelsen.
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Mp5:
Det hedrar dig att du tar står för dina handlingar.
Ärligt, respekt.
Jag gör det oxå, bortsett från fartkameror.
Körde 10.5 för fort.
Nu finns det dedikerade trafikåklagare, i mikroperspektivet så medför det ingenting om mitt ärende går till åklagare. Det innebär inte färre resurser för att hantera kvinnomisshandel/narkotika brott.
Men, visst, om alla gör som jag så måste rättväsendet omprioritera sina resurser så i ett makroperspektiv så har du rätt.
Lösningen är enkel, kör lagligt :-)
Hm. Är du säker på det? Att polisen har utredare som bara håller på med trafik vet jag men att det skulle finnas trafikåklagare som bara håller på med trafikbrott... Har du källa?
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
MP5:
Den åklagare som skickade brev till mig hade en titel där trafik ingick.
Ska kolla med mina poliskompisar (varav en del har fortkörningsböter på sin meritlista).
Åklagarna är troligtvis nischade mot olika områden för att bygga upp kompetens inom specifika områden.

Länk
Från det du länkar till: "Deras uppgift är att bedriva metod- och rättsutveckling inom olika brottsområden och svara för den samlade kunskapen inom sina ansvarsområden."

Jag tolkar det som att de sysslar med juridik på ett antal nivåer högre än tingsrättsförhandlingar.

Hur som helst så finns det ju inte speciella trafikdomstolar så visst belastar man rättsväsendet i onödan ändå genom att förneka ett brott man vet med sig man begått.

Återkom gärna med om du får svar av nån polis du känner. Vore intressant att veta om det finns trafikåklagare.
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
MP5:
Jag träffar några poliser nästa helg, en är faktiskt kommissarie :-)
Nu har jag inte kvar underlaget från åklagaren, men håller det inte för otänkbart att åklagare är nischade mot specifika områden för att säkerställa kompetens.
Funderar, är faktiskt helt säker på att att åklagaren hade en titel där det förekom "trafik".
Jag delar din uppfattning, rättsväsendet behöver effektivt utnyttja de resurser som dom får via justitiedepartementet.
I mitt fall, jag körde 10.5 för fort på en 90 sträcka från Sälen, omväxlande 70 resp 90, gick inte att använda farthållare, till slut så missade jag att bromsa när det blev 70.
Återkommer
Det skulle vara intressant att få se statistik över hur stor del som verkligen går till rättegång av de som nekar till att ha kört för fort. Det borde vara en offentlig uppgift hos Trafikverket. Jag skulle inte bli förvånad om det är en försvinnande del. Det är alldeles för resurskrävande för polisen att påbörja en utredning och sedan gå till en rättegång som de kanske förlorar.

Det är många brott i Sverige som aldrig kommer till rättegång. Tänk bara på alla bedrägerier på internet som kommer in till polisen. Det är nog inte många av dessa som går till åtal och rättegång.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jörgen L: Precis vad jag menar. Sen skall man ju dessutom ha klart för sig att exempelvis bedrägeri klassas som ett allvarligare brott än fortkörning...

MVH Christofer
Jörgen L - "Det är alldeles för resurskrävande för polisen att påbörja en utredning och sedan gå till en rättegång som de kanske förlorar."

Som sagt utredningen är klar på 5 minuter. Lättare och snabbare utredning finns inte eftersom den består av i stort sett en bild. Det enda utredning som sker i just de fall när någon nekar till att ha kört för fort vid en hastighetskamera sköts av en egen avdelning av polisen i Kiruna, där dessutom många av de anställda inte ens är poliser utan civilanställda.

Du har verkligen helt rätt i vad du säger om bedrägerier, det är däremot bland de mest svårutredda brotten och det är också därför det tyvärr blir allt för få dömda.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag väntar nog och ser om det kommer något nytt papper. Jag har åkt dit för fortkörning några ggr under mitt 36 åriga körkortsliv, och har alltid skrivit på, men eftersom jag inte kört för fort denna gången, vägrar jag att göra det.

BMW CS #5206
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Vill bara meddela att jag idag fick ett nytt brev från Polismyndigheten att förundersökningen är nedlagd. Nu kan man sova gott igen!

BMW CS #5206
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Intressant diskussion.

Angående kamerornas möjlighet att ta "mellantider" mellan skåp så har det i Sverige bedömts som intrång på den personliga integriteten att fotografera alla bilister i trafiken. Därav fick detta system ge vika, så den modellen slipper vi ett tag framöver iaf. Märkligt egentligen med tanke på FRA etc där Sverige, av många länder, anses strunta helt i personlig integritet..
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
Gött Christer!! :)
Frapp - Håller med att det är lite märkligt men tycker ändå myndigheterna gör rätt. Att fota alla som eventuellt skall begå en fortkörning känns ju inte rimligt, däremot får dom gärna kolla min internethistorik och liknande om det kan förhindra en ny självmordsbombning i Sverige.

Hur allvarligt brottet är skall ju styra hur mycket den personliga integriteten skall vara värd.
Ontopic: Skönt christer att du slapp böter om du nu inte kört för fort.
The system works!
Gratulerar, Christer!

Jag har funderat över en annan sak - ofta kan man höra att en enskild kamera kan vara igång som en timme per vecka. Är inte det lite märkligt, varför skulle de inte vara igång hela tiden?

Boldly goes where no BMW has gone before
Kamerorna är igång alltid, det lever bara kvar en massa skrönor sedan tiden med de gamla analoga kameraskåpen.
Man mäter hela tiden medelhastigheten på fordonen, och när den går över en viss nivå så ges det en alert till centralen där man kan prioritera vilka kameror som skall börja registrera och ladda upp data osv.
Systemet klarar givetvis inte att hantera alla skåpen samtidigt, och man kan låta trafikintensiteten enligt ovan styra eller starta/stoppa registrering manuellt efter eget tycke, efter ett fast schema eller med annat urval osv.
Jag har inte sett att man beslutat ta bort möjligheten till mätning mellan kameror, men det är ju fullt möjligt. Andra länder använder detta, och just den möjligheten nämndes tidigt även i Sverige, innan man började montera upp de första digitala kameraskåpen.
Det är inte förarna i sig som fotas utan regskylten och med speciell bildbearbetning osv, liknande som används i kamerorna för trängselskatten osv.
Man kan alltid föra upp personlig integritet osv i sammanhanget, men isf finns det betydligt flera kameror i andra sammanhang som enbart sitter där för att kolla på människor och ansikten.

FP
Men ska man dela ut böter så måste föraren fotas. Skulle man börja med att mäta snitthastighet mellan två kameror så kanske kamera nr 2 fotar föraren då om man haft för hög snitthastighet? Det var väl just personlig integritet som var en av vägverkets anledning till att man ansåg det olämpligt att mäta mellan kamerorna vill jag minnas nån representant för vv sa i en intervju för några år sedan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.