|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag körde på e45:an vid Lilla Edet, och låg efter 4 andra bilar i ca: 90 km/h, när jag passerar kameran blixtrar den till, och efter några veckor kommer det hem ett snyggt fotografi på mig och bilen. Enligt Polisen har jag kört i 102 km/h. Det är lite underligt eftersom jag körde lika fort som de andra bilarna, men det vara bara mig kameran tog, dessutom gjorde en bil en omkörning precis framför kameran, och körde alltså fortare än oss andra. Jag anser alltså att jag inte kört för fort, vad tycker ni jag skall göra? BMW CS #5206 | |
| Att du anser att du inte kört för fort för att "alla andra" också gjorde det håller ju tyvärr inte. Erkänn eller ta det till tingsrätten är ju dina enda val, och där vet vi ju hur det kommer att sluta... | |
|
Som jag skrev tidigare var hastigheten ca:90, man kör ju inte gärna förbi en kamera i över hundra. BMW CS #5206 |
|
| Givetvis inte medvetet men det är ju lätt hänt att glida upp i hastighet. Du menar att radarn i hastighetskameran skulle ha mätt fel? | |
|
Kameran registrerade antagligen att hastigheten på vägen ökats över laglig gräns och aktiverades precis innan du passerat den. Blev du omkörd precis innan kameran? Vad var det för hastighetsbegränsning där kameran stod? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Du har ju alltid rätt att neka och förklara dig, sen om det lönar sig är ju en annan femma. Å du Christer du är inte ensam:) fick min andra fortkörningsbot på 34 år i oktober via en portabel hastighetskamera monterad på en släpkärra. + 8 km. kostade en slant ( 12+ på hastighetsmätaren) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Du kan alltid prova att neka.. Jag vet flera som "kommit undan" genom att neka till att de är de som kört. Skriver man dock att "Det var jag som körde, men jag körde inte så fort" så får man nog vackert betala.. //Anders |
|
|
Betala och se glad ut, går det vidare till tingsrätten blir det sannolikt dyrare. Ta böterna och dela de med år eller månader så skall du se att det kanske var billigt istället. |
|
| Det kan inte bli dyrare att ta det till tingsrätten. Hastighetsöverträdelse har fastställda bötesbelopp upp till 40km/h. Men man får ju krånglet att ta ledig från jobbet för att gå till rättegång mm. | |
| 40km/h över gällande hastighet alltså :-) | |
|
Det är bara att tvärneka... Tror ni på allvar Polisen skulle plocka in en vanlig hederlig Svensson till rättegång för att denne kört några km/h för fort..? Att skicka bilder på folk är bara skrämseltaktik och de flesta blir livrädda och betalar. MVH Christofer |
|
|
Det är 90 på den aktuella sträckan. Det som oroar mig lite är att jag har en varning sedan drygt 1 år tillbaks, när jag körde i 140 på motorväg. Frågan är om den kan ligga mig tillags om jag bara skriver på, eller att det kan bli värre av att neka. Det är ju Länstyrelsen om avgör det. Jag blev omkörd av en Tyskreggad Mercedes precis före kameran, men den syns inte på bilden. BMW CS #5206 |
|
| Någong gång måste de starta mätningen på en aktuell vägsträcka. Kanske hade du sån otur att de precis startade upp mätningarna när du passerade och därför klarade sig de som var framför. Förutsätter då att du verkligen körde för fort. | |
|
Crille82 - Det upp till en åklagare och inte polisen om det skall bli en rättegång och i 99,9% blir det givetvis det om man nekar. Det är ett lätt mål för åklagaren att driva, all bevisning finns och själva rättegången tar 10 minuter. Mats - Hastighetskamerorna gör ingen genomsnittshastighetsmätning utan mäter vid ett enskilt tillfälle, precis som om en polis står med laser, så det hjälper inte att mäta upp vägsträckan. |
|
| Jag var lite otydlig där. Jag vet att de mäter precis före kameran, men vid något klockslag måste de starta och stänga av kameran eftersom de inte mäter dygnet runt. Med maximal otur finns möjligheten att de startade kameran för mätning precis när Christer kom fram till kameran och då blev han första bilen som blev registrerad trots att bilarna före åkte samma hastighet eller fortare. | |
|
Så du tror att 99,9% som blir anklagade (av en fartkamera) att ha kört för fort blir kallade till rättegång..? =) Då har jag haft en vansinnig tur... MVH Christofer |
|
|
Mats - Ok, du menar så. Ja, det skulle ju vara maximal otur! crille82 - Din tur har i såfall varit att bilden på dig varit för dålig (pga regn kanske) eller liknande. Finns förutsättningen att få den misstänkte fälld i domstol är åklagaren skyldig att väcka åtal. Han kan inte strunta i det bara för att det är 'en vanlig svensson'. Att det skulle vara skrämseltaktik att skicka hem bilder till folk stämmer ju inte riktigt. Snarare är det personens rättighet att få se bevisen i utredningen och man får sen ta ställning till om man ville erkänna eller förneka. |
|
| De är så kul o passera dessa fartkamror så att man gasar på lite extra för att se om den är aktiv,det finns ju lins. | |
|
Självklart blir gemene man "livrädd" när det kommer en förfrågan om denne har framfört sin eller någon i familjens bil för för fort, där, vid denna tidpunkten. Jag är helt övertygad om att de flesta erkänner direkt, även om de inte ens är skyldiga. Hur tror du åklagarna skulle ha tid att väcka åtal till alla som nekar till att det är han/hon som kört för fort förbi en fartkamera? Jag har själv blivit anklagad för att ha framfört min farsas bil i 86 km/h på 80-sträcka. Jag riskerade att bli kallad till polisförhör och skulle betala 1500:- i böter. Fick fyra påminnelser på 5 månader om att skicka in bifogad blankett och erkänna eller neka. I sista påminnelsen uppmandes jag att ringa upp en utredare för telefonförhör, då jag inte gjorde det ringde utredaren upp mig och uppmanade mig att skicka in blanketten. Jag skickade in, nekade och skrev att jag "tyvärr inte kunde svara på vem som begått detta hemska brott". Efter det har jag inte hört något. Detta kallar jag skrämseltaktik och terrorisering av hederliga medborgare på hög nivå... MVH Christofer |
|
|
MP5, det blir alltid dyrare att det går till tinget! Något som heter förlorad arbetsinkomst (för dom flesta). |
|
|
Kameraskåpen är normalt alltid aktiva (testa med t.ex en radarvarnare) för att bl.a mäta medelhastigheten vid mätplatsen. Kameran däremot behöver inte vara igång. Skåpet skickar data till centralen i Norrland och vid en viss medelhastighet får man alert om att aktivera registrering osv. Även kameran kan iofs vara aktiv för att läsa regskyltar och vid nästa skåp fyras blixt och kamera av om man bedöms ha hållit för hög hastighet på mellansträckan... Selekteringen sker lokalt mellan skåpens datorer som är ihopkopplade i nätverket, om däremot all data skulle skickas upp till folket i Norrland för bedömning så skulle resurserna inte räcka till på långa vägar. Det enda de behöver ta hänsyn till är alerter om ökande medelhastigheter enligt ovan, även detta skulle väl iofs kunna ske automatiskt. Dock klarar man inte i praktiken att ta hand om alla skåpen om dessa skulle registrera alla fortkörare vid vissa tillfällen, viss filtrering finns inlagd i "systemet". FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.