|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Bytte vevhusventilation förra vintern och verkar ha åkt på samma problem i år igen! (Fuskade dock med att inte byta ventilkåpspackningen) Kör mkt kortresor typ 2 mil till och från jobbet och står ute. Nyu har jag lättat ventilkåpan och funnit att den E39 jag har, har ju ventilkåpa i plast vilket inte värms upp av övriga motorn så lätt/snabbt som en dito av aluminium. Jag kan tänka mig att det bidrar negativt med mycket kondens samlas i ventilkåpstoppen dessutom har palstkåpan en mängd förstäkningsfjädrar/rillor inuti som gör kondenseringsytan större och där det samlas gult klegg (emulsion).Mer emulsion i absolut främsat delen och i absolut bakersta delen där uppvärmningen är sämre så min slutsats är att dålig värmeledning förvärrar problemet. När jag bytte vevhusventilation förra gången var det mkt tidsödande då den sitter så svåråtkomligt och slangarna i plast gick av. Den ersättande vevhusventilationen(huset) hade försetts med ett isolerande yttre skikt jämfört med det fabriksmonterade, så BMW har väl försökt göra en förbättring även om det inte verkar räcka. Är det någon som vet om man kan rengöra/skölja/blåsa ur vevhusvetilationen på något sätt utan att ta loss den? |
|
|
Så den isolerade varianten hjälper inte verkar det som. men det är klart blir det gegg oavsett vilken slang man har så fryser väll gegget när bilen står ute i kylan och då är det ju inte mycket som hjälper. Det är ju gegget man vill få bukt med. motorvärmare är nog inte dumt kanske. |
|
|
Att det riskerar att frysa fast man kör långt är ju bara om man inte har isolerat. Eftersom röret från ventilkåpan, det till oljestickans rör och oljestickans rör själv kyls kraftigt av fartvinden kan vattnet kondensera direkt uppe vid slangen från ventilkåpan, transporteras i flytande form till cyklonen och istället för att sugas in i insuget och försvinna (som det hade gjort om det fortfarande varit vattenånga) rinna ner i oljereturslangen, till oljestickan och ner i oljetråget. Och ev. bygga på med is nånstans längs vägen tills det blir stopp. Jag har bytt till isolerad variant, men även isolerat den oisolerade stumpen vid ventilkåpan och framförallt även isolerat röret till oljestickan. Verkar fungera fantastiskt bra! Om man vill koka bort allt vatten är det snabbaste sättet att ställla sig och "burna" på snön (bromsa lite samtidigt som man gasar), sladda i cirklar etc så att motorn får jobba helt utan fartvind. Då får man snabbt upp oljan till 100 grader. Ventilkåpan blir väldigt fort "högsommarvarm". Detta värmer upp komponenterna betydligt mer än att köra 100 mil i -20. Man blir av med allt vatten i avgassystemet också. En fin observation är att nu blir oljestickans rör varmt, förut var det alltid iskallt!!! Finns inget klägg på "överdelen av oljestickans nedersta del" längre som det alltid fanns förut. |
|
| Jag ska sätta för njurarna på insidan med lämpligt material snarast för att minska avkylningen av ventilkåpan. Precis som du nämner är ju kondenseringen problemet. Kylaren kommer få tillräckligt med kalluft undertill, i alla fall så länge det är runt nollan. Funderar på liggunderlagsmaterial formskuret samt fastnajat med svarta buntband, borde knappt synas. Vad har du använt för att isolera röret till stickan? | |
|
Länk Liggunderlag samt Armaflex-isolering. Armaflex är 10ggr mer förtroendeingivande än liggunderlaget, men båda isolerar bra. :) Skall byta ut liggunderlagsdelen (den övre) på oljestickan mot ett längre stycke armaflex, mest för att det ser snyggare ut... Jag tror för övrigt att isolering av stumpen vid ventilkåpan, samt oljestickan har betydligt bättre effekt än att täcka njurarna (samt byte till isolerade slangar och cyklon givetvis). Att täcka njurarna minskar mest mängden luft som strömmar in i motorrummet i största allmänhet, den inkommande luften piskas ju ändå runt av viskofläkten och sprids ut lite överallt. Täckta njurar ser jag mer som en åtgärd för att få upp motortempen lite fortare. |
|
| Just ja, inte bara liggunderlag, vanlig rörisolering ser också ut som liggunderlag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.