|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Bmw 530 E39 01 Det har ju pratas mycket om frusen vevhusventilation. Hur vet man om man fått det? När bilen är igång och jag skruvar av oljelocket så hör jag att bilen ändrar lite i varvtal. Drar jag ur oljestickan när bilen är igång hörs det att det gurglar lite. Är detta normalt? Jag kollade under oljelocket och där är det gult klegg samt en bit in. Har läst att fukt gör att det blir så. Bilen förlorar inget vatten. Men jag blir ändå lite nojig. Vad ska jag göra åt det gula klegget? Olja böt jag strax innan vintern (castrol). | |
|
torka bort kletet. ta en långkörning. har du klegg kvar då skulle jag bli lite fundersam. korta körningar kan resultera i klegg pga att den lilla kondens som bildas inte hinner förångas å dunsta. schnellfahrer jaegerwagen the force is with mee |
|
|
Jag kollade min 523:a härom dagen. Ingen majonnäs, ingen förändring av motorgången eller konstiga ljud när jag tog bort locket. Slangen från ventilkåpan är torr och fin invändigt. Har inte kollat oljeröret ännu. Jag kör bara korta körningar, runt 5km. Bilen står i kallgarage. Motorvärmare nån timme per dygn. Kör på Biltemaolja. Vet inte om det här kan vara till ledning? Verkar vara väldigt slumpmässigt vilka som drabbar av fryst vevhusventilation. Jag verkar ju göra alla fel som finns, men ändå verkar det vara rent och fint i min ventilation. (med reservation för oljeröret då, som jag inte har synat) |
|
|
Varvtalet ska väl ändras lite när man öppnar oljelocket? Det gör det i alla fall på båda mina bilar då jag testade för några dagar sedan. Lite klegg på båda var det också. ___ //Ulf |
|
|
Jag hade också lite klägg vintertid på min BMW 530i. Försvann vid långkörningar. ------- //Lövet |
|
|
Likadant med farsans 523 ´97 automat, han kör bara korta sträckor och hans är snustorr i slangar och på locket. Min däremot, 528 ´97 manuell med blandat korta och långa sträckor har alltid lite klägg på locket efter några dagar med korta körsträckor! Snackade med Anders på Anders motor i Motala, han har mekat BMW sedan 60-talet, och han sa att det inte går att avgöra vilket ex som drabbas, en del vispar inte majonäs och en del andra gör det, basta!! Det blev man ju klokare av :-) Han sa också att det är viktigt att motorn är glödhet när man tappar av olja vid oljebyte så att man får ut så mycket som möjligt av löst elände! |
|
|
tack för att ni svarar. men vad räknar ni som lång körning? |
|
|
holmis63: Intressant med kommentaren från Anders motor, att det är bra om motorn är glödhet när man tappar av oljan för att verkligen få ut så mycket som möjligt. Ska kanske ta en rejäl repa på väg till gör det själv macken vid nästa oljebyte. ;-) |
|
| Långkörning är nog minst 10 mil, körde själv 7 mil förra veckan då jag upptäckt lite gul klägg på oljestickan (panik), och då hade det mesta på locket och allt i tråget (stickan) "löst" sig men inte på själva kåpan. 26 mil till motala under julen löste alltihop! | |
|
Hade med lite glegg på oljelocket, börjat glegga i slangen från ventilkåpan med, torkade bort det man kom åt, får se om det kommer tillbaka snabbt eller inte, men frusen vevhusventilation måste väll bero på just att det kletar igen, annars finns det ju inget som kan frysa. så det är här med isolerade vevhus kit hjälper det mot att det kletar i hop, känns ju inte så, men det fryser kanske inte dock så klart, men man ville ju förebygga att det inte geggar ihop. är det någon olja som verkar funka bättre eller andra tips? |
|
|
vad jag läst här på forumet ska mobil1 vara bättre än castrol. jag kör med castrol men kanske ska testa byta vid nästa oljebyte. kan det funka med värmeslinga på vevhusventilation ? |
|
|
Har spenderat ett bar dagar på att byta vevhusventilation, topplockspackning och oljebyte. Detta efter en "superigenfryst" vhv (Frun trodde bilen brann),det kom isbitar ur den när man väl kunde montera bort den. Få dit hela kalaset....förstår varför detta kan kosta över 6000kr (delarna 2600 +olja å filter) ganska trickit å få dit ett av rören (det som går mellan insugningsrören) Nästa år ska jag ha ett varmgarage ;) Misstänker att man kan förhindra detta med att motorn få gå varm ofta + täta oljebyten (ca2500mil är påtok förlångt), jag har följt service intervallen och fått stämplar men hädanefter ska jag nog "klämma in" ett extra olje byte. |
|
|
Jag reagerade på att min bil varnade för låg oljenivå trots att jag fyllt en liter för 200 mil sedan. Fyllde en liter till. Vid detta tillfälle hade jag majonäs på locket. En tank senare varnade den för oljenivå igen. Fyllde igen och hade fortfarande majonäs på locket. Jag såg även att bilen inte slutade ryka ens trots att den blivit varm (enl kyltempen). Efter massa sökande på forumet såg jag ett flertal som kommenterade folk som körde korta streckor. Själv kör jag mellan 1 och 4 mil per körning och står utomhus men med motorvärmare. Här om dagen följde jag ett tips, att sticka ut och leka av mig. Var ute en timme ungefär, låg på relativt höga varv, gav fullgas så ofta jag kunde osv. Nu hade majonäsen blivit endast lite tunn gul hinna kring oljelockets gummipackning. Lekte av mig igen igår, en timme till, sedan var locket helt fritt från gul sörja. Kollade imorse igen (efter 4 mil). Fortfarande ok. Men nu, när jag kom hem efter 4 mil tillbaka, hade jag åter igen en gul tunn blöt ring runt gummipackningen. Blir till att leka varje dag nu. Mvh --- Körglädje alla dar i veckan |
|
|
Handlar ju inte om hur långt man kör vid "långkörning" utan hur LÄNGE man kör. Handlar ju om att köra bilen varm. Borde ju vara bättre och köra länge inne i stan än att åka länge på landsväg. Då motorn får jobba mera vid stadskörning. Jag kör altid bilen varm även om jag bara ska ut och handla. Så tar jag en extra sväng då jag vet att ingen bil mår bra av att bara gå korta kalla svängar på vintern! Sen så har jag bilen inne i varm garage hela nätterna och även dagar när bilen inte används. Det hjälper nog så man inte får problem med vevhuset antar jag :) Ta i trä... |
|
|
Ja, varmgarage gör ju en enorm skillnad. Önskar jag hade tillgång till det. Då är ju motorn och oljan redan +15 när man drar igång, istället för -15. Jag kände på plastkåpan ovanför ventilkåpan idag efter att ha kört som en vilde från jobbet (4mil). Den var i stort sett kall fortfarande. När jag lyckades bli av med majonäsen var denna plastkåpa het... Tar du en extra tur när du handlar får du allt ta en ordentlig tur för att det ska ge något. Oljan tar bra mycket längre tid att få varm, det kan ta över en halvtimme av aktiv körning innan oljan når sin arbetstemp. Kör man fesigt på landsväg tar det ännu längre. --- Körglädje alla dar i veckan |
|
|
jo har just bytt "allt" issolerade ror å vhv + olja å filter...fick "panik" då jag noterade "glegg" efter ca 20min körning ...gav mig ut på en 1tim körning med "stopp" för å kolla om det blivit mera.....puuuhhh nej...men det finns lite "klegg kvar" Förmodligen så även om man tappar ur allt å låter det "droppa" hela natten så finns det fukt kvar, så även om man fyller på med ny olja så blir det lite "klegg"...det va i alla fall "vitt....å blev inte mera (torka ur vid påfyllningen efter 40min körning)" för att få ut all fukt krävs nog "timmat" av körning...eller vår.... Nu har jag i alla fall gjort va jag kunnat....så fryser det i gen ....tar jag bussen....F-N finns ingen buss där jag bor SUCK!! |
|
|
jag rensade bort det lilla klet som fanns och satte dit en bit gummimatta innanför njurana, var ute och åkte en längre tur i går och kollade när jag kom hem, kände på på kåpan där vevhusvetilationen går ut och den var varm och fin och inget glegg på oljelocket, så det är nog ändå småturer som är boven, jätte många andrabilmärken som har samma problem. Har man lite koll på det är det nog lugnt, men att bara köra korta sträckor utan att kåpan blivit varm så blir det gegg och så småningom en ispropp, inte så konstigt. Min 523a jag hade innan bytte jag allt på men den lät som en åsna när man öppnade oljelocket och får man det ljudet är det nog dax att byta ut delarna, bilen hade då gått ca 21000mil så igentligen är det väll inte så mycket att gnälla om att man får byta ut det en gång under bilens livstid. |
|
| Ingen majonäs efter Julresan, fyra dagar t.o.r jobbet, 16 km en väg. Verkar som att det tar ett tag för vv att samla på sig fukt ändå efter en långtur! | |
| Min 520 -01 M54 frös dagen efter att den gått 32mil i ett sträck så långkörningar är ingen garanti. Oljebyte i november, motorvärmare, isolerade slangar samt något innanför njurarna (vintertid) så att man får högre temp under huven tror jag personligen på efter att ha läst trådarna här samt pratat med verkmästaren på välrenommerade Blombergs... | |
|
det verkar ju som det är flera som har detta problem. och det verkar ju heller inte finnas någon verklig lösning på problemet. värmeslinga har jag hört att man monterade på citroen på de punkter som orsakade problemet. men jag antar att bmw inte har någon sådan lösning. personligen går jag i tankarna att byta bil. sen att flera säger att alla bilar har detta problem håller jag inte med om. jag har ej stött på detta på någon annan bil än just denna 530 som jag kör. |
|
| neos . jag kör med skyd framför kylaren hälla väggen ner och det hjälper.mvh alex | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.