AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.501

525 Touring M-paket E39 2003

Sida 1 av 2
Länk

Säljarn har ju inte satt något pris. Vad ska man ge tycker ni? Nån som varit och tittat på den?
sw
195
swede
X6 m50d -16 F16
Detta ska bli intresant! Vad tycker panelen? Inga stenskott - Verkar omlackad.

bör väl ligga på 90'+.
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Jag har en likadan med 14.000 mil fast 04:a och automat.
Jag har funderat på och sälja! Och jag skulle inte sälja under 100.000:-.

Kan gissa att han tänkt runt 100.
Synd bara att man inte har 12 års rostskydds garanti innan 04:a
Det har jag på min. Inte fel på dessa då dom har lite problem med baklucka och motorhuv.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Hur mycket är igentligen den 12 åriga rostgarantin värd, vad täcker den och under vilka vilkor?? Är det endast mot genomrostning?
Hur är det med rostig baklucka, skärmkanter och nederkant dörrar?

En bra bit under 100K, ca 80-85K
Cr
1.095
Craile
Rostgarantin gäller i 12 år för hela bilen. Har precis vart inne med min och ska få en ny motorhuv pga rost.
Den täcker rost som är på väg att bli genomrost eller om det är risk för att sprida sig till övriga delar.

Min motorhuv är inte helt genomrost på. Jag fick ny.
Och jag har 6 år kvar på garantin så för mig är den ganska värdefull!

Skulle jag kolla på köpa en E39 så skulle jag leta efter 04:a för att få den garantin. Behöver man ju inte oroa sig för rost på bra länge.
Bara åka in med den om det kommer. :)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
En E39 med 12-års rostskyddsgaranti måste vara receptet för en lång och lycklig ägo. :)
Jag visade upp en antydan till brunt längs en fals på undersidan av dörren tre dagar innan min sexåriga garanti gick ut, och vips fick jag en helt ny dörr och bilen tvättad också.
Sen verkar det vara så med falsrost att har det inte rostat på ett bra dag så kommer det att dröja innan det börjar rosta. De falsar som rostar verkar börja rosta rätt så tidigt och "ge sig till känna" så att säga.

Om bilen i annonsen är fin skulle jag rekommendera att slå till och skita i några tusenlappar hit eller dit.
Fina E39 Touring M-sport manuell växer inte på träd!
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag har också en 04, än så länge har det räckt med att det har börjat bubbla lite under lacken så har de fixat det! Så garantin är värd mycket! Jag skulle betala en slant extra för en 04 som är uttagen 04, för det är då garantin är 12 år!

Alpina B8 Länk
Cr
1.095
Craile
Japp precis.
Min bil är utagen April 2004 :)
Min BMW verkstad förtydligade för mig att jag hade 12 års rost garanti.
Håller helt klart med om att det kan vara värt och lägga till lite och få en 04:a.

Funderar som sagt på sälja..... Men vet inte riktigt. Är ju så sjukt härlig bil!
Rätt pris så är den nog till salu ;)

ma
7.450
marin849
Grattis, måste vara en av de absolut sista E39 Touring som tillverkats! Hur mycket har den gått? Vad ska du ha för den? :)
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Min är tillverkad 03-12-13 uttagen 04-01-06.

Alpina B8 Länk
ma
7.450
marin849
Uttagen 03121x nånting! :/
Cr
1.095
Craile
Tackar. Ja måste vara en av dom sista jag har.
Har rullat ganska exakt 14.000 mil. Svensksåld och fullservad M-Sport.
Har en prisidé på 110.000:-.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Av vilken anledning fick den sista årsmodellen denna förlängda garanti egentligen?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det infördes 12 år 2004 på alla modeller.

-------
//Lövet
En E39 med förlängd rostskyddsgaranti ska utan den minsta tvekan värderas högre. Säkert ett bra och stabilt beg köp.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med om fördelen med längre garanti samtidigt så verkar ju de sena E39:orna vara mer drabbade av rost än de äldre. Vet flera som haft 03:or som redan efter 2-3 år fått både dörrar och baklucka utbytta. Själv hade jag en M5 -03 som 5 år gammal fick huv, baklucka, en dörr utbytta samt att det inte var vackert innanför tanklocket. På min 01:a så är det enbart bakluckan som varit drabbad samt en antydan till rost innanför tanklocket.

___
//Ulf
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Rostskyddsgarantin är värd en del extra för de som är medvetna om problemet.
På min 525iM Touring -03 fick jag alla 4 dörrar, motorhuv, baklucka (inkl ramen som håller glaset) samt vänster framskärm bytt på rostskyddsgarantin. Detta anmälde jag någon månad innan garantin gick ut och det var aldrig några problem eller frågor från BMW.

Värdet på bilen i första inlägget borde ligga på 90 - 100 000 om allt stämmer.

/Rickard
ma
7.450
marin849
Kan det vara så att de dörrar, luckor, motorhuvar som rostar har någon brist i tillverkningen vilket gör att de rostar snabbt, kanske 2-3 år?
Min bagagelucka byttes redan efter något drygt år, och nu när bilen år sju år är den fortfarande som ny, förutom rost i nederdelen av ramen till den fällbara rutan (den svarta färgen). Det är dock ett mindre och lätt fixat problem. Värre när det rostar i plåten/på lacken på själva luckan.

Jag bytte ju en dörr precis innan garantin gått ut men den hade då haft brun antydan en längre tid, fast det tog aldrig bra fart och rostade igenom. På de andra dörrarna finns inget spår av rost överhuvudtaget (har kollat inuti med). Hoppas de håller då.

Min far har ett annat märke med samma problem och på deras två bilar har det kommit tidigt på vissa dörrar som då har rostlagats medans det inte har blivit något alls på de andra inte ens efter flera år.

Min teori är alltså att om man passerar sexårsgränsen med en rostfri bil (efter NOGGRANN kontroll) kanske man har hyfsad chans att den klarar sig ett tag därför att det som inte rostat på sex år "hade tur" i tillverkningen och de fogar som inte "hade tur" i tillverkningen har redan gett sig till känna och bytts ut, OM ägaren uppmärksammat detta (genom att låta göra en oberoende kontroll INNAN garantin gått ut t.e.x), eller så har föregående inte märkt något och låtit det rosta vidare...
Tackar för alla svar. Nu har säljaren lagt till pris i annonsen, 115000 kr.
Cr
1.095
Craile
Precis det priset jag hade tänkt att utannonsera min bil för om jag ska sälja.
Med lite prut så kan man sluta på ca 105-110.

Folk som skriver 80-85 vet inte vad dom pratar om.
För dom pengarna kan man kanske få en 01-02:a med närmare 20 tusen mil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.