AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.792

Frusen vevhusventilation i julklapp? :(

Sida 1 av 2
Efter att min E39 525i 02:a stått stilla i två dygn i 20- tog jag igår en åktur. Efter 2 mil körde jag in på en bensinstation och plötsligt började det lukta bränd olja och det blev dimmigt i kupén. Jag stängde av och lyfte motorhuven och det hade sprutat ut olja vänster (framifrån sett) om motorn och ner på grenröret.
Idag när jag skulle hämta bilen så var det inget läckage när jag startade den. Men när jag lyfte på oljestickan var det ett himla baksug och gurglande. Det var även gult gegg under påfyllnadslocket.

Bogserade hem bilen och tog en närmare titt. Kunde inte lokalisera var oljan sprutat ut ifrån då det var oljestänk hela vänstersidan av motorn.

Låter detta som att min vevhusventilation har frusit och vad ska jag nu göra?

Har sett mektipset på rengöringen av vevhusventilationen på M54 motorn. Är det denna jag ska gå efter?

Är det nya slangar, oljeavskiljare, vevhusventilationspackning som jag behöver köpa?

Någon som har en aning vad detta kan kosta att fixa själv respektive att lämna in det på verkstad?!
Ma
21
Macke R
528iA Touring -99
Hej!

Det verkar vara dyrt att lämna in:(
Jag köpte kallklimats vv från bmw dvs dosan, o-ringen till oljesticks röret och alla slangar förutom vacumslangen som går till btr. Sen köpte jag ventilkåpspackningen och oljefiltret från Schmiedmann.se. Olja hade jag sen innan, dom rekomenderade nämligen att man skulle byta oljan, för att få bort vattnet från den.Sen följde guiden som du pratar om. Tror att alla delar gick på 2000:- + oljan lämnar du in så tror jag det går på 6-8000:- enligt vissa:( Det är faktiskt inte så avancerat om man följer guiden till punkt och pricka, men det är trångt ha tålamod räkna med att det tar 6-8 tim med rengörning och oljebyte.Dom flesta slangar går sönder när man tar bort dom eftersom det är så trångt, så det är bäst att köpa alla.

Mvh

Macke R
St
55
Stew
Audi A6 Avant -07 2.0 TFSI ProLine+Sport och letar efter en värdig BMW 5- eller 7-serie.
Utifrån vad jag läst i andra inlägg här är det högs troligt. Verkar även finnas mängder med trådar här om hur du kan fixa det själv eller delvis själv för runt 1-2'
Verkar som många tipsar om att isolera detta när byte sker.

Måste även tillägga hur märkligt det här låter för en som har haft mängder med bilar i alla möjliga prisklasser men långt från den kvalitéstämpel BMW har, som stått i -10 till -30 utan att ha några problem. Vi pratar Opel, Mercedes, Volvo, Honda, Saab mfl. Låter som en rejäl konstruktionsmiss av BMW.
Det går epedimi på vevhusventilationen för M54 (framförallt) och M52 motorerna varje kall vinter, oerhört pinsamt för BMW som utan det minsta tvivel förlorar framtida potentiella kunder på detta.

Visst går det kanske att minimera risken med isolering av slangar, regelbunden rengörning, täcka för njuren osv, osv men BMW har mig veterligen inte kommit med några tips om detta själv. Dessutom bör egentligen inte en modern motor kräva ovan nämnda åtgärder alls, inte ens på vintern.

Tycker det skulle vara OERHÖRT intressant om autopower (eller någon annan) kunde få någon form av uttalande från BMW om detta "symptom" och varför de valt att inte lämna någon form av ersättning.

Visst, det förekommer på andra bilmärken samt motorer men verkar AVSEVÄRT vanligare på M54 och M52 motorerna, utan det minsta tvivel.

Vad är det egentligen BMW gjort med de senare 6orna för att åtgärda denna svaghet? Verkar ju relativt ovanligt med frusen vevhusventilation på de senare 6orna?
öv
12
övik
520i-02
trid sök under täckkåpa och se hur jag har gjort och klarat två vintrar

Jag pratade med min BMW återförsäljare idag och nämde detta med kallklimats vv och detta var inget han kände till :/ någon som har det artikelnummret på dessa delar? Till M54 motorn?
Ma
21
Macke R
528iA Touring -99
Länk

Du får själv titta vilka är till kallklimat det står där.
Alltså dosan 1, slangarna 2,3,4 och 7 sen ska du ha oringen till oljesticksröret artnr: 11431740045.
Rekomenderar även att byta ventilkåpspackning min var hårt och torkat som kex!

Mvh

Macke R
Tack så mycket!! Blir att beställa delar så får jag återkomma nästa veckan med hur det går för mig!!!
Tr
51
Trollebo
525iA Touring-04 E39
Grattis...:(
Har just stått i ett kallt garage å bytt ...

Komplett: 2600kr på BMW, följ Mektipset, tar lite tid så boka 2kvällar el en heldag.

Det "klurigaste" att få dit är det korta svängda röret som går in i insuget.

Man måste "vrida" dit röret underifrån och upp mot insugsröret och vhv samtidigt...jätte försiktigt (rören är av plast och ser rent-ut "billigt"), sätt i hop det utanför så förstår du.

Ta god tid på dig så fixar du det.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Råkade själv ut för exakt samma symptom som trld här ovan. Det hade tryckts ut olja via ventilkåpspackningen, inga felkoder dock. Ny olja, ventilkåpspackning och rengörning av VV. Nu går bilen bra. Ett tips är att inte skruva upp kupevärmen för mycket. I mitt fall var det den mest troliga orsaken till att det blev som det blev. Mer värme in i kupen=mindre värme till motorn. Numera kör jag med skydd för njurarna, 19C i kupen och fläkten kör jag manuellt på låg hastighet.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Och temp.vredet har jag på mitten. Den vita pricken alltså.
Fo
158
Fonzi
BMW 850iA 92
Här är svaret från bmw ang frusen vevhusvent snacka om att det är ett kast svar tycker att fler ska maila till deras kundservice för den som sitter där är mycket duktig på att snacka skit vadå inte produktionsfel haha..............

Hej

Tack för ditt mejl. Det var tråkigt att höra om de problem du drabbats av med din BMW. Fenomenet med frusen vevhusventilationen betraktas inte som ett produktfel utan något som inträffar på grund av yttre omständigheter. Orsaken till att detta sker kan bero på olika faktorer till exempel korta körsträckor i kombination med växlande väderleksförhållande som skapar kondens i cyklonröret. Det som händer när oljedimma och kondensvatten blandas är att slangarna i vevhusventilationen blir igensatta. Ventilationen fungera då inte tillfredställande och kan i kombination med kyla skapa en ispropp. Detta i sin tur kan leda till att olja tryckts ut i diverse motordelar och avgassystem på grund av detta övertryck i motorn.
Problemet med vevhusventilationen inträffar på ett litet antal bilar per år men skadan kan inte härledas till någon speciell modell eller klimat.
Kontinuerlig service enligt BMW´s instruktioner är ett sätt att minimera risken till att detta ska inträffa.
Inom BMW arbetar vi självklart med att ständigt försöka förbättra oss, och för det arbetet är det viktigt att vi får höra hur våra kunder uppfattar oss. Dina synpunkter tas i allra högsta grad på allvar och vi tackar för att du tagit dig tid att informera oss.

Med vänlig hälsning

---------------------------------------------------------------------------

BMW Group Sverige
Warranty and Customer relations
V3-R1-SE-A
Gårdsvägen 11
Box 1525
SE - 171 29 Solna
T +46-(0)8-470-6000
F +46-(0)8-470-6093
kundrelationer@bmw.se
---
BMW Sverige AB
Corporate identification number 556313-5002
VAT-number and F-tax certificate SE556313500201
Board location: Solna
---
Tack för tipsen alla!! De lär komma till nytta vid bytet.
Va inne på min BMW återförsäljare idag och beställde allt dvs kallklimats vv med alla tillhörande slangar, oring till oljesticksröret, ventilkåpspackning och oljefilter.. Detta gick på 2100:- så lite billigare än väntat!

Det som dock förvånade mig lite var att den vart redan utrustad med kallklimats vv från fabrik!! Lite tråkigt att det inte ska hålla ändå :/

Hur som haver så var de inte så intresserad att hålla med om att detta är ett fabriks fel. De drog den vanliga valsen att det varit väldigt kallt nu, kört korta sträckor, tätare intervall på oljebyten!
Men va fan, är bilen byggd för att bara rulla långa turer på sommaren?! Hehe.. Den är oxå nyservad med stora servicen men nej då!! Det är inte nått fabriksfel här inte! Men jag tror nog att det är viktigt att alla som råkar ut för detta problem gör sin röst hörd genom att skicka åtminstone ett mail till BMW och klaga lite!
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
någon som kan bekräfta att det blir bättre av att montera kallklimats vv ? alltså blir problemet löst?
Kr
244
Kråkan
330D M-sport Touring-05
525 TDS-94
520 Touring-96
Nej problemet blir inte löst, min har frusit ny igen, Å de stod som fjon på BMW å sa att de var helt omöjligt men så är fallet.
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
men om man ha rkallklimatsanläggningen i bilen så är chansen att råka ut för frusen vv mindre?
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Min frös igen för ett tag sedan. Satte på kallklimat versionen plus nya oljesticksröret feb 2010.
Två oljebyten och täckta njurar - ändå kabom.
Nu lagat igen - extraisolering plus ny termostat. Isolerat slangen fram. Kör webasto 30 min innan och låter den få vara på tomgång om jag kör kortare än 3 mil.
Nu är det ingen majonäs under lock. Plastkåpan är dessutom varm.

Trollebo. Min BMW meck säger at de aldrig vrider fast det utan de sätter cyklonen på´plats och sedan tar de två stora mejsar och "forcerar" in slangen. Väldigt snyggt att veta - märkesverkstad - pffft !1

Sneglar på en Range Rover Sport numera eller en Cayenne som vinterbil.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Kr
244
Kråkan
330D M-sport Touring-05
525 TDS-94
520 Touring-96
Man kan säga att de är skit från BMWs sida, detta är ju en konstruktions miss...
De finns andra märken som också har problem med detta undra hur de behandlar sina kunder??
Idag blev bilen körklar igen:)
Allt har gått jätte smidigt faktisk. Första gång jag skruvar BMW och får faktiskt säga att jag är glatt överraskad hur lättmeckade de är.
Ny kallklimatsvevhusventilation och ventilkåpspackning plus en bälg till luftintaget som var lite dålig i gummit.

Delarna köpta hos BMW kostade 2 285:-
Vevhusdosan + fyra slangar
O-ring till oljesticksröret
Ventilkåpspackning
Oljefilter
Gummibälg

+ Motorolja 950:-

Får hålla tummarna och hoppas på att den tar sig ignom vintern :)

Tack för all respons och hjälp!!

MVH Trld
Ma
21
Macke R
528iA Touring -99
Grattis håller tummarna;)

Macke R
trld: Men glöm inte isolera rör, njure etc. Finns en del skrivet om det i forumet. Relativt många har drabbats igen även efter att de bytt till cold climate.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.