AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
7.131

Saab 9-3 2.0T SC XWD alternativ till BMW 320 xd Touring?

Sida 1 av 2
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
För ett par dagar sedan "snubblade" jag över en fabriksny my10 som var felbeställd av en åf. Kunden skulle ha värstingen 9-3X 2.0T SC. Nypriset var sänkt med ca 60tkr och det går nog att pruta mer. Begärt pris är ca 285tkr inkl diverse paket och dragkrok.

Det är ont om beg 320xd Touring och priserna är skyhöga.

Saaben går på bensin/etanol och det är självklart en nackdel, men vi kör fn ca 1000mil per på så diesel är kanske inte nödvändigt.

Vad tror "panelen" om Saaben? Jag har inte fått några inbytespriser än.

låter som ett bra pris för saaben.. det är ett bra köp om du ska ha bilen länge för som det ser ut just nu så har inte saab något bra andrahandsvärde så det lönar sig inte att bara ha bilen 2-3år.. på 1000 mil per år så behövs nog ingen diesel
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Saaben kan vara ett bra alternativ. Är den rikligt utrustad f.ö?

Trevlig motor och XWD väger tungt. Dessutom lär Saaben vara körglad, har ej testat någon.

//Stefan

Mina bilar:Länk
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Drivet i Saab XWD påminner om Audi quattro, mer säkert än roligt. Effektivt system men inte lika roligt som en BMWx. Dock bra mycket roligare än en Volvo.
Är det en Vector eller Aero är priset bra tycker jag.
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Saaben är en Vector i grunden. Sedan har den Pilotpaket (elstolar med minne, larm, handsfree och responspaket (regnsensor, PDC etc). Dessurom VectorActive-paket med Xenon, CD-spelare, infällbara backspeglar.

Jag har 2 inbytesbilar (BMW 320iTouring -01 och 318iA -06). Som det ser ut så betalar förmodligen BMW Göteborg bättre för dom än Saab-åf:en i Kungälv. Jag har inte fått definitiva inbytespriser på BMW-bilarna från Saab-åf:en.

Hos BMW Gbg tittar jag på 318dTouring ev 320dTouring. Finns knappt några beg bensinbilar längre.
Det blir dyrare bränsle kostnad på Saaben: 1,4*10=14kr. BMW diesel kanske 0,6*13kr=8kr. Skatten: SAAB ca 1300kr. BMW diesel ca 2500kr. På 1000mil:
Saab 14000+1300=15300kr, BMW 8000+2500=10500kr

Ett test som behandlar både BMW 320d xDrive och SAAB 9-3 2.0T XWD.
Länk
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Hej,

länken fungerade inte. Om du länkar till Teknikens Värld så har jag redan läst testet.
Tycker att Saaben fick godkänt. Dock är xdriven bättre om båda höger- eller vänsterhulen
står på is samtidigt.

Saab 9-3 kritiseras ofta för att vara gammal modell. Kom väl 2003. BMW E90 kom 2005, men
det får den sällan någon kritik för.

jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Verkar vara något fel på teknikens världs server etc.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Testet funkar utmärkt.

-------
//Lövet
Något som jag inte gillar med 9-3:an är hur bilens belysning blinkar när antispinn, antisladd och ABS aktiveras.
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Upplever du att det är ett fel på modellen eller "ska det vara så"?

Den känsla jag fått är att det ska vara så. Ett konstruktionsfel.
Men testa för all del detta innan ett eventuellt köp för det kan ju vara så att de enbart funnits på de 9-3:or jag testat.
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Har fått inbytespriser på mina BMW av Kungälvs-åf:en nu. Får 30' för min -01:a och 125' för 318iA -06. Jag tycker att priserna var så där.. Sedan fick jag ingen mer rabatt på Saaben heller 284.900 är fortfarande mycket pengar. Den kommer att rasa rejält första året.

Har även ringt på en 320xd T -09 hos Bilsalongen i Grästorp. Dom tar inga inbyten så då blir det nog ingen affär heller.

Besökte Svenska Bil i Gbg idag. Dom har 3st 9-3X 2.0T -10 med ca 3000 mil på mätarna. De är i proncip fullutrustade. Priser mellan 269.900 och 279.900kr. Känns nästan som ett bättre alternativ. Begpriserna ligger ca 100' under nypris. På ett sätt känns någon av dessa som ett bättre köp. Tyvärr fanns ingen XWD till provkörning förrän nästa vecka så jag kunde inte kolla om inkoppling av ABS, antisladd eller antispinn påverkar ljuset.

jopp: vilket skick är din 01:a i ?? 30 000 låter riktigt billigt
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Servad enligt gällande intervall samt underhållen när något gått sönder. Har under 2010 köpt nya sommardäck, bytt vattenpump, kyl, expansionskärl och generator. Rostig baklucka främst vid "shoppingluckans" nedre kant (känd E46-sjuka). Finns även lite lacksläpp på bakluckan. För övrigt någon rostfläck. Inredningen är bra med sportstolar (halvskinn). Den har avtagbart drag också.

jopp:miltal?? du kanske borde sälja bilen privat??
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
17.500mil. Tror att den är lite svårsåld pga bakluckan. Orkar nog inte med alla prutare...

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
30 är inte så illa som inbytespris. Vad går en för i bra skick, 45? Kan vara värt att betala lite pengar för att slippa en privatförsäljning.

Alternativet är ju att försöka laga det som är trasigt och sedan sälja. Men då tar det ju en massa tid.

Är det 2,2 eller 2,0 motorn?

-------
//Lövet
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Åf:en i Kungälv höjde idag från ca 30' till 35' för 01:an och till 130 för 06:an. Han vill väl sälja sin överblivna 9-3 XWD -10:a. Verkade även vara lite öppen för bud. 01:an är "nya" motorn på 2.2 och 170hk.

Körde idag en 9-3X 2.0T SC XWD. Den gick mycket stabilt i halkan med odubbade vinterdäck. Blev klart sugen att köpa en. Börjar dock få lite kalla fötter map SAAB:s andrahandsvärde. Det verkar stå minst 2 st 9-3 X hos alla SAAB-åf i västra Sverige och några har stått länge. Prissänkningarna på Blocket sker i steg om 10-15', men bilarna säljs inte. Får väl bereda sig att behålla Saaben riktigt länge om jag köper en. Synd att det inte går att kombinera XWD med Diesel. (finns en 9-3X, men den är 2WD.

jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Glömde kommentera bakluckan: den behöver bytas mot en rostfri och det kostar nog mellan 7 och 15' beroende på om man hittar en i rätt färg eller måste köpa fabriksny och lacka.

Känns klart värt att sälja av bilen som den står. Enkelt och smidigt dessutom.

blev det något köp?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.