|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Från att ha lånat och hyrt BMW under tid har jag bestämt mig för att äntligen köpa en. Men jag är dock helt vilsen när det gäller BMW och hoppas på lite tips. Just nu är det två bilar att välja på. Båda bilarna har samma utrustning. Dom har gått identisk lika långt. 1 år skiljer dom åt, där den 1 år äldre har 4wd Bil 1 525 Xia 13' mil Byggd slutet 05 in bruk början 06 Svartmetallick Ljusbrun skinn 200' kr Bil 2 525 ia m-paket ( va nu m paket är?) Byggd slutet 06 i bruk början 07 13' mil Gråmetallick Svart skinn 200' kr Det mest intressanta för mig att få tips av från er är xia från 06 vs ia m-paket 07 Tacksam för tips. Det kliar i fingrarna. Vill köpa. | |
| Klockrent bil 2 med M-Paketet. Gör nästan hela bilen! | |
| Har du inga bilder/länk? | |
|
Hur stor roll spelar 4wd eller inte för dig? Bil 1 skulle ju bara vara intressant om man verkligen vill ha 4wd. Annars är ju Bil 2 klart mer intressant. 1 år nyare, M-paket och snyggare färg på inredning. Jag hade alltså kört på Bil 2. Grundat på det som du skriver, sen är de ju en annan sak hur sen bilen är i övrigt. |
|
|
M-paket är ett sportpaket. Utvändigt innebär det ett annat utseende på fronten och bakpartiet, 18" eller 19" i specialdesign, och eventuellt speciallack i carbonsvartmetallic Invändigt innebär det svart/antracit-tak, sportstolar, m-sportratt, instegslister. Bilen har dessutom en sänkning Kolla på lite bilder på blocket så ser du skillnaden... |
|
|
Tack för alla svar. Nyare m paket slår alltså äldre 4wd. Men nu råkade jag hitta två andra 525:or som verkar vara väldigt lika men den som gått 1' mil mer kostar ca 40' mer. Och som sagt, jag kan inte BMW. Vad skiljer billigare Länk mot dyrare Länk ? |
|
|
Denna tycker jag verkar prisvärd om allt är som det ska med den: Länk |
|
| Den första 525:an är en tidig -05:a och har den gamla motorn utan valvetronic = drar något mer soppa. | |
|
Stew - vad som är bra att veta är att senare 523:or på sätt och vis är 525:or. BMW har valt att kalla dem för 523 trots 2.5 lit motor eftersom 525:an fått en större motor (3.0) men med samma effektuttag som tidigare - 218 hk. Vad som du också bör känna till är att BMW gjorde en rejäl översyn 2007 på 5-serien och började med start mars 2007 att sälja en "faceliftad" version med väldigt många förbättringar; mer effektivare motorer, bättre automatlåda, högre kvalitet i inredningen etc etc. Så kan din ekonomi klara det så kan en 2007:a vara ett bra köp. Den som wath länkar till uppfyller många av de önskemål du ställt upp, det är dessutom en "facelift"/LCI (Lyfe Cycle Impulse) som kanske är värd att titta närmare på? ---- BMW CS #6212 |
|
|
Bilen med mest utrustning vill iaf jag ha Snygga fälgar gör inte heller ont men framför allt vill jag nog ha en med M-kjolpaket Det gör hela bilen om man ställer två sidan om varandra med och utan ser man det otroligt mycket Du hittar säkert en bil som passar dig kolla bara upp dem så de inte är skruvade eller dyl Ha deT |
|
|
För att förtydliga lite ang. motorerna 525i fram till mars -05: 2.5L 192hk 525i mars -05 --> mars -07: 2.5L 218hk (valvetronic) 525i (Facelift, LCI) fr.o.m. mars -07: 3.0L 218hk (direktinsprutning) 523i fram till mars -07: 2.5L 177hk (valvetronic) 523i (Facelift, LCI) fr.o.m. mars -07: 2.5L 190hk (direktinsprutning) |
|
|
Väldigt bra tips och info. Tack. Bilen wath länkade till såg fin ut, dock manuell och jag är inställd på automatik. Efter narvselius info lutar det nu mer åt en 520 från 08 med endast 4500mil körda. Ligger dock mer än 40mil från där jag bor så.....ja...lite lathet finns det väl i mig. Kaske avvaktar jag och hoppas på ett fint ex i närheten av Stockholm inom kort. |
|
|
Inget ont om 520i, men.... om det inte brinner i knutarna hade jag nog avvaktat och kollat efter en 523/525 facelift/LCI med Tomatlåda. Ger klart mer BMW-känsla. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Narvselius Det får nog bli så, att jag väntar. Är för lat för att åka 40mil för en 520. Är lite för rookie för att våga ta en 525 06:a för 200' som gått 13' mil. Men ska jag ställa in siktet på 523-525 sen 07a Max 8' mil och max 230' kr. Kan man vara trygg då? Utan att leta fel för nån som inte vet vad jag ska leta efter. |
|
| m-paket är väl mer än bara sänkning vad gäller chassi? På E39 var det ju grövre krängningshämmare, andra fjnädrar och dämpare samt lite andra hjulvinklar. Annat avgassystem också. | |
|
ja har en 525i från 05 med gamla m54b25 motorn på 192 pållar. den drar bra men dricker som en alkoholist. !!! det är definitivt värt att satsa på en bil med den nya motorn. tror att 525an med nya motorn på 3.0 drar MINDRE trots att den e kralligare :) |
|
|
Inte dricker M54 som en alkolist. Körde just tio mil i -22C med fullt i bilen och bagaget. Snittfart dock bara 80km/h pga halka, snittförbrukning 0.71. Men visst är de nya ännu snålare. |
|
|
Vad är "livslängd" på en 523-525 e69-e61 om den är normalt skött(vanlig ägare med vanlig service, inget annat)? 20-25' mil innan större problem dyker upp eller är det längre än så? Dom jag tittat på är 06-07 525:or som kört runt 12-14' mil. Alla ligger runt 200' kr. Ganska högt tycker jag när man sen ser att 20-40' till ger upp till 7' mindre miltal. Vad är egentligen snittpris på en normalutrustad 525:a vid 10' mil? Har börjat snegla på diesel nu för att det känns tryggare(även billigare att köpa),,,,men dyrare i drift. |
|
| Alla bilar kan ju behöva lite översyn i form av diverse gummibussningar/stag till hjulupphängningen, stötdämpare, lambdasensorer mm nån gång 15-25000mil. Det är ju slitdelar fast med långa intervall så att säga. | |
|
@marin849: Bilen är fullservadhos BMW med ny olja senast för 600mil sedan, nya tändstift (bosch platina) , ny bromsvätska.. + översyn av hela bilen i helhet. bmw sade själva att bilen är i ett otroligt bra skick. Mrcap behandling varje åt.. Ny olja var 2000mil.. jag ligger på 1,25/mil och jag kör normalt. inget ondigt accelererande utan endast där det behövs. har ingen "roadrage" så att säga. bilen är en bmw 525i -05 med m54b25 motorn. ej automat. fattar inte hur du kan komma ner till 0,71.... kanske kör du diesel ? |
|
|
stew: ev. kan min vara tillsalu.. suktar efter en CLS alt. 730D (E65).. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.