AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
14.063

Påstås ej stannat vid stoppskylt, tingsrätten!

Sida 3 av 3
Ur
184
Urma
118d -08
Sunkmarkus, du har en poäng där. Nu är det 3 sekunder som gäller för mig vid stopp plikt!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Härligt att du slapp böter! Infann sig poliserna till tinget? Vad sa dom? Hur mycket krångel var det innan åtaled ogillades?

3 sekunder är förresten rätt lagom också för tre kraftiga pump på gasen innan man rivstartar ut från stoppet. :)
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Grattis! Skönt att det för en gångs skull skipas lite rättvisa. Håller med Marin849, vi vill ha mer detaljer om hur det gick till!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Alltid lite komiskt att se någon uttala sig stensäkert och sedan ha helt fel.

Jag tycker det är bättre att slänga in ett "tror" eller något som visar att man inte är 100 % insatt.

Men eftersom det här är internet kanske man får acceptera dessa tyckare som vet allting oavsett hur rätt eller fel det är.
Tallviking: "Även om polisen gjort en felbedömining så har du som enskild bilist utan vittnen inte en större chans än en snöboll i helvetet gentemot två samsnackade poliser"

andreas_lofgren: "En sån här sak vinner du tyvärr inte i tingsrätt. Något mer bevis än att polisen säger att "han stod inte still" behövs inte."

MP5: "Lustigt att vissa fortfarande påstår att poliser skulle "hitta på" att någon slumpvis utvald bilist skulle ha kört förbi en stopplikt utan att stanna och samtidigt då själva riskera att bli dömda för brott (mened) och bli av med sina jobb..."

Daniel_73: "Att ha två poliser som vittnen mot sig i tingsrätten gör att man per automatik förlorar... tingsrätten har bättre saker för sig än att hantera mål som borde avgjorts vid vägkanten... "

Jag håller med Grelle, alltid lika kul när folk som uttalar sig helt stensäkert visar sig ha helt fel i efterhand -- komiskt.

Och härligt att du slapp böter!!! Skönt att se att systemet fungerar, att det är värt att stå på sig om man vet att man blivit illa behandlad. Grattis!
Lasse-SL500: :-)
Lasse-SL500: Vad är det jag har "helt fel" om när jag påpekar att jag (dvs min personliga åsikt i ämnet) tycker att det var:

"lustigt att vissa fortfarande påstår att poliser skulle "hitta på" att någon slumpvis utvald bilist skulle ha kört förbi en stopplikt utan att stanna och samtidigt då själva riskera att bli dömda för brott (mened) och bli av med sina jobb..."
Tjena.

Blev stoppad i en rutinkontroll där det påstods att jag kört utan bälte, vilket jag nekade till. Poliserna bad mig först att blåsa och sedan visa mitt körkort innan dom kom med påståendet att jag kört utan bälte. Jag hävdade att jag hade tagit av mig bältet när jag sträckte mig efter min plånbok som jag alltid har i bakfickan. Jag frågade om dom hade filmat/fotat mig som bevis, men det hade dom inte. Jag tänkte driva det vidare till tingsrätten om det går så pass långt. Som jag ser det har jag ganska stor chans att klara mig.

Blir man tilldelad en advokat eller en jurist i dessa fall? Eller kan man välja att försvara sig själv?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Douglas, dina chanser ökar om det stod en centrifug mitt i vägen.
Nej men dom stannade mig vid en ren på vägen.
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Hade jag inte gjort fel så hade jag tagit det så långt det går - av principiella skäl. Som redan påpekats, poliser kan göra felbedömningar som alla andra människor.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
C.Douglas: jag har inte varit till tinget själv men du borde ha rätt till en försvarare på något sätt. Om inte annat så bör det i alla fall täckas av rättskyddet i din hemförsäkring. Sen tror jag säkert att du kan få möjlighet att tala för dig själv med advokaten vid din sida.

Jag tycker det låter skumt att det tog så lång tid innan de började snacka om bältet.

Lycka till i din process och berätta gärna hur det går.

Ps. Centrifug, den gav många skratt :-D

/DJ
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Du har INTE rätt till en offentlig försvarare, vilket du ska vara glad för av två skäl. 1) Du slipper bli återbetalningsskyldig för kostnaderna till staten. 2) Du har större chans att bli trodd om du själv lägger fram din sak på ett ärligt och redligt sätt än att företrädas av någon fjant-advokat...

Du borde absolut ha en rimlig chans att klara dig, tänk på att det tar en stund för poliserna att ta sig fram till din bil, och det var väl då du passade på att ta av dig bältet för att komma åt plånkan...

Jag har fått hem ett strafföreläggande nu. Men känner att jag nog inte orkar dra det hela till domstol, så jag funderar på att betala och godkänna föreläggandet.

Men kan jag bli återbetalningsskyldig iom att jag har dragit igång denna process? Det står så här i brevet: "Du som har godkänt ett strafföreläggande har skyldighet att betala kostnader för offentlig försvarare på motsvarande sätt som vid en fällande dom enligt 31 kap 9 § a rättegångsbalken."

Vad kan jag bli återbetalningsskyldig för om jag bara har godkänt föreläggandet innan en rättegång?
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Återigen, kolla med din hemförsäkring vad rättskyddet täcker ochvad självrisken är.

/DJ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.