AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.891

Hur är 2,2l sexan i e46?

Sida 2 av 2
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ett annat "problem" är ju att de som sitter på fina E46or (och E39or) kanske inte ser nån anledning att sälja eftersom bilarna väldigt lågt värderade jämfört med många andra bilar (typ VW Golf)
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Hade en 320ci 2.2 i 2 år, gillade den skarpt men 325:an jag har nu ger lite bättre klipp i accet. 320 är fin vardagsmotor med härligt ljud när man varvar. De har likvärdig förbrukning.

Surf Or Die!!!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Skulle inte vilja påstå att en riktigt fin m-kittad 330 tex går för några underpriser...dom är så pass eftertraktade.
Dock kan jag nog hålla med om att vissa andra kanske gör de...
Stämmer att automaten inte är drabbad av samma problem med utväxlingen, i gengäld tycker jag inte automat passar särskilt bra till 2.2L sexan eftersom vridmomentet är ganska svagt i maskineriet. Dessutom är utbudet ganska begränsat med 320iA.

Det verkar också som att "surret" kring 3200 rpm (dvs 110km/h) är ojämnt drabbat, dvs långt ifrån alla bilar har det. Min fd 320 och ett par andra jag testat hade det medan andra 320 saknade det helt. Alltså kan det kanske vara ide att testa olika objekt och jämföra?

Automat, skinn och annan lyxutrustning är ovanlig på 320 MEN en fördel med just 320 är att det såldes många nya bilar med antingen M-sportpaket eller STCC paket under modellens sista år. I detta erbjudande ingick dessutom xenonljus och komfortpaketet.
Njuren
Toppenmotor!Perfekt enligt svensk väg/lag-modell och beter perfekt på Autobahn där du oftast inte pressa kurvor i mer än 240km/h.

Morrar som ett Lejon när man plattar henne :) Mycket bra ljudisolering dvs man både "hör och inte hör" motorn.

Coupe har dock visat sig vara ett helvete på vintern för min del (ramlösa fönster)

Lycka till i ditt sökande!
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Håller med ang utväxlingen. Vilet är väldigt lätt åtgärdat om tummen inte sitter mitt i hand.

Jag har själv en 3:15 på min 320IT och det fungerar klockrent. 2,2l motorn har potential för mera kusar genom utbyte av mjukvara.
DISA spjället i insuget är inte fullt optimerat för motorn och fråga inte mig varför man inte gjort det från början. Likaså gäller tändpunkten som "släpar efter" i hela registret. Genom att implementera en tändkurva som är mer aggressiv i mjukvaran så finns det mer mos att hämta. Motorn upplevs därefter som mer vaken likaså.

Har nu mjukvara som har aggressiv tändkurva, optimerad DISA, varvstoppet flyttat, fördröjningen till trottelspjäll kortad. Dessutom är CDV borttagen. Det känns som en helt annan bil nu och jag är hel nöjd med den.

För mig var det svårt att hitta en 330IT med all utr inkl navi och m-sport och dessutom lågmilad. Därför blev mitt alternativ en 320IT med 5K mil.
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Har haft en E46 touring 2003 med den motorn. Gillade gången, ljudet samt att prestandan är helt ok. Det som inte är ok är förbrukningen tycker jag. Vår E61 med 2,5l 190hk är avsevärt snålare (ca 2dl/mil) fast klart tyngre.

Men visst har du tittat på en 330 så är det ju enorm skillnad på en 3l motor jmf med 2,2l. Har en E93 325 med 3L motor och jämför jag den med vår gamla 3 serie med 2,2L är det ju milsvidd skillnad. + att den nya 325 är mycket snålare.

Har du från början tänkt dig en 330 tycker jag du ska satsa på det, annars finns klar risk för besvikelse.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Kanske blir så,att man ångrar sig efter ett tag..? Nyss haft en 530, och gillar den motorn skarpt med ett litet undantag för avsaknaden av någon riktigt effekttopp. Nästan "för fin" kurva :-)
Som jag fattat de så är 320 lite "rivigare"?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.