AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.890

Hur är 2,2l sexan i e46?

Sida 1 av 2
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Söker först och främst en 330,men börjar smått och inse att det kommer ta väldigt låg tid innan "rätt" bil dyker upp..?
Har kollat lite på 320 senaste dagarna och sett att man verkar få väldigt mycket bil för pengarna.
Till frågan då...har aldrig kört 2,2l sexan och undrar hur den motorn är i karaktären? har den samma som den tidigare 2,0?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Största nackdelen är utväxlingen. Den varvar mycket. Bara snålare i stan och låg fart.
Den har en väldigt linjär effektkurva. Varvar utan problem till varvstoppet men saknar knuff, eller vad man ska kalla det. Helt okej motor annars. Den är inte på något sätt seg men ingen raket heller.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Nä,förstår att det inte är någon raket :-)
Men det är just den här utväxlingen som lilla sexan verkar dra med sig hela tiden som är en nackdel.
Fattar inte varför dom envisas med denna utväxling,måste ju kunna orka med en annan som gör att det inte varvar så förbannat...?
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Beror också lite på vad man är ute efter, man kan inte få allt. Jag skulle inte vilja ha trögare utväxling, den blir ju inte snabbare av det direkt. Hör inte så mkt motorsurr heller tycker jag, om man inte kollar på varvräknaren. Däremot blir det rätt skön sång ifrån den lilla sexan när man kuggar ner en eller ett par växlar under omkörning på landsväg. För växla ner måste man om man vill hänga med lite snabbare bilar. Men det är ju bara kul att vara aktiv bakom spakarna...
En förnuftig liten bil som, motorstyrkan till trots, ger föraren ett leende på läpparna under varje åktur.
Motorn är helt okej som går ganska mjukt, som sagt ingen raket men den duger. Jag skulle iaf vilja ha en sjätte växel i min 320i då hade den varit perfekt.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
En symaskin utan peak alls.. Mycket mild med med fin botten utan avslut på toppregistret. Lite tråkig om man får tycka med sin linjärhet.. Har erfaranhet av denna motor i Z3 2.2 samt e46 2,2 touring, där jag faktiskt upplevde att e46:an kändes kraftfullare på lägre varv? Annan utväxling tro?

BMW CS #07491
Det är inte en motor som sticker ut på nåt sätt men en helt ok och trevlig motor i en bruksbil. Visst varvar den en del men bilen är relativt välisolerad från motorljud så det stör inte. Sträckkörde ca 25 mil för ett tag sedan med farter runt 140 km/h en stor del av sträckan utan att på nåt sätt störa mig på motorsurr.

Men är det en 330 du suktar efter så tror jag inte du blir nöjd med en 320. Jag skulle ganska säkert ha något kraftfullare än min 320 om jag inte hade haft en till bil med lite bättre drag i.
Tycker den funkar bra, med bra med kraft redan från botten (kommer iofs från en trimmad turbo-Saab och en högvarvig Alfa-fyra...). Dessutom tycker jag att den är förhållandevis snål med dropparna!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Effektmässigt tror jag inte de skulle vara några större problem. Fast visst kanske man skulle tycka de varit roligare med lite mer effekt vissa gånger när vill ha en tung högerfot :-) men hur ofta är de egentligen då?
Är nog bara utväxlingen jag skulle bli tokig på. Speciellt på motorvägen...
Verkar som om man får lägga ner tankarna på en 320...
Har aldrig ägt en bil som varvat ur till varvstoppet på högsta växeln ;)
Och detta med vinterdäck påmonterat ( dubb ) :)))

Igen racerbil men en mycket bra budget bil !!

Landsväg 25mil inkl motorväg vinter med dubb-däck och snömodd så drar den 0,72 i snitt.

Drar aldrig över 0,8 oavsett sommar/vinter och pendling.

Som sagt ingen raket men prisvärd budgetracer :))
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej.
Om du inte hittar ngn 330 så titta på 325 istället.

Känns som 325 ger mer för pengarna än en 320.
An
56
Anders Jonsson
325i -01
325i -85
3,0S -75
3,0Si -74
3,0Si -74
3,3LA -74
2800 -70
2500 -69
Kan bara instämma med AMET.

Jag kan rekommendera E46 325i efter att ha kört drygt 5000 mil sedan slutet av 2008. Drar mellan 0,64 (lugn landsvägskörning över ca 40 mil) till 1,25 vid riktig snabb körning, autobahn över 200 med stints upp mot 240. Hamburg - Köln = 2,5 timmar... :-)

Motorväg i Sverige - runt 0,82-0,89. Övervägande stadskörning = 0,95-1,05. Normal landsvägskörning 0,72-0,80.

Varvar 3000 i 115 mätarfart dvs ca 112 äkta km/h. Tillräckligt med kraft och smidig motorkaraktär.

/Anders
Att man skulle få mer för pengarna vid köp av en 325 beror såklart på hur man ser det. När jag köpte min bil så var dom få 325 som var likvärdiga med min bil betydligt högre prissatta. Pengar som inte jag var intresserad av att lägga på "lite" extra motor. Då tycker jag personligen att det känns mer prisvärt med en 330 jämfört med 325.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
325 finns de ju heller knappt något utbud på nu, samt att de knappt skiljer något prismässigt mellan dom 2. Lägger jag hellre någon tusenlapp till på en 330.
Fast börjar ju som sagt bli något less på att vänta då de knappt kommit in nåt under 1 månad nu.
Fast verkar ju som de är de ända alternativet.
Vad letar du efter då? Kaross? Facelift? Prisklass?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
e46, coupe eller sedan,helst facelift men inte ett måste vid rätt exemplar. Helst 6vxl men inte de heller ett krav. Dock är m-paket ett krav och därmed blir utbudet begränsat.
Max är 145-150tkr.
Har ägt en 320 under ett par år och jag tycker inläggen ovan sammanfattar det rätt bra. En linjär motor med riktigt fin gångkultur men utan spets (fast med riktigt fin skönsång mellan 5000-6000rpm).

Jag upplevde att min surrade ganska mycket mellan 110-120km/h men att det försvann vid 130km/h. 330 och 325 har högre utväxling och skulle jag idagsläget valt en E46 hade det blivit någon av dessa två eftersom jag kör mestadels motorväg.

Min drog typiskt 0.87L/mil under sommaren och ca 0,92L/mil under vintern, mestadels motorväg/stadskörning). Det går säkert att putsa till de siffrorna ytterligare men jag lyckades aldrig nå de siffror som Alex84 skriver.

Motorn drar rätt mycket olja, jag fick fylla på min med ca 4L mellan servicarna. Detta verkar dock hela M54 familjen vara drabbad oavsett 330, 325 eller 320.
Det kanske är värt att pröva med att sätta ut en köpesannons? Finns säkert många bilar som skulle kunna vara till salu men ägarna tycker inte att det är nån idé vid den här tiden på året. Du verkar ju trots allt kunna tänka dig att betala vettigt för det du vill ha.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Är de "rätt" objekt så får man ju räkna med dom priserna. Men är ju max som sagt som jag kan lägga...
Har lagt ut en annons här, men inte hört nåt ifrån den. Kanske värt att prova en på blocket!?
320i automat ska vara högre utväxlad än den manuella.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.