AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
25.520

Hur mycket kostar service på en BMW E60 ?

Sida 1 av 2
God Afton!

Funderar på att köpa en E60 till våren, en 520i eller 523i, av tidigare modell.
Dom med 10-15k på mätarna börjar ju komma ner i pris rätt bra.

Sitter och räknar lite på ägandekostnader. Skatt, försäkring, förbrukning osv är ju lätt med får inget grepp om service, har sökt en del utan större framgång, och CBS systemet gör det kanske lite svårt att överblicka.

Men ni som kör dessa bilar vad uppskattar ni att servicekostnaderna ligger på per år?
På ett ungefär alltså, är det 3000kr eller 10000kr?

/B

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Per år blir nog svårt att säga, det beror på hur mycket du kör.

Vart 2500 mil ska det göras minst ett oljebyte = 2000-3000kr beroende på vart du gör det. Vart annan gång ska du dessutom göra antingen lilla servicen eller stora servicen. Stora går kanske på 5000-6000.

Alltså.

2500mil, oljebyte.
5000mil, lilla service.
7500mil, oljeservice.
10000mil, stora service.
12500mil, oljeservice.
osv..
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Jag tycker inte att servicekostnaderna avskräcker, iaf inte om man väljer rätt verkstad.
E60 har behovsbaserad service som beror av hur bilen körs, bilen talar själv om när det ena eller andra ska göras i en meny i I-driven.

Jag har gjort en oljeservice med luftfilterbyte för drygt 2000:- och en "stor service" med tändstift, kupéfilter, vehicle check och bromsvätskebyte för drygt 5000:-
Nu kan jag köra rätt många mil innan det är dags för annat än oljeservice.

Tack för svar!

Inte så överdrivet då, kör man ca 1500mil per år kan man kanske räkna på ett snitt på 2-3000kr per år om jag fattat er rätt?

/B
Precis köpt mig en E60 525iA -06 den hade dock bara rullat 2400 mil men det var dax för en service snarast. Det som skulle göras var olja och filter bromsvätska, mikrofilter och luftfilter.
Hos BMW skulle detta kosta ca 4700:- och Mekonomen 3200:- så det gäller att man ringer runt och frågar. Försäkringen för mig hamnade på 10200:- hos Solid och skatten ligger på ca 2300:- /år förbrukningen av det jag kört ligger på ca 1.33L/mil.
Övrigt är jag super nöjd med bilen, underbar komfort.

Lycka till. mvh
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Man kan ju skriva mycket om allting så då skriver jag att jag anser att 2500mil mellan oljebytena är alldeles för mycket, bryr du dig om din bil så byter du förslagsvis olja + oljefilter efter 1500mil ca..

Men alla biltillverkare tävlar idag om "minsta möjliga service" för att kunden ska tycka att det är "bra", men som sagt JAG anser att man bör byta motorolja + oljefilter efter max 1500mil oavsett vad I-driven(BMW) anser.

Visst, det är behovsanpassat, men 2500mil(eller liter som det är på några modeller iaf) tycker jag är för långt mellan oljeservicarna iaf..
Byt olja + oljefilter minst en gång/år även fast kanske I-driven inte anser att detta är nödvändigt..

Stiftbyte o dylikt överensstämmer kanske bättre, dessa bytesrekommendationer kan man följa I-drivens rek. på.

OBS!
Detta är vad JAG tycker, ingenting annat..

Mvh Janne.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
@Janne T; Jag visste att någon skulle kommentera att man "bör" byta olja oftare. Ni kan inte hålla er va? ;)

Nu handlade tråden iofs om hur ofta bilarna ska servas enligt BMW och i det fallet gäller 2500 liter bränsle (eller ca 25.000km).

Dessutom har jag lite svårt att förstå ditt resonemang. För det första vill väl BMW (m.fl.) att vi ska serva bilarna så ofta som möjligt. Det är ju lätta pengar för dem med höga marginaler. För det andra förstår jag inte hur du resonerar om att oljan "bör" bytas minst vart 1500:e mil. Varför har du fastslagit just 1500 och inte 1000? Eller 500mil? Är det baserat på empiriska tester av slitage i motorn eller vad? Det är INTE så stor skillnad på dagens oljor som många verkar tro på detta forumet. Däremot är det många som VILL betala för en dyr olja eftersom det känns bättre (prestige) och ännu bättre om man byter den jätteofta (hoppas sarkasmen lyser igenom här). Det börjar bli lite tröttsamt och det tyder på en gnska hög grad av okunskap.
Kolla t.ex. Länk samt Länk

Som ex är Biltemas olja eg. en Statoil olja med lika god kvalitet som de stora drakarnas oljor (framställs antagligen på samma fabriker t.om.), med skillnaden att den är _mycket_ billigare. Det t.ex. Castrol är duktiga på är marknadsföring och det tar de betalt för.

Vidare kan man resonera på olika sätt vad gäller service. Ska jag serva bilen för att jag vill att motorn, lager osv ska få ett minimalt slitage (nyskick efter 30.000mil?) eller vill jag att bilen ska servas för att den inte ska gå i sönder. De flesta bilägare är av kategori två, och när någon frågar efter hur ofta man bör serva bilen tycker jag man ska utgå från det perspektivet.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Vinyl skriver bl.a:
"Försäkringen för mig hamnade på 10200:- hos Solid och skatten ligger på ca 2300:- /år förbrukningen av det jag kört ligger på ca 1.33L/mil.
Övrigt är jag super nöjd med bilen, underbar komfort."

För mig ligger helf (LF) på 6.200/år. Har hus och låsbart garage.
De sista 300 mil blandad körning 0.87. Tidigare 0.84.
Vinyls 1.33!! betyder väl plattan i botten eller så kör du med handbromsen åtdragen......För det är minst 3-4 deciliter för mycket.

"Byta upp sig? Till vad då?"
Visa användare
106
BG
BMW 520d Touring

Har man möjlighet ska man inte "snåla" på oljeservice, Jannes rekomendation på ca 1500mil är bra. Att det sedan det finns otaliga trådar och info. i olika riktningar om detta är förståligt, då vi är många som brukar olja.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Ja, det är nog ännu bättre att byta olja vart 500:e mil. Knappast meningsfullt, men bra för motorn. Det är även bra att man inte kör vintertid eller på grusvägar. Inte köra nära framförvarande fordon med risk för stenskott. Skaffa inte barn då det sliter på baksätet och inredningen. Osv.

Det har ägare nummer 10 glädje av när han köper en 15 år gammal bil i nyskick. Till samma pris som den vanligt servade/använda bilen.

En sak vad som är "bra". En annan vad som behövs. Man _behöver_ inte byta olja oftare än 2500 liter bränsle. Antagligen skulle man kunna köra det dubbla utan motorhaveri.
Håller helt med qsacage, finns många som vet bäst... Man får ju lätt för sig att BMW har lite koll på sina motorer, särskilt när de rekommenderar något där inkomsten uteblir som qsacage påpekade ovan! Alla får göra som de vill men som sagt, frågar någon efter genomsnittkostnad på service så är det enda riktiga BMWs rekommendationer!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, jag anser fortfarande att man bör byta olja oftare än 2500 liter förbrukade..sedan om det blir efter 500 eller 1000 eller 1500mil får var o en själva bestämma.
1500mil är min personliga maxgräns iaf, byter 95% av gångerna kring 1000mil körda.
Jag är en sådan nörd att jag vill ha maskinerna i "nyskick" efter 30000mil körda, men jag är kanske en av ett ytterst fåtal ?
Jag anser att biltillverkarna har gått för långt när det gäller bytesintervallen idag..
Orsaken till detta då?

1:Oljefilter tar inte allt skit, släpper alltid igenom ett visst mått av partiklar/slam under ett visst antal my.
2:Ok, oljan idag kapslar in skiten ett bra tag, men efter ett visst antal mil så har oljan slitits såpass mycket att skiten börjar "separera" från oljan.
3:Man har större chans att klara sig från täppt vevhusventilation om man har fräsch olja i som inte gått "2500liter".
4:Motor/lager och turbos etc. har en större chans att klara sig längre med frisk och fräch olja.

Jag står för vad jag skrivit.
Oljebyte kostar ingenting om man jämför med vad t.ex en havererad turbo eller en täppt vevhusventilation kan åstakomma + att du får en tillförlitligare maskin att åka omkring med, men det kanske inte "folk" bekymrar sig över heller..

BMW tävlar med alla andra tillverkare att sälja så mycket bilar det bara går, och då är förlängda bytes/service intervall ett sätt att få nybilsköparen att slå till.
Oj, vad bra tänker man..."Jättebra" att man knappt behöver serva sin bil tänker säkert många när man velar med köpekontraktet(gratis service i några år som BMW "uppfunnit" har också sålt många "flera hundratusenkronors" BMW´s kan jag tro).

Jag har dock svårt att förstå att man köper en bil för x-antal "hundratusen" för att sedan inte bry sig, eller ens fundera på vad en olja gör i en motor och varför biltillverkarna "tävlar" om detta idag?

Ok att oljorna blivit bättre, men toleranserna i en motor har BMW alltid haft låga och det blir då en effektivare motor, mer precision i grejorna(läs starkare motor) än många andra biltillverkare, och det minsta man som konsument vill ha i en sådan motor är en "blaskig gammal olja" med mycket av sina egenskaper borta..

Men alla gör som man vill, då mår man bäst..
Bilen idag är väl en sådan "pryl" likvärdig med en skjorta, och dessa köper man nya när de går sönder, inget mer med det..

Inkomsten uteblir inte för t.ex BMW som någon skrev ovan, det byts nog mera grejor åt 3:dje eller fjärde ägaren nuförtiden pga att oljan varit undermålig, t.ex. turbos..

Mvh Janne.
Janne T :
Jag gör som dig och den som köper bil av mig får en välservad bil/hoj
Sen får alla tycka/göra som dom vill men det är kul att höra att det finns vissa som bryr sig lite extra :-) = det har med intresse att göra enligt mig och inte pengar..................:-)
Är din automat? Min är och jag kommer aldrig hamna under 1.32 kör mer stads än blandad. Står t.o.m på vvs hemsida att bilen ska dricka 1.34 så jag plattar då ingen pedal i botten, kör mycket lugnt. Sen försäkringen, där spelar många faktorer in. Hur länge du haft ditt körkort vart du bor vart du parkerar bilen o.s.v Fattas 3 år för full bonus sen får jag ner den 2000:-/år, alltid något. ;)
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Lika bra att ta denna debatten en gång för alla.

Intressant svar Janne T, men jag köper fortfarande inte dina argument.

Du skriver:
"Jag anser att biltillverkarna har gått för långt när det gäller bytesintervallen idag.."

På vilka grunder då? Var är de fall där du ser att någon som följt serviceintervall enligt bok inte hållt måttet? Är det ett fall eller ett stort antal? Eller är det en magkänsla du har?

De fyra punkterna du tar upp svarar jag på enligt följande.
1. De behöver inte ta upp "all skit". Det ska ta upp bulken av det så att motorn inte skadas.

2. Återigen, du ska klara dig fram till nästa service (tja, du klarar dig mycket mycket längre än så).

3. Jag servar båda mina bilar enligt serviceindikatorerna och har aldrig haft tillstymmelse till frusen vv. Dessutom tror jag inte att oljan har större tendens att frysa bara för att den har gått 1000mil mer. Var har du fått det ifrån? Har du sett detta? Frusen vv är trots allt ett konstruktionsfel, inte ett oljeproblem.

4. Självklart klarar sig motor och lager bättre på tätare oljebyte, men följer man BMWs servicerekomendationer så anser jag att man har marginalen på sin sida. Problemet är att folk slarvar med service ju äldre bilen blir. Följer man tillverkarens servicerekomendationer är jag övertygad om att en bil kan gå över 50.000mil och mer därtill. Det var någon här på forumet som kört sin 40 år gamla BMW i över 60.000mil. Generellt sett är motorn det sista som brakar. Rost och kostnad för slitagedelar (du byter inte stötdämapre runt om på en rostig 5000kronorsbil..) är det som dödar bilar idag. Inte motorras.

Turbodiskussionen är eg. irrelevat på detta forumet, men det anser jag falla inom kvalitet kontra tillverkarens servicerekomendationer.

Vidare tycker jag absolut _inte_ att oljebyten är kostnadsfria. Om du byter olja och filter vart 1000:e mil ökar dina oljebyten med 100-150%. Med tanke på att 6.5 L olja med filter kostar någonstans runt 1400kr i material så blir det ganska mycket större kostnader på 10.000mil. Särskilt om du inte gör det själv utan gör det på aukt. verkstad för att få stämpel i boken. I onödan dessutom.

F.ö. tror jag knappast servicekostnaderna inverkar på nybilspriset eller nybilsvalet. BMW tillhör trots allt de billigare bilarna att serva om vi ser till de normala motorstorlekarna. Med din logik borde ingen köpa en ny Audi där man ska byta kamrem m.m. för 10.000-12.000 efter 6000-8000mil. Alla vet att service är något man får acceptera med nybilsköp, och tillverkarna tar vara på det. De drygar knappast ut service:arna, det är jag tvärsäker på. Det är ju t.o.m. så att många verkstäder fuskar med service (tar betalt för oljebyte utan att byta olja) eftersom marginalerna är så stora till ras. Eller när hörde du någon motor rasa sist (vilket märke som helst) pga vevlager, topp, kolv/kolvringar eller primärdrivning? Sånt där tillhör 70- och möjligen tidigt 80-tal. Motorras idag beror på ej bytta kamremmar eller konstruktionsfel.

Slutligen vill jag säga att det är ganska djärvt av dig att säga att du vet mer om toleranserna i BMWs motorer än vad BMW vet. Ganska arrogant, speciellt när du/ni som är för dessa täta oljebyten basunerar ut detta som absoluta sanningar.
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Jag håller helt med Janne T! Varje individ får självklart tycka och görs som dem vill och motorn "klarar" alldeles säkert att inte göra ett extra oljebyte. Det förändrar dock inte faktumet att den mår bättre om man byter en extra gång. När jag skall byta bil så kan jag dessutom tänka mig att betala lite extra för denna skötsel.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

qsacage:
"Ta denna debatt en gång för alla" ?

Tja, vad du skriver är en sak och ingenting som du baserar på faktaunderlag vad jag kan se.
Och man kan då naturligtvis påstå att allt jag skriver också är "bullshit" pga att både du och jag skriver med våra egna erfarenheter och tyckanden som "bas" utan att bevisa det man skrivit.

Jag har tyvärr ingen text jag just nu kan länka till som understryker mina skriverier, men det vi kan vara i slutändan ense om är att du och jag är oense..

Jag vet däremot att bl.a. ett antal Audimotorer har "koksat igen och havererat" pga långa(fööör långa) oljebytesintervaller, men återigen har jag tyvärr ingen länk som just nu bevisar det heller...så ja, oense är vi iaf.

Jag diskuterar inget mer i denna tråd heller, ger liksom ingenting att skriva om "ditten eller datten" utan att ha bevisen klara inser jag.
Blir bara en massa oändliga "tyckanden" av alltihopa.

Sedan kan jag inte sluta att fundera på vad du menar med det jag skriver om toleranser och BMW maskiner...Det är POSITIVT att ha låga toleranser i en maskin, ingenting annat!
Det tyder på en seriös maskintillverkare!
Verkar som att du tror att det är negativt det jag skrev om BMW's toleranser !?
MEN, det kräver en bra och fräsch olja..bl.a.

Mvh Janne.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jaha, nu ska vi inte ens diskutera på forumet. Bara inlägg baserat på fakta, tack.

Jag har endast bemött era/dina oljebytarargument med BMWs egna rekommendationer och menar att jag hitintills inte sett ett enda argument som kan få mig att byta olja vart 1000:e mil. Jag håller debatten saklig och har ett öppet sinne om ni kommer med trovärdiga argument. Jag anser mig tillhöra den sista procentilen av pedanta bilägare och mina fordon (såväl MC som bil) håller jag i extremt gott skick och anser mig kunna mycket om motorer för att vara en lekman. Därför är jag intresserad vadan denna oljebytarfrenesi kommer ifrån. Jag kanske har missat något? Ni måste ju förstå att det blir svårt att ta er på allvar när ert bästa argument är att "det visst är det bästa att byta olja just vart 1000:e mil" och detta uppmanas i tråd efter tråd.. Lite seriositet får man väl ändå ha i sina påståenden.

Ang. motortoleranserna skrev du att BMW har små toleranser och att motorerna skulle vara känsliga för att köras på gammal olja. Så tolkar jag detta av dig Janne T:

"Ok att oljorna blivit bättre, men toleranserna i en motor har BMW alltid haft låga och det blir då en effektivare motor, mer precision i grejorna(läs starkare motor) än många andra biltillverkare, och det minsta man som konsument vill ha i en sådan motor är en "blaskig gammal olja" med mycket av sina egenskaper borta.."

När du då påstår att man bör byta olja vart 1000:e mil när BMW säger 2500mil insinuerar du att du vet mer om toleranserna i BMWs motorer än vad BMW vet. Det var det jag tyckte arrogant och vill gärna veta på vilka grunder du kommer med det påståendet. Men jag kanske missuppfattade?

I all vänlighet.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Håller med Janne T oxå, hellre byta olja/vätska än metall :)
Men alla gör som man tycker är bäst för plånboken och själen.
Själv sover jag och mår bättre när bilen får fräsch olja varje år eller max 1000 mil... kostar allt som allt 1000:- och det kan jag bjuda pärlan på varje år....

BMW M-POWER
Tja, jag byter olja vår och höst, skiter i hur långt bilen rullat emellan men det brukar vara runt 700 mil! En sak som är rätt så tydlig är ju "färgen" och lukten på oljan efter dessa ca 700 mil, svart olja som luktar avgaser och kox kan jag inte tänka mig smörjer speciellt bra! Men var och en gör väl som den vill, jag gillar att hålla min pärla i allra bästa form och det måste jag väl ändå få göra :-)
pu
75
pulk
323ci e46 -99
Köra mer än 2500mil är inte att rekomendera. Bytte motor i en 528 e39 där ägaren kört 8000mil utan ett byte, då tog de stopp i någon kanal och en kamaxel skar. Gick att skära lös bitar av olje kox från delarna. Själva service materialet kostar max 2000kr sen är det vad verkstaden vill ha för arbetet vilket kan skilja mkt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.