|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
Martin E |
Niklasp Håller med om egonomin i på förarplatsen inte kändes premium. Sådär japanskt med massa knappar. Jag tyckte den gick klart tystare än den forester jag också körde. Men bilen utstrålar ärlighet, den är en bil som uppfyller alla funktioner utan problem. Baksätet var enormt likaså lastutrymmet. Många hästägare och husvagnsägare uppskatter den. Subaru har nöjdare ägare än BMW och även bättre andrahandsvärde. Lägg till att det finns en Subaruförsäkring helförsäkring för 329kr/mån efter att vagnskadegarantin gått ut, det tror jag inte BMW slår. Garantin är 3 istället för 2 år. Men som BMW försäljaren sa när jag nämnde det där " visst Subaru gör fina bilar med det är ingen BMW!" |
|
Jag kan inte göra annat än att hålla med dig att en Subaru ger en bättre total ekonomi än en X3! Jag kan också lista flertalet bilar som har bättre totalekonomi än en BMW men det betyder inte att jag pga dessa faktorer skulle vilja äga någon av dem :-) Om det gäller att få så mycket som möjligt för pengarna har man troligen inte ens BMW som möjligt alternativ. Jag tycker du skall köpa dig en Subaru Outback och vara nöjd för det verkar vara den bil som uppfyller dina preferenser bäst eftersom du ständigt kommer tillbaka till att få så mycket bang-for-the-buck som möjligt. Absolut inget fel i det eftersom du har kommit fram till slutsatsen vilken bil som verkar passa dig bäst. Och det är väl egentligen det som är viktigast, eller hur? |
|
|
Tycker inte man kan jämföra en Subaru Outback med en X3 (nya generationen). Det är ju egentligen två helt olika bilar, även om det är två väldigt bra bilar, men på olika sett. Som jag ser det väljer man Outbacken av rent rationella skäl. Den är väldigt rymlig ( nya modellen), fantastiskt bra andrahandsvärde och kvalité, dessutom prisvärd om man är ute efter mycket utrustning. Men inredningen är i jämförelese en katastrof och den extriöra designen är inte av denna värld. Outbacken köper man trots dessa design- och materialmissar för att man helt enkelt prioriterar vad som är praktiskt och ekonomiskt. BMW:n köper man för att man vill ha en bil som har körglädjen, designen, materialvalen och fantastikt samspel mellan motor och kraftöverföring. Det praktiska å rationella kommer här i andra hand. Även om BMW ofta skryter vitt å brett om sitt andrahandsvärde är det inte i närheten av Subarus. Subaru är IQ, BMW är EQ.... ...That´s it, That´s all /S |
|
|
När vi ändå är inne på Suburu kontra BMW X3, är det någon som har tittat närmare på Kia Sorento 2010-? Länk Storleksmässigt är den väl jämförbar med nya X3 var jag förstår, men avsevärt billigare. En ny sådan med diverse grundläggande utrustning som xenon, läder och automatlåda borde kunna prutas ner till en bit över 300.000 kr netto. I familjen inköptes en sådan för 1 år sen och den har nu rullat 2600 mil och varit över förväntan. Förvånansvärt rapp drivlina, 5 stjärnor i EuroNcap och en förbrukning på runt 8.0 liter/100 km blandad körning får ses som klart godkänt. Andrahandsvärdet verkar helt ok? Det är absolut ingen BMW och inget jag själv skulle köpa då jag har väldigt svårt för asiatiska bilar generellt, men väl en stark kandidat för den som räknar kronor och ören nogrannt BMW CS #5139 |
|
|
Mycket sant att det inte är en BMW ;) |
|
Martin E |
Har redan slagit till på en Audi A4 Allroad 2,0TDi 170Hk i veckan med Proline Trailerpaket Sportpaket Komfortsäten men det var ytterst nära att det vart en Subaru! Så jag rek den verkligen, erkänner att man är riktigt fåfäng:) Men subbans minst sagt förvirrande föramiljön med knappar överallt, inte samma finish som i premiumbilarna. Designen inte riktigt topp of the line. Styrningen inte den där crispiga responsen som hos Audi och BMW. Kändes som en bil för en funkis Gubbe som ska ut i skogen och plocka svamp. Det vart inte den nya X3 an dels pga 6 mån lev tid på samt att samme BMW försäljare gav ett sämre inbyte på ettan än Audi gjorde samt att dom gjorde 0 öre i prutmån samt att den "bara" får dra 1200kg ( Audi 1300kg lika som mitt båtsläp:) Sen är A4 allroaden lika snygg som den är rolig att köra, tycker faktiskt X3 ans formspråk är lite mer SUV och allroad mer crossover och snyggare enl min bedömning. Håller med om att Sorentos design är ett par snäpp snyggare än Subaru men deras 4WD av Haldex typ? |
|
Och så här 11 dygn senare har det blivit Subaru trots allt. Grattis! Hoppas svampen smakar, funkisgubbe. :-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
Martin E |
Tack esadh! Ja i sedvanlig ordning ändrade jag mig innan det var för sent. Jag ville ha komfort säten men med sportline paket, detta kanske indikerar något. Men dessvärre för Audi så vart det nobben när leveransen ytterliggare skulle fördröjas pga att komfortsätena inte ingick i sportpaketet. Nej jag har inte en modell röv!! Jag ogillar skarpt vänetetidet, säljer man en vara ska den finnas när man blir lovad. Outbacken är inte snygg och inte jättekul att köra utom vid riktig vinterväg men den är funktionell! har ett andrahands värde som få slår idag. Anledningen till ett bra andrahandsvärde är att relativt få Subaru dieslar och tjänstebilar finns på marknaden och Subaru köparen tvekar inte att vara lojal mot sitt märke. Kundkretsen brukar vara skogs och jägar gubbar eller husvagnsfolk och häst nördar. Nya BMW X3 och Audi allroad är mycket roligare att köra och ett par snäpp snyggare men jag accepterar detta. Får skaffa mig en haglöfs ryggsäck graninge kängor och en Winchester för att matcha. Efter att lånat en Subba Diesel så kom jag ner i verklig förbrukning på 0,56 på 20 mil, samma sträcka BMW 120D brukar jag snitta på 0,5 på samma landsvägskörning med 2 kallstarter 5% stadskörning och resten landsvägskörning ca 10km/h över gällande hastighetes begränsning med omkörningar. Känns ganska ok trots allt |
|
Citerar nyblivna Subaru ägaren Martin E's egna betyg på bilen innan han slog till. "Men subbans minst sagt förvirrande föramiljön med knappar överallt, inte samma finish som i premiumbilarna. Designen inte riktigt topp of the line. Styrningen inte den där crispiga responsen som hos Audi och BMW. Kändes som en bil för en funkis Gubbe som ska ut i skogen och plocka svamp." |
|
Martin E |
Det stämmer och jag står för varenda ord eftersom jag kom från BMW mera genomtänkta ergonomiska funktion. Tex en spak i BMW som farthållare upplever man 3 knappar som styr samma funktion i Subaru som annorlunda. Det fungerar lika bra men annorlunda. BMW 1 serie är som en sportbil i jämförelse med Outbackens sävligare styrning där man sitter mycket högre. Jag får sikta på att vinna röljusracen när det är halt istället hahaha. Men subban utstrålar ärlighet man betalar för funktion inte för så mycket design det gillar jag! så på så vis har man blivit funkis gubbe. Ungefär som att välja en fru som har mer IQ än EQ, tråkigare men smartare :) |
| Martin E: Vi får väl se hur lång tid det dröjer tills du ändrar dig och köper en BMW istället... | |
|
Chris87: Det är väl ganska enkelt att räkna ut? Om två år, när den har blivit gammal. ;-) Om det blir en BMW återstår väl att se men bytet gissar jag är förutbestämt, rätt Martin E? _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Är inte två år lite väl lång tid;) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Har kört Legacy diesel under nästan 2k mil häromåret, hade troligen behållt bilen då det var en utmärkt bruksbil - om det inte varit för att den var manuell.. Körde en hel del i förra vinterns snöoväder och den manuella lådan är värdelös.. Iaf i samband med dieseln som är orkeslös under 1500 varv! | |
| Luktar troll lång väg... | |
Martin E |
Det blir första Subarun någonsin, har ägt 3 riskokare förut (2 Toyota och Honda). Jag hoppas att det kommer bli ett riktigt snöoväder till helgen med nya Dubbar och AWD hämtas den imorgon. Jag är extremt märkes otrogen och jag tror inte bilen kommer ägas av mig om 4 år och sannolikheten är stor att det blir ett nytt märke igen. Subaru måste ha tillverkat den fulaste coupe bilen någonsin Länk Subarus Historia påminner lite om BMW med flygplan under wwii och tvingades ändra inriktningen mot bilar bla. Bara Posche och Subaru använder boxermotorer i sin serie tillverkning vilket kanske säger något om att det är bra grejer. Boxermotorn har en speciell gång och lär vara helt vibrationsfri. |
|
"lär vara helt vibrationsfri" Ingalunda helt vibrationsfri. Motstående cylindrar är något offset gentemot varandra vilket innebär att en del vibrationer hittar ut. En bensin boxersexa (som Porsche) är en annan historia.... mvh/ Anders |
|
|
Inte ens Porsches boxersexor är vibrationsfria. Det är väl så att raksexor ger mindre vibrationer? Jag hade ju en B30E i min 164E innan jag hade min 911. Nu var det iofs länge sedan man jag vill minnas att Volvos B30 vibrerade mindre. Och oavsett om jag minns fel eller inte så kan jag säga att den raksexa jag har nu är den mest vibrationsfria motor jag någonsin har haft. Den stora fördelen med boxermotorer ligger nog i att de jobbar enbart i en ledd (som en rak motor) men tar mindre plats (som en v-motor). _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Boxermotorer ger också lägre tyngdpunkt vilket är positivt för väghållningen. Ett vanligt säljknep för Subaru SVX (tillverkades på 90-talet) var att man ställde en femkrona på högkant på boxersexan medan den var igång. Skulle dock inte försöka det på en boxerdiesel. |
|
|
Det gjorde man väl i RR också men inte har väl de boxer..? _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.