AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
15.265

BMW X3 VS Subaru Outback 2,0D

Sida 1 av 5
Martin E
Eller 378000 utan utrustning VS 310000 med all nödvändig utrustning.

Hur motiverar man nästan 100000:- i prisskillnad

Andrahandsvärdet, Premiumkänslan. Utseendet, Kvaliten, Designen, Funktion...

Jag finner inga argument mer än att det bara blir dyrare med Bayersk lurendrejeri.

Vad finner ni?

Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Men 120d är tydligen bättre än Kia Ceed? ;)

34 hk mer, lägre förbrukning, betydligt snyggare bil plus att det, som sagt, är en BMW.

Köp det du blir nöjd med. För min egen del lägger jag hellre ut 20-25% mer och blir helnöjd än att jag åker omkring och tänker att "den är iallafall billig/prisvärd".

"BMW six appeal"
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Varje gång jag åker Subaru förundras jag fortfarande över att de inte klarar av att ljudisolera bilarna ordentligt.

-------
//Lövet
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Lövet, har du åkt någon nyare Subba? Jag har bara åkt en wrx sti, men den var det ju brölsystem och 19" hjul på...

Grannen har en outback 2,0D, 2010. Han är sjukt nöjd och förundras över hur han har kunnat åka XC70 så länge.

// Erik
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ja, Legacy. Har de något tystare?
De känns fortfarande åratal efter de tyska märkena på den fronten.

-------
//Lövet
Martin E
Jag förundras över att BMWofiler alltid har ett försvar för sjukt dyra bilar. Men visst dom går tyst, välbalanserade och levererar trevliga motorer.

Jag tror att subban inte har några riktiga argument emot sig förutom att den är relativt ovanlig och inte har samma status för den sanne posören.

Designen som en rysk traktor har varit deras största akilleshäl tycker jag men outbacken tycker jag är relativt snygg. X3 an har ett sportigare formspråk mot subaru.
Märket man kan tänka sig men när det gäller så faller den bort?

Subba Länk

Mr X3 Länk
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Kanske partisk, men tittade på Outback innan köp bland många andra modeller. Inga fel på den men jämfört med en Bmw känns den billig i mycket. Du betalar för material, känsla, mekanisk känsla och självklart märke.

Premiumkänsla är ett annat bra exempel, en bil behöver inte kännas välbyggd för att kännas lyxig. Ta Lexus som ett exempel, inte alltid de roligaste materialen men det är ingen tvekan om vilken kategori bilen tillhör när man kör den. Subaru lyckas inte med detsamma...

X3 är kanon på många vis, det enda jag kan sätta mot den är något hård fjädring; Upplevs lite studsig över en viss typ av ojämnheter, nästan som en småbil. Upplevde Outback som mjukare, å andra sidan har inte denna samma körkänsla.

Provkör är mitt tips, men jag satsade i alla fall tyskt och tycker jag gjorde helrätt. Tycker för övrigt du bör ta dig en titt på X1 med, mindre än Outback men mer av en crossover än en Jeep i samma anda som Subarun! :)

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Som sagt, köp det du själv blir nöjd med. Är pengarna det viktigaste så välj ett billigare alternativ än BMW. Konstigare än så är det inte.

Jag kan mycket väl förstå att inte alla vill köpa BMW men jag kan inte förstå varför vi som ändå gör det ska bli ifrågasatta.

Det finns ju faktiskt en hel del som köper ännu dyrare bilar. Har de ännu mer fel då? Dessutom finns det billigare alternativ än Subaru. Är Subaru din perfekta kompromiss mellan ekonomi/prestanda/kvalité så är väl det OK. För mig faller det valet på BMW istället.

Ett annat alternativ som är billigare än BMW X3: Länk

"BMW six appeal"
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Lövet, Jag har ingen aning om de har någon som är tystare än Legacy, därför jag frågade ;) Tribeca möjligtvis. Men det är väl egentligen ingen Subaru från början tror jag. Badge engineering typ.. :)

// Erik
Martin E
Jag klarar det ekonomiskt men tycker jag har en sund inställning till pengar då man inte har pengarna ska man inte köpa något.
Jag belånar inte som många andra utan cashar rakt av.
Det handlar inte om att ifrågasätta personen utan motivet, men jag förstår att med en ny XDrive på ingående blir det känsligt.

Bjerser: min fru har redan dömt ut Subban för att den är ful. Hon gillar Q5
Din beskrivning är nog ganska sammanfattande till att välja premiumbilen oavsett modell.
Premiumkänsla ... Subaru lyckas inte med detsamma...

Verdi
Måste bilen vara helt ny? Och isf varför? Det om något är väl oekonomiskt. Det är billigare att köpa en bättre begagnad BMW än en helt ny Subaru.
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Nu har jag absolut ingen aning om vilken storlek på bil du har behov av men VW säljer just nu Passat CC 2,0 TDi-170 4 motion med DSG låda för 315000:- en ganska hyffsad vinterexpress det också :-)
Motiven är väl desamma som du tycks ha för Subaru, bara några tusenlappar upp. Du får det du vill för de pengar du är beredd att betala! Du tycker det är dyrt med BMW (eller uppskattar det inte tillräckligt) och tittar på ett annat alternativ, Skodaköparen resnoerar säkert likadant...
Martin E: Det är svårt att försöka motivera bilval med rationella argument eftersom det alltid går att finna irrationella motsatser. Enligt mig blir ett bilval alltid irrationellt :-)

Visst visar en Tissot, Tag Heuer eller en Omega tiden lika precist som en Rolex. Därför går det aldrig att finna rationella skäl att välja en Rolex framför någon av ovanstående. Men likt förbannat blir det inte samma sak :-)
Martin E
Nej bilvalet styrs i högsta grad av det man vill identifiera sig med.

Kan tänka mig att flanellskjortan och graninge kängorna ingår med Outbacken och tilltalar en landsortsbo med relativ god ekonomi och hästskit under skorna.
Det räcker att man kliver in i bilhallen möblerad med plastmöbler från galne gunnar så inser man att det inte handlar om "premium" strax kommer försäljaren fram i jeans och ostruken skjorta och undrar om han kan hjälpa till.

Ut på vägen med Boxerdieseln som börja dra ljudlöst från 1500 utan tillstymmelse till sladd och känslan i reglagen är så där japanskt klockrent utan distinkt motstånd som på BMW.
Under färden märker jag att något saknas...känslan av att äga något man egentligen vill ha.
Jag lämnar bilen utan att titta tillbaks på den. Visst säkert en stryktålig perfekt bruksvagn men den saknar den känsla som jag vill identifiera mig med att äga något som ger körglädje som min 1 serie gör.

Det blir till att jobba några veckor i glesbygden.
Verdi
Storrutiga flanellskjorta är tydligen trendigt igen. Bara så att du vet... Skulle inte förvåna mig om graningekängor är det också. Känns som det är nåt man kan ha på Söder för att manifestera sin miljömedvetenhet när man köper rättvisemärkt surdegsbröd... :=)
Verdi
Var tvungen att leta "bevis" för min tes. Haha... :)

Länk
Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
Jag tror att Subarus trumfkort är det stabila andrahandsvärdet och kvaliteten. Få, om ens några märken, klår Subaru i de grenarna. Och nej, jag jobbar inte på eller åt Subaru.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Martin E:

Motsvarande X3 xDrive20d:s 378900:- finns ju Audis Q5 2,0TDI 170 för 356200:- eller A4 Allroad 2,0TDI 170 för 343300:-. Eller som mackan var inne på Passat Variant TDI DSG 4-motion med i princip all utrusting för samma pengar som X3:ans grundpris.

MVH Christofer
Martin E
Vad skiljer dessa fordon ifråga om drift.
Har aldrig riktigt fått klart för mig vad skillnaderna är mellan Haldex, Torsen, Xdrive, Permanent 4wd.

co
161
coleburn
335i Sedan -09
Martin E: Här Länk finns det mesta man behöver veta om 4wd för vägregistrerade bilar.

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.