AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
15.262

BMW X3 VS Subaru Outback 2,0D

Sida 3 av 5
Ditt tankesätt får det att verka enkelt men i praktiken är det svårare än så. Dels syns det på trailern när de är överlastad och sen får du sämre körstabilitet.

När du lastat i allt som du vill ha i och fyllt upp till full tank har du lätt 100kg överlast på trailern. Du är inte den första som räknar på det sätt du gör. Råkat ut för det många gånger. =)

För att sänka totalvikten utför du antingen en registreringsbesiktning själv där du byter ut exempelvis däcken så att de nya däcken har last index för max 1200kg. Bilprovningen brukar kunna ge bra tips och råd kring detta.
Alternativt ser du till att tillverkaren av trailern registrerar den med en totalvikt på 1200kg vid köpet.

Hur mycket får du lasta på din befintliga båttrailer enligt registrerings beviset?

Martin E
Hur man än vänder sig har man arslet bak.

Det enklaste och billigaste är nog att ta E kortet speciellt om jag vill ha större båtar på trailern i framtiden.

Hur krångligt och dyrt blir inte ditt förslag på en en redan 3 år gammal trailer.

Alltså
Om jag ska välja bil faller X3 an bort pga av att min KK behörighet inte tillåter mer dragvikt. Jag blir "tvingad" att köpa en bil som jag eg inte vill ha "outback" som får dra ca 1420 kg.

Om jag väljer att köpa ett nytt sämre 1200 släp för 27K och säljer jag mitt säkra fina 1300 släp som jag är väldigt nöjd med och har maxlast 920kg för kanske 20k. Dessutom måste jag stå ut med massa idioter som ska pruta med skambud.

Ett sista alternativ är att skita i det och ta böterna. Jag misstänker att det är ganska många inkl mig som åker omkring på olagliga släpvikter pga överskiden maxlast och eller totalvikter.

MIsstänker att E kortet är billigaste och smidigast om jag ska vara laglig och duktig.
Hurra jag får mer bokstäver i KK

Skulle du bli stoppad och vägd av polisen på plats med överlast får du inte enbart böter utan du får inte köra vidare. Först när du lastat om trailern så att du inte längre har överlast får du köra vidare.
Nu minns jag inte exakt reglerna men åker du dit för överlast två eller tre gånger riskerar du ditt körkort.

Om du kör runt med ett släp som kräver BE för den bil du använder åker du dit för olovlig körning. Du blir direkt rapporterad till Transportstyrelsen och risken är väldigt stor att du får körkortet återkallat eftersom du kör en fordonskombination som du saknar körkort för.

Att sälja en båttrailer är inte särskilt svårt. De är väldigt eftertraktade. Sen vill jag påstå att Brenderup trailern är stabilare än din befintliga pga av dess chassi konstruktion.

Om din befintliga trailer haft en högre lastvikt hade du kunnat väga om det, men nu lastvikten såpass låg att det inte är värt det.
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Fasen vad ni spammade sönder tråden med båtsnack. Jag som hoppades på några sidor X3 vs Outback :) Jag provkörde själv en ny Outback i januari för 11 månader sedan men köpte sedan en beggad E83 LCI i somras. Väldigt nöjd och Subaru föll på att den kändes så hopplöst plastig och billig invändigt. Den var inte vidare värst tyst heller. Något som jag verkligen uppskattar då jag kör 7-8 mil om dagen plus någon långstyrning per år.

Martin E
Ja det är det enda signifikanta de duger till dessa 4WD i mina händer samt och att de har en hög markfrigång.
SKaffa E kort verkar vara det enda vettiga och billigaste lösningen om vill dra något som matchar bilens förmåga.

Men visst Outbacken kan du få XE modellen med CD växlare och bra radio/stereo, Xenon, 17" alu, farthållare mm för under 300K. Klart intressant.
Men designen suck :(

Men Med nya BMW modeller i antågande i hela segmentet känns det fel att skaffa en "gammal" modell 2010.
Jag tycker de nya X3serien är mycket lyckad desigmässigt och den gamla är rent utav ful.

st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Martin du skriver; Ja det är det enda signifikanta de duger till dessa 4WD i mina händer samt och att de har en hög markfrigång.

Om du påstår att 4wd endast duger till att dra båt kan jag kan bara tolka det som att begränsningen sitter hos föraren! Det måste kännas tråkigt.

Köp en X1 då så blir det både billigare och du slipper ta E-körkort ;-)
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Det där med design är möjligen lite sekundärt när man handlar SUV, det är funktionen som gäller främst för mig. Det är ju inte så att en snyggare fyrhjulsdriven 3 eller 5 serie kan motsvara SUV/SAV-bilarna. Jag har alltid gillat både X5 och X3 men har mycket svårt för både 1-serien och X6.

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
För mig handlar det mest om att ta sig fram med bilen på oländiga vägar och i snö. Där jag kör i norr kanske ingen människa kommer förbi på dagar så jag vill vara säker på att komma fram själv även. Dock så vill jag inte köra sönder den så det räcker att köra där en vanlig personbil fastnar och inte några vansinnigheter som man ser på Youtube.

st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det låter som ditt behov stämmer bra med vad båda klarar av. Begränsningen med dessa bilar är väl markfrigång som inte är så stor.

Martin E
Chris87
Fast smartast och billigast är att köpa ett bromsat 1000 släp med min båt på kort sikt.
Jag kan styra vikten själv vilket ingen lag kan sätta emot.
Fast om du säger att den väger över 750 och jag säger att den väger under 750 så får väl dom väga den och upp till bevis.
En av Fördelarna att ha en Alu båt ;).

Personligen tror jag vi alla styrs enormt av designen, för annars skulle vi väl alla åka omkring i Lada Niva bilar.

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Nja, jämför komforten och tekniken i en Niva med valfri BMW så är du närmare sanningen.

Martin E: Att låta väga båten är aldrig fel. Problemet är bara att de flesta väger dem tomma (utan bränsle och det som kommer att förvaras i båten). Det budskap jag vill förmedla är att man alltid ska tänka långsiktigt. :-)
Du kommer garanterat kunna åka runt med överlast ett tag, men den gången du blir stoppad kommer du ångra ditt val. ;-) Speciellt då polisen tvingar dig att lämna trailern vid sidan av vägen.

Sist jag pratade med en polis kring detta med överlast av båttrailer berättade han att fler bilar är utrustade med bärbara vågar som de använder för att väga släp. Har bara sett dem använda den en gång dock.

Håller med om att Silvers aluminium båtar är trevliga. Gillar själv just Silver Hawk DC. Lagom att släpa runt på samtidigt som den ligger bra till storleksmässigt.

Om du är duktig på att backa med släp och klarar av att backa runt hinder kan du eventuellt komma undan med lägsta priset för BE-kort som är 2170kr.
Martin E
Måste säga att jag är förvånad att fler inte ser Subaru Outback som ett seriöst alternativ till BMW X3.

Subaru Outback 2,0D Inkl CD växlare, dubbelzon ACC, farthållare, Eljusterbar förarstol, Multifunktions ratt, Regsensor, Xenon kan du få under 300K idag.
Mot en BMW X3 är närmare 450K! med rätt utrustning.
samt mot en BMW 320 Xdrive Touring närmare 75K som har en taskig markfrigång.

Outbacken har ett grymt andrahandsvärde och kvaliteten är knappast sämre och deras 4WD är mycket bra.

Tittade på skoj bara vad en 3 år gammal X3 diesel kostade i snitt ca 250K medan en 3 år gammal Outback ligger runt 245.
Lägg till att Outbacken har en ny modell fom 2010 med mått som en större Volvo.

Intressant!

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Har du suttit i en Outback? Jag provkörde en 2010 XS (diesel) för prick ett år sen och känslan i kupén var INTE rolig. OK om man strikt ser till prestanda och köregenskaper men inredningen var inte det minsta rolig. Kändes som en flera år gammal plastig japanare. Dock så är det väldigt mycket panga-för-pengarna, det går jag med på.

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Menade såklart Forester i mitt inlägg. Jag tycker inte att Outback är en likadan bil. Det är ju bara en hög sedan.

Det är väl just det som är frågan, är man villig att pynta +150k för lite flashigare inredning och tystare kupé? Funktionellt är det ingen större skillnad och driftsäkerheten är (minst) likvärdig.

XS är för övrigt en beteckning som används på Forrester (SUV-modellen), inte Outback.
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Haha, jag har fasen läst hela den här tråden och sett att det står Outback men tänkt Forester. Får ta en kaffe till så jag är med i matchen :) Min polare har en Outback från 2006 som han är ruskigt nöjd med. Går fint och den känns betydligt roligare i kupén än nyare Forester. Säkert ännu bättre i senaste modellen av Outback.

Gränsen mellan SUV och "höjd kombi" har suddats ut på senare år, bl a så vann Outback utmärkelsen årets SUV 2010: Länk

Tittar man närmare på en Volvo XC60 (som de flesta tycker är en SUV) så är den väldigt nära en kombi, den har bara lite större hjul och sämre lastrutrymme än en vanlig kombi. Samma gäller Honda CR-V.
Martin E: Du har ju dryftat detta vid ett flertal tillfällen och visst ger Subaru helt klart mer bang-for-the-buck än en X3. Men återigen, det finns uppenbarligen kunder till bägge märkena och och frågan är om ens Subaru och BMW tillhör samma segment, hur fantastisk kvalitet det än är på deras bilen.

Jag tycker tvärtom det vore märkligt om Outback tog kunder från just X3, Q5, GLK segmentet. De som väljer BMW gör det säkerligen pga premiumimage, körglädje och komfort vilka är områden som de flesta inte alls förknippar med Subaru. Varför skulle de då välja en bil de inte ens vill ha??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.