AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
15.260

BMW X3 VS Subaru Outback 2,0D

Sida 2 av 5
Här finns en genomgång av olika system och en video: Länk

Som jag ser det handlar tråden om två val:

- Ska jag välja en basutrustad X3 för 400k eller en maxutrustad Outback för 400k?
- Med likvärdig utrustning kostar en X3 ca 500k, är det värt pengarna?

Driftsäkerhet och kundnöjdhet ligger på samma nivå. Det du får för de 100k extra som BMW:n kostar är lägre ljudnivå och högre status. Om det är värt pengarna får var och en bedöma själv.
Verdi
Ja, men då åker du en Subaru för 400k sen. Känns mer värt att köra en BMW för 500k. :=)

Dessutom kostar det inte 100k mer med BMWn. Det är betydligt mindre. Kanske hälften sett över 3 år.
Hur räknar du då? Subaru har bland de bästa andrahandsvärdena på marknaden.
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Svårt val:
BMW med status och bästa systemlösningen på marknaden (Integration och Samspel mellan alla funktioner och komponenter), bästa körglädje i klassen, bättre "kvalitetskänsla"

Subaru: ypperlig vägbil, bättre andrahandsvärde, lite mer originell på svenska vägar, hög kvalitet/driftsäkerhet.

Du måste nog fråga dig vilka parametrad som just du värdesätter högst!

Hur du än gör är valet inte dåligt!

Martin E
Förnuft eller fåfänga är frågan.
Läser man TV 2010 jfr mellan X1 an och legacyn så åker BMW på storstryk Länk

Frågan är vad som kommer dra bäst.
1 an och båten funkade bra.
Länk

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Tittade som hastigast på ett test i Tekniken Värld igår mellan X3, Q5 och XC60. X3:an fick flest poäng men alla tre genomgående höga...

Det tråkiga är väl att det drar iväg till 450-500´ med "acceptabel" utrustningsnivå...

MVH Christofer
Verdi
dali,
Jag räknade med ca 50% värdetapp på 3 år för båda bilarna. Men det kanske är i överkant... Dock lite mer kapitalkostnad på BMW:n också förstås.

Förstår dock inte det uppenbara. Köp en bättre begagnad istället!!! En ny bil är svindyr att äga nästan oavsett märke.
Vilken dieselbil som helst idag klarar av att dra runt på en båt. Ingen vidare tung båt på bilden heller för den delen. En Silver Hawk DC väger runt 540-550kg torrvikt sen tillkommer ~100kg bränsle och motorn på runt ~190kg (inkl. propeller, oljor m m). Gissningsvis har båttrailern en totalvikt på 1300kg.

Drar du runt på båten vintertid?
För att dra runt på den vikten är det hugget som stucket. Köp det som passar dig och/eller din plånbok bäst är mitt råd.
Martin E
Nej men ofta sommartid då fisket är en av mina stora hobbies.

Man ska inte underskatta sjöramper, vet med 100% säkerhet en BMW ägare som sänkte sin nya 5 serie.

Länk

Ibland består rampen bara av en grässtäckt slänt men det är det enda behovet jag har för 4WD.
Eftersom jag själv har båt och ofta är nere i närmsta hamn så vet jag att majoriteten utav problemen som uppstår i ramperna inte beror på bilen utan på personen/erna som ska sjösätta eller ta upp båten.
En stor anledning till att bilen åker ner i vattnet beror på att många lämnar bilen med växeln ur och enbart handbromsen dragen. Har sett det många gånger och kommer garanterat för göra det igen.

Bästa är att placera en kil/träbit bakom ett av bakhjulen och helst gärna ett bakom ena framhjulet också. När bil och kärra ska upp tar man bort det vid framhjulet och låter det bakre sitta kvar. Trailern har ofta bredare spårvidd än bilen och påverkas inte av kilen alternativt fäster man ett snöre i kilen som sedan fästes i båttrailern så att den åker med upp när bilen kommit igång.

Tyvärr hjälper inte fyrhjulsdrift om rampen är grästäckt och hal. Utan börjar bilen glida så glider den oavsett hur många hjul den driver med. Då är det bättre att ha med en piassavakvast samt en skyffel till att skrapa väck gräset med.
Martin E
Verkar mindre begåvat att bara lägga i handbromsen, kan det vara en kvinna?

Nu blire båtsnack här på BMW forumet..så blunda.

Tror du missförstod att det finns gräsramper likaledes naturramper ofta vid insjöar gärna dit det är en traktorstig gärna med en dold stenbumling i gräset (jo jag har slagit sönder spoilern :) = 5 papp.

Gräset växer ur jorden som båda är riktigt halt speciellt då det blir vått som det gärna blir vid vattnet.

En bra dragbil i komb med 4x4 som ofta har lite högre markfrigång vore guldvärt för mig samtidigt som det är min pendlarbil.

Även om jag tror en piassavakvasten är billigare än en X3 an så tror jag det inte löser mina högst triviala fritidsproblem.

Nej, det har faktiskt varit herrar som gjort det.

Då är jag med på vad du menar. Misstolkade dig lite när du skrev gräsramp. Jag förstår självklart att en bil med högre markfrigång är ett måste om man ska sjösätta båten på sådana platser som du beskriver. I många fall så är ju inte dessa några ramper utan enbart vanliga stigar som leder rakt ut i vattnet.
Vet inte hur det är idag men för några år sedan hade Subaru lågväxel i sina bilar.

Piassavakvasten hjälper inte mot stenar som sticker upp ur marken utan enbart mot lösgrus som ibland finns på de asfalt/betong ramper.

Värt att tänka på är att om du köper en X3 så kommer du behöva ta BE-behörighet om du inte redan har det. Något som inte krävs för en Subaru Outback.
Martin E
X3 an får dra 1230 med B kort, min 1300 trailern faller bort. Fast kombinationen (båt och kärra) väger klart under.
Märklig logik.

Jag siktar nog på en nyare X3a i så fall oavsett och får sikta på en 1000 trailer med max totallast 750 kg.

En ny X3 2.0d xDrive med automat får dra 1200kg med B-körkort enligt Transportstyrelsen.
Din båtkombination väger mer än 750kg och att köra med överlast är inget vidare smart.
Ska du ha en X3 får du ta BE-körkort helt enkelt, inte svårare än så. Alternativt gå ner och köpa en X1 istället.
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Svenska körkortsregler är bra korkade. "Vill du köra stort släp? Köp en mindre bil!"

-------
//Lövet
Martin E
Chris hur tänker du nu?

Båten Silver Hawk 540 DC väger 540 kg
Motorn Mercury F100 EFI väger 181 kg

Totalvikt 721 kg

EN bromsad treiler Tiki BT 1000 B har Tot vikt 1000Kg och maxlast 750 kg.

SÅledes skulle det funka alldeles utmärkt.

Kostigt att du inte noterade att totalvikten på bilden med släpet överskrider
BMW 120D max tillåtna bromsade totalvikt på 1200kg (obromsad 720kg).

Ekipaget är således olovligt, vilket jag märkt i efterhand.
Dessvärre köpte jag släpet som är grymt stabilt att dra med men inte lagligt vilket känns sjukt. Får se om jag behåller det...
Utav tillverkarna angivna vikter för båtar är vad båten väger i standard utförande utan eventuell extra utrustning, ex, batteri.
När det gäller motorn så är angiven vikt enbart för motorn + riggning och exkluderar således olja och propeller.
Sen kommer du väl ha bensin i tanken, så den här marginal du räknat fram på 29kg till 750kg minskar väldigt fort.
Då jag tidigare jobbat ett par år med båtar så vet jag att det är många som underskattar båtens vikt när båttrailer ska införskaffas.

Standard praxis är att när man räknar ut lastvikten för en båt som ska leva ett liv på trailer är att man summerar vikter för båt, motor och full tank samt lägger till ytterligare 10-25kg för andra prylar som hamnar i båten.

Antar att du även har en drag eller ankare med tillhörande lina och kätting. Detta väger en del.

Självklart gör du som du själv vill men eftersom att jag som sagt jobbat ett par år med detta så ger jag dig ett gott råd. Huruvida du vill lyssna på det är upp till dig.
En sak som slog mig. Om du vill byta din båttrailer har jag en lösning som skulle fungera. Du köper en sån här Brenderup båttrailer Länk och får totalvikten sänkt till 1200kg. Det ger dig möjligheten att lasta 900kg på den vilket är en god marginal.
Martin E
Ärligt jag har inte vägt båten eller motorn så jag vet inte exakt men går jag på tillverkarnas uppgifter motor Länk Båt Länk
och refererar till detta.
Tror det håller bra.
Propp av ALU väger massor ;)
Sen kan man se till att ha tanken tom lyfta ur ankaret och de extremt tunga ankar linorna så kan man kanske sova med gott samvete.

Sannolikt åker jag med ganska fulltank och allt skit som tillhör båten får ligga kvar och sover lika bra för det.

Så den nitiska rättskiparen kan nog komma åt mig om han vill ...
Men jag tror X5 ägaren med B kort som får dra betydligt mindre ligger mer i fokus när han kommer med sin 23 fot DC.

Kanske man borde fylla fendrarna med helium?

Martin E
Hur sänker man totalvikten på Brenderup Trailern menar du?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.