AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
118.092

Liten lördagsdröm - bästa kombinationen av sportbil och Suv för ca 1 miljon?

Sida 2 av 18
Verdi
Jag läste ett reportage i en biltidning om en pensionerad advokat som hade kört Porsche i tjänsten i typ 30 år. Han körde mycket också. 5000 mil per år eller nåt. Så nog funkar det med Porsche som bruksbil om man har pengarna. Lär ju bli en del servicekostnader också.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Cayenne med sexan är så tråkig att du nog aldrig kommer köra den :)
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Verdi: Det är just det som är Porsches största fördel, det är en sportbil som klarar att användas väl, året runt. Servicepriserna hos Porsche är klart humana och serviceintervallerna ganska långa, som en vanlig bil.
Skulle själv rekomendera Porsche Center Borås om man har vägarna förbi, mycket bra service och öppen verkstad där man kan se vad som försigår...

Jag skulle utan tvekan köra en 997 som bruksbil om ekonomin tillät...

MVH Christofer
En beggad G55 (550tkr) och en Testarossa (450tkr).

Driftskostnaderna är ju en annan historia...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Mötte Torsten Jansson (VD? ägare? Kosta Boda och New Wave mm) utanför Vetlanda i sin Enzo som han mer eller mindre bruksade om jag fattat det rätt.

Så en 997 går absolut att använda som bruksbil. Att den tål att användas är nog inget att tveka på. Har inte kört 997 men väl 996 och det finns bilar jag hellre använder som bruksbil tex en 335i, M5 eller någon av SUV:arna som föreslås, betydligt rymligare och bekvämare.

997:an skulle stå välputsad i garaget och tas fram för att nöjesköras på roliga vägar och gärna banåkning.

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Lus (och andra): Cayennen skulle gå som familjebil - dvs frugan har den för att skjutsa ungarna på veckorna, och jag kör 997an till och från jobbet.

Därför måste jag ha en stor bil som hela familjen kan åka i på helgerna, och så kan jag ha en mindre bil.
Fördelen med Porschen är ju att äldsta dottern får plats i baksätet på Porschen - så den duger till att hämta henne i från dagis. ;-)

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag har inte riktigt kunna släppa den här drömmen - men har istället gett den lite annorlunda förutsättningar:

1. Sportbil - just nu ligger 997 Turbo högt upp på listan, har hittat ett par för ca 700k.
Porsche Center Stockholm skall också återkomma med några förslag under veckan som kommer.

2. Familjebil - Tjänstebil max 10 basbelopp (420k)

Men jag har ett problem - jag hittar ingen vettig bil för 300-420k, jag har blivit så skadad av att åka välutrustade bilar.
Och eftersom det är en tjänstebil så måste nyvärdet ligga på 420k - annars kunde man ju ha köpt en beggad Cayenne för de pengarna.

Så den senaste tiden har jag kollat på XC90 eller XC70 - jag hittar inga andra som har hyfsat bra märke, 4wd, automat, skinn, navi, BT och framförallt bra utrymmen.

Vad säger panelen om detta?

/Andreas
Låter mycket vettigt släpp inte denna tanke!!!!!!!!!!!!
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Passat V6 4-motion DSG med nästan all utrustning skulle jag hellre välja än en modell av Hissingetraktor som passerat bäst-före-datum för länge sedan...

MVH Christofer
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Crille82: Jag har faktiskt sneglat åt det hållet - men för mig känns faktiskt XC70 lyxigare, dessutom är det där extra centimetrarna i höjd viktiga för min fru när hon skall till jobbet.
Hon jobbar långt åt fanders ut i skogen - med en riktigt skitväg de sista 7 km.

/Andreas
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
997tt äger hårt, om du har möjlighet - go for it :-)

Jag bruksade min 993 även vinter under ett par år och det var inga problem. De nyare påsarna har ju allt lull-lull som tänkas kan, det är ju inte helt fel med 4wd + lite elektroniska hängslen när vädret är pissigt. Mest jobbigt var att jag var ofrivillig plog så fort det var lite sämre plogat (vilket det var typ... alltid. Stockholm var åtminstone då "sådär bra" på att köpa in vettig snöröjning)

Alternativ till XC70, har du kollat på XC60? Tycker den ser rejält mycket modernare ut än sina syskon, har dock inte kört någon så kan inte uttala mig om det finns någon form av körglädje (kanske inte en viktig faktor).

mvh
Anders
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Ta och kolla på den nya Passaten när den har premiär inom kort...

Varför inte en A4 Allroad? Man får ju dock inte så jättemycket extrautrustning för max 420´, men det gäller ju även XC70/XC90...

MVH Christofer
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Det stora problemet med både XC60 och A4 Allroad är att det är för små, jag vill ha plats över när jag slängt in allt som har med en 2 barnsfamilj att göra.

Men jag stänger inga dörrar - såg att den nya Passaten fanns till försäljning nu, så ska kolla upp den noggrannare.

/Andreas
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Äh det där med plats i bilen är ju som en hårddisk - den är ny eller proppfull :-)

Vi har fortfarande första fjällenresan framför oss men med takbox ska det nog gå bra (2 barn, 2 & 5. Barnvagn, ja). Famous last words... Klart ni ryms i en XC60! :)

mvh
Anders
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Ja du Andreas, jag brottas också med framtida bildrömmar.
Min idé liknar din, att en Porsche 997 turbo, alt gt3, 4s.
I jobbet åker både jag och hustrun 118d (Tjänstebilar) och som familjefraktare skulle jag kunna tänka mig en Audi RS4 Avant från 07.

Även en Gallardo skulle kunna vara ett alternativ till Porschen.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Firren: XC60n är mindre än min x5 som i sin tur är mindre än min E61a.
X5an är för liten enligt mitt tycke - största utrymmet jag har haft var i XC90n jag hade för nåt år sedan - men egentligen vill jag ha en Q7a som är överlägsen när det gäller utrymme.

Stefan: Problemet med Gallardon är att den saknar baksäte/nödsäte åt min 3 åriga dotter. - där har Porschen enligt mig en enorm fördel, plus att driften av en Porsche ligger lägre än min M5a.
Den kan bruksas.

Snyggaste Porschen enligt mig är en 997 Targa 4 2010 - jag tycker avgasrören som kommer med de vanliga 997orna är snyggare än S modellerna.

Problemet är bara att för en 997 C4S får du betala kring 700k - och då är det bara ett litet hopp upp till Turbo (som ger betydligt bättre knuff)

Sen har jag en annan puck jag måste lösa med en ny bil - den måste vara snabbare/brutalare än M5an, annars kan jag ju lika gärna behålla den.

Dagens I-landsproblem...

/Andreas
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Q7 är inte bara stor, den är ju ruggigt ball, respekt! Märkligt det här hur biltycket ändras, för ett år sedan ratade jag alla SUVar och nu har jag en wannabe-SUV själv :-)

Har åkt 4 vuxna kortare turer i 993an innan nån fick den briljanta idén med halvbur o skalstolar, så visst fungerar (fungerade) baksätet. Har du kikat på mer exotiska vagnar typ Aston el Maserati? Oups nu svor jag kanske i kyrkan :-)

Angenäma problem du har, hoppas du hittar rätt bil!

mvh
Anders
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Firren: Jag har kikat på dem och även på GT-R - men jag tror faktiskt att bara Porsche kan leverera den driftsäkerheten som krävs för upp till 3000 mil per år.
Sen är ju Turbon snabbar än det mesta..

/Andreas
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Mm möjligt att så är fallet, min erfarenhet av Porsche är att den tar all pisk man ger den, skakar av sig det och rullar glatt vidare. Vet faktiskt inte hur en nyare Maserati tar svenska vädret, vi har väl alla våra fördomar mot italienska vagnar, eller hur ;-)

mvh
Anders
Grymt mistafrizz! Kan man ta en 911 Turbo o köra så många mil per år varför inte är ju precis detta som livet är tillför, genomföra drömmar!:) Du kommer ju inte bli missnöjd. Ang andra bilen så får du ju nya X3 med comfort o sportstolar för 420+/- lite. Visst inte jätte mycket utrustning men en grymt fin bil att ställa jämte Turbon:) Och inte skall du väll gå från att köra Tyska premium bilar till hisingstraktorer;-) lycka till med köpet!

When Batman takes a vacation he does the Gumball
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.