|
Sida 16 av 18
|
|
|---|---|
|
Ah, nu börjar det likna något, en F430 till sommaren måste ju vara rätt val. Fler uppdateringar på upplevelsen. Pettran: en bil som är ett osäkert kort mot ett säkert dito!? En familjebil är i allmänhet ganska enkel att avyttra medan en Ferrari är svårare/mer osäker att bli av med. |
|
| Jo, jag kan se att en handlare betalar bra för en inbytesfamiljebil om det leder till att han får sålt en Ferrari som har stått länge, men hur fungerar det i nästa steg? Hur får man nästa handlare att betala bra inbytespris när man vill byta Ferrarin mot en familjebil? | |
| Ja det är ju en mer intressant fråga, läste texten lite för snabbt. | |
|
Pettran: Där handlar det väl om att ha köpt till rätt pris. Dvs totalen av att fått bra betalt för inbytet, och samtidigt ett bra pris på Ferrarin. Det handlar också om att köpa rätt objekt. Rätt historik, rätt spec till rätt pris. Det är enklare när man hela tiden byter upp sig, jag kan tänka mig att det är svårare när man väl har nått "toppen". Vill man vara säker på att få bra betalt och en bra exit på Ferrarin får man nog vara beredd på att sälja inom ett par veckor. |
|
|
Acey -> Det låter flummigt. Köpa och sälja rätt bil till rätt pris? Är det inte detta bilhandlare lever på och alla andra drömmer om? För mig låter det som att TS går till en bilhandlare och billigt köper en bil som varit svårt att sälja. Sedan går TS till nästa bilhandlare och byter in den svårsålda bilen utan problem och utan förlust. Jag är intresserad i hur TS lyckas med det? Vilka är knepen? Varför genomskådar inte bilhandlarna det här? |
|
| mistafrizz: Vilket årsmodell är det på Ferrarin? Spider? | |
Verdi |
Exakt, en svårsåld bil blir väl inte helt plötsligt lättsåld? Eller är det så enkelt att handlarna underskattar svårigheten att sälja bilen som de byter in eftersom de är så sugna på att bli av med bilen som de haft 300+ dagar och VET är svårsåld? |
|
Som jag tolkar det har TS köpt bilen för ca 400k mindre än vad bilhandlaren annonserade den länge på Blocket. Får TS då byta in den för 800k +/-0 är det ju en vettig kalkyl men det är nog som någon sa lättare så länge man klättrar uppåt. Och om man byter rätt biltyp (och rätt exemplar) i rätt tidpunkt, till rätt handlare/köpare. Typ köpa Ferrarin sen vår/sommar när handlaren är extra desperat och sälja den dyrare (eller breakeven) på våren därpå, när det börjar bli säsong igen. 500 mil mer på mätaren och lite extra Mrcap puts med bra bilder i annonsen så är den såld? :-) |
|
|
Nja, TS köper ju inte off season och säljer on season. Han köper och säljer med ett par månaders mellanrum. Jag tror inte heller att det är fina foton eller Mr Cap som gör det. Det knepet borde väl bilhandlarna genomskåda? Jag tolkar det som att TS har ett oöverträffat sinne för att hitta handlare som överskattar värdet på inbytesbilen och underskattar värdet på bilen som säljs. Jag undrar hur han gör i praktiken och hur han lyckas att upprepa bedriften gång på gång? |
|
|
Tja, men vänd på det om man har haft en Ferrari i 300+ dagar är väl slutet av maj ganska "off season"? Då byter nog de flesta handlarna in alla tänkbara (mer safe:a) objekt och försöker ta igen på bytet istället. Det kan ju vara så att handlaren fakiskt gjort en dålig affär/dåligt jobb på bilen dom byter iväg till TS på det vis att dom helt överskattat marknadsvärdet redan från början och under hela tiden dom haft bilen i hallen. Då tänker dom väl att inte ens Ferrarin ökar i värde med tiden. Eller så kan det ha varit en rejäl förlustaffär för ägaren innan. Hörde ex vis om en man som gick från en Porsche Turbo cab med max 600 mil till en Fiat cab pga att firman gick dåligt = superläge för handlaren att maximera sin marginal till nästa köpare. "Mr Cap" (eller dylikt) och en professionell annons kan påverka och utföra under. Att se en annons på ex vis F430 hos en vimpelhandlare med iPhonebilder och 4 raders beskrivning är inte jättesexigt ;-) Detta är ju grundläggande oavsett vad man vill sälja men det fattar inte alla bilhandlare ännu. Exemplaret och priset är dock viktigare givetvis! |
|
| *förtydligar* Fiat ej cab och Porschen köpte han ny. Vi snackar riktigt desperat efter billigaste bilen hos handlaren typ :-) | |
|
Pettran: Det är precis lika flummigt som att gå bra på börsen eller vinna pengar på poker. Det handlar väl i det här fallet om en näsa för affärer och en kombination av tur och skicklighet. Om du tror att det finns en exakt mall eller att det är en exakt vetenskap så har du fel. Det handlar om hårt arbete. Många trådar ute, inte vara rädd för att förhandla och vara beredd att agera direkt. Det absolut roligaste var att jag via en annan bilhandlare fick höra hur en dåre till säljare bytte in en Porsche Turbo mot en Audi A1, och undrade hur i helvete man kunde vara så dum att göra den affären som gjordes. Detta utan att veta att jag "kände" Andreas. En branschkändis! |
|
|
Att köpa och sälja rätt objekt vid rätt tid är en floskel som inte behöver upprepas fler gånger. Jämförelsen med börsen haltar något i och med att en aktie i normalfallet genererar ekonomisk avkastning emedan en bil i normalfallet, förutom avgaser, genererar ekonomisk huvudvärk. Jag är intresserad av att höra mer om TS näsa för bilaffärer och hur han praktiskt går tillväga när han nyttjar den. |
|
|
Härligt med en massa svar. :-) Kom precis hem från utlandet - så jag får avsätta tid och svara imorgon. Jag ogillar miljötalibaner - skarpt. /Andreas |
|
| Pettran: Det är en floskel därför att det är sant. Precis som aktiemarknaden över tid genererar ekonomisk avkastning så kommer även bilen att generera en "huvudvärk" över tid. Jämförelsen är därför inte så haltande som du tycks tycka, eftersom det handlar om att köpa och sälja vid rätt tidpunkt för att göra en bra affär. Om du tittar på antalet bilaffärer TS gjort under året så förstår man snabbt att omsättningen är viktig för att hela tiden "slå" värdeminskningen. | |
| Men frågan är då om man njuter av bilarna? Verkar ju som TS knappt hinner köra in i garaget innan nästa. Är det bilbytandet som är kul eller paniken för att tappa ekonomiskt? | |
| Man får nog bilda sig en egen uppfattning gällande ts bilaffärer. Följer man tråden som är förhållandevis underhållande ser man att det ofta förekommit bilar som anses mer än helt iskalla hos handlarna. Hur hög sanningshalten är när ts påstår att han vänder såna affärer till sin fördel låter jag vara osagt. | |
|
Nu tänker jag inte redovisa några köp och säljsiffror i detalj, men det finns mer möjligheter än vad många tror, för att byta fram och tillbaka utan att tappa pengarna. Jag har alltid som mål att byta ut bilen jag har till minst samma värde som jag inhandlade den för, och det har hittills var en god väg för mig. Det finns egentligen inga iskalla objekt på marknaden, det gäller bara att ha klivit in i objekt på rätt prispunkt. Jag försöker se en förhandling med säljaren, som att den är 6 månader framåt i tiden.. Då jag vet att jag ej kommer att behålla bilen - och kan jag få ner priset från listpris till listpris om 6 mån, så ligger jag rätt. Visst är det tråkigt att ibland behöva släppa iväg en bil, men man kan alltid köpa en likadan igen om suget kommer tillbaka - och jag personligen har mer njutning av att rulla runt bilarna, än att se mina pengar försvinna.. Jag har som ni märker svårt att sätta fingret på hur man ska göra - jag är en person som prutar på mjölken på Hemköp, så för mig kommer det ganska naturligt. Man ska aldrig betala fullpris för något är mitt motto. Jag ogillar miljötalibaner - skarpt. /Andreas |
|
fredde 7 |
Muppets show!!!! |
| Hur går det här. Länge sen det blev update? Några nya roliga bilar? :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.