|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hej idag drabbades jag av samma sjukdom som en del andra frusen vevhusvent läckage olja på grenrör motor går runt och startar. Min fråga är kan man fylla på olja och ta ner bilen till en verkstad eller är det farligt ? eller kan man ta bort oljelock för att förhindra att oljan trycks ut? MVH Fonzi | |
|
Har du tillfälle och köra bilen i ett varmgarage i närheten så att du kan tina upp slangarna så är det bra. Annars är det inget jag skulle rekommendera. JAg hade sån tur att min propp släppte så jag kunde köra vidare hem. men sån tur har nog inte alla! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Hej! När jag hade det felet, räckte det med att bilen stod ca 10 minuter på tomgång med oljepåfyllningslocket lite lättat och oljestickan lite urdragen. Då hann pluggen tina. Så länge motorn var varm var det inga problem att köra. Janne |
|
|
Ja jag tog bort slangen som går till ventilkåpan och drog upp oljestickan en bit så fick den gå ca 10 15 minuter på tomgång sedan så gick det att tan den till garaget för vidare mek. Tråkigt med sådans skitfel bilen är mer än servad var 1000 mil med kvalitetsolja mob 1 hoppas att bmw kan ta fram delarna snabbt. Jag är nyfiken om någon har en annan patentlösning på detta skulle vara mycket intressant? Är för övrigt skitnöjd med bilen E39 530 2002. mvh Fonzi |
|
|
Då sällar jag mig till skaran med frusen vevhusventilation, E39 530 -02, 13500 mil. Jag vågade inte kör mer med den så det blev bärgning till BMW-verkstad och 8400 kr fattigare ... Håller med föra talare, skitnöjd med bilen annars !!! /Peter |
|
|
Detta hände mig förra vintern, jag körde till bilverkstan och det rök som bara den men funkade. Kör så kort bit som möjligt och varsamt. |
|
|
Finns problemen med vevhusvent. på dieslarna med? |
|
| Nej, dieslarna har inte detta problem. | |
|
Tycker att 8400:- är ganska saftigt, men som sagt vi vet ju att dom tar bra bet... är det någon annan som behöver byta så kan detta ordnas för behövande för kanon pris om jag jämnfört med 8400:- Jag köpte delarna och allt till vevhusventilationen själv, och mekanikern tog 2500 för jobbet, tycker det är ok |
|
|
Går att fixa själv och det är inte svårt. 8400kr låter som ett skämt för det jobbet. Delarna kostar ju bara typ 1000kr. Det jobbiga är att putsa rent från all olja, det ska ju glänsa om grejerna där och så var inte fallet efter att all olja runnit ut från ventilkåpspackningen ! Mig kostade det 0kr för. Skrev ett ordentligt brev med div. bilder och frågor till bmw och jag fick ersättning för delarna men inte svar på mina frågor. Processen tog 6 månader. |
|
|
Om jag inte minns fel så bet jag för alla slangar och dylikt tillhörande vevhusvent, närmare 2000:- inklusive nytt oljerör, för den gammla var omöjlig att få loss allt skit som satt stop i det lila röret, satt som cement. |
|
|
Hej jag beställde mina delar igår och fick dom idag gick på 2000 kr drygt. Alla rör ,ventilkåps packning, insug p, spjällhus p, oring oljesticka 8400 låter dyrt det är snabbt fixat av en mek som har fixat med dettta tidigare dryga 6000 kr för arbete är bra betallt. Det som var det största problemet var att få rent var returen till oljestickan satt som cement. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Kamel2 Kan du skicka en kopia på ditt brev då även jag skall klaga å då är det bra med ett incitament typ en kopia på ditt brev :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Även jag drabbades idag av frusen VV. Varmkörde på tomgång i ca 5 minuter, körde sedan ca 2,5 mil innan det började ryka och motorn stannade (gick ej runt vid senare försök) så det blev bärgare från plats. Hade ingen aning om att BMW hade dessa problem, skandalöst att inte utrusta sv.sålda bilar med isolerade slangar etc. -24°c som det var i Skåne idag kan ju också ha sin inverkan. Pratade med verkstaden och de trodde det skulle gå på mellan 8-12k att byta ut. Köpte bilen för mindre en månad sen av en BMW åf, någon som kan bekräfta begagnatköpgarantin? Förra bilen jag köpte av honom hade jag 1 månads garanti på, förmodar att samma gäller nu igen. Men så vitt jag vet så gäller 6 månaders begagnatköpgaranti vid sånna här fel enligt konsumentköpslagen? Kolla in sydsvenskafoto.se fotograferar gärna era bilar! |
|
|
twosome, Ska dom ha mellan 8-12k för att byta vevhusventilationen bara?? OM det skulle vara så så säg till känner en bmw mekaniker i sthlm som kan byta det till dig för en spot summa gemfört med 8-12k |
|
| twosome, såg att du var från hässleholm, då e det ju ännu bättre, säg bara till om du behöver byta vhv på din bil, | |
|
Ethel, låter dyrt ja. Men jag får väl låta dem diagnostisera bilen först så att det verkligen inte är något annat som också är paj etc etc.. Och betalar återförsäljaren för skadorna så kvittar det ju. Men är fallet inte så så hör jag av mig :) Kolla in sydsvenskafoto.se fotograferar gärna era bilar! |
|
|
Ja, jag tycker att nästan 8400 kr är för mycket men vad gör man ... Ett förtydligande, priset är inkl oljebyte (det var 4 "gröna" kvar så den oljan var nästan ny, nästa service är INSP I) Priset för arbetet är 3745kr och material för 2506kr, summa 6251 kr inkl moms Funderar på att skriva ett brev till BMW Sverige och hör vad dom har att säga om saken, när man läser i forumet så ser man ju att jag inte är den första och tyvärr inte sista med frusen vevhusventilation. God Jul ! /Peter |
|
| Tror du verkligen att dem har bytat din olja? | |
|
Ang. Olje byte. Förvisso så finns det ju fukt ...annars så fryser det ju inte i-hop....men har så mycket fukt/vatten hamnat nere i oljan/oljetråget så att det motiverar ett olje byte? Om det är ett ant. 100mil till olje byte OK men om man nyligen bytt olja?? Det är ju fukten i slangarna vevhusvent. som är problemet. Mina delar hämtar jag på Måndag + olja å filter det är ju dax ändå...men frågan är: Måste man byta oljan om man på stickan ser att den "ser bra ut"??? |
|
|
Jag har nu skickat ett långt och bestämt mail om läget för min del. Jag står fortfarande utan bil :( Kolla in sydsvenskafoto.se fotograferar gärna era bilar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.