|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Härlig artikel! Länk Tycker den fortfarande stämmer i flera avseenden. Förutom punkten "väggrepp drivhjul" som ju idag är åtgärdad tack vare fin viktfördelning på BMW. Skribentens uppfatning om "bra vägenskaper" är ju bara att checka av punkt för punkt på en bakhjulsdriven modern BMW. Rastreringen skar sig med scanningen, så förstora upp dokumentet så går det att läsa. | |
|
Bra artikel. Det var tider det, när bakhjulsdrift kunde kallas "konventionell"! :-) /Erik |
|
|
Jag håller framhjulsdrivet som klart överlägset bakhjulsdrivet på vintern. Vilken bil kör man helst med urkopplat antisladd om man ska ta med familjen till fjällen? För min del är FWD mycket tryggare. Flåklypa |
|
|
Ja, det är svårt att fuska mot naturkrafterna. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Vilken bil man kör utan antisladd? Ja, inte en framhjulskrafsare i något fall. Så fort det blir halt går de rakt fram. När de släpper är det mycket svårare att häva sladden. De kanske är bra till rally, där man kör i mestadels packad snö eller grus - där är det lite att skotta undan men det ger ändå ett visst grepp. På hala vägar är det värre. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
FWD är både snabbare och säkrare på halt väglag. Sorgligt men sant. Flåklypa |
|
|
Jaja, du ska få tro det. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| men han har ju rätt, om man har en framtung bil och bara vill åka rakt fram. | |
|
Med tanke på krocksäkerhet så vill iaf jag helst krocka med fronten istället för sidan... Mvh |
|
|
Om man kör felhjulsdrift så får man krocka med fronten. Men kör man rätthjulsdrift så slipper man krocka eftersom man fortfarande inte kör så fort att man kan styra undan. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Vad var det där för kass formulering? "...eftersom man fortfarande kör så pass sakta att man kan styra undan." menade jag. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Balanserad (obs) bakhjulsdrift tycker jag är mycket säkrare i alla lägen. Lägg därtill moderna hjälpsystem så tycker jag det är säkraste valet för alla förare. Om man även väger in att flera framhjulsdrivna bilar nu är nere på 55% vikt fram och att BMW ständigt ligger på 47-53% både fram och bak så är framkomlighetsargumentet också som bortblåst. Just det här att bilen är mycket ärligare och talar om i förväg ifall den tänker hitta på något dumt uppskattar jag. Och att den är konsekvent förutsägbar utan det här tvära kastandet melan stenabåts-raktfram och dödssladd. |
|
|
och just det, eftersom det finns framhjulsdrivna bilar med mer jämn viktfördelning är ju även dessa lättare att hantera. Då är det mest reaktionen på gaspedalen som är annorlunda men det är ju upp till föraren. Vad som skall undvikas till varje pris är bilar som spontansladdar i bak eller understyr grovt i situationer där föraren inte upplever att han/hon provocerat utan det kommer plötsligt och oförberett. Det kanske är mindre en fråga om fwd/rwd utan mer om chassi och viktfördelning. Som iofs fallar på plats naturligt med rwd. :) |
|
|
Dagens BMW med 50/50 viktfördelning och moderna antisladdsystem tycker jag fungerar riktigt bra på vintern. Riktigt säker på normal vinterväg i mitt tycke. Jag kör även en del på oplogade småvägar i låg hastighet och då är framkomligheten i snö betydligt sämre på BMW, än för en framhjulsdiven bil med kanske 65% på framaxeln. Dessutom är det en fördel att få drivningen i rattens riktning i djupsnö. Men det har jag gärna överseende med för att få körglädje på de övriga 99,5% av bilens brukande. Vill man ha det bästa på vintern så finns ju x-drive att tillgå! **BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Jag har kört ett antal BMW bilar på vinterväglag och den som varit bäst är 525d e61 och den som varit sämst (läs rent livsfarlig) är M3 e36. Det är överstyrningstendenserna som gör att jag inte kan koppla av på samma sätt i en bakhjulsdriven bil som en framhjulsdriven på vintern. Här är lite fakta: Länk Flåklypa |
|
|
Sen regerar ju framhjulsdrivet i rallyspåren till den grad att det knappt finns någon som vill köra bakhjulsdrivet längre. FWD på vintern (om man inte ska leka) och RWD på sommaren. Fyrhjulsdrivet undantaget. Flåklypa |
|
|
Jag tar mig friheten att såga trafikverkets rapport. :) Det börjar ju fint med en ledande fråga. Det största problemet ligger i dataurvalet (ja, de påpekar ju själva att det var ett stort problem att bra underlag saknas). Volvo representerar de bakhjulsdrivna bilarna. Mig veterligen har Volvo inte tillverkat något bakhjulsdrivet som kommer i närheten av en (modern) BMW vad gäller chassitdynamik och bilens uppträdande. Nästan alla Volvo har saknat antisladd och antispinn också!! (Sena S90/V90 har det va? Rätta mig!). "Vissa av bakhjulsdrivna bilar med olika system kanske uppträder på liknande sätt som framhjulsdrivna på vinterväglag. Moderna framhjulsdrivna bilar kan också ha antisladdsystem varför även de kan ha blivit säkrare." Just det. Vissa, t.ex. E39or (hehe) går ju att styra även i hög hastighet. Jag älskar att DSCn "handbromssladdar" vid behov så att bilen följer rattvinkeln. Det är sant! :) Off-topic: Körning på vinterväglag ur ett genusperspektiv. Länk |
|
| Hm, lite sökning visar att viktfördelningen på 740/940 kanske inte är så fel ändå? Varför sladdar de så mycket jämfört med t.ex. en E34 då? | |
| Bra fakta Flåklypa... B-) | |
|
Bakhjulsdrivet över framhjulsdrivet varje dag i veckan, om jag så skall köra hela familjen längs en alpväg utan skyddsräcken. Har inga problem med att hantera "överstyrningstendenserna" och upplever det beteendet tryggare än understyrning. Har kört jag vet inte hur många tusen mil de senaste åren i senaste generationen A6, V70 och Passat, vilket brukar påstås vara trygga vinterbilar. Och inget fel på dem, men skulle hellre köra någon av mina 3-serie. Har aldrig förstått varför vissa upplever FWD som tryggare, eller framhjulsdrivet skall jag inte skriva då det finns sådana med ett trevligt neutralt/lätt överstyrt beteende. Utan en snyggare formulering är "Jag har aldrig förstått varför folk upplever understyrning som tryggt", sedan spelar det ingen roll vilka hjul på bilen som driver. Och för att förtydliga så jag slipper diverse citat, jag vet vilka argument som brukar användas för understyrning. Jag upplever dem däremot inte som korrekta. :) //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
Rwd självklart! Tryggare eller inte, JAG tycker att det är tryggare för att jag är mer van att hAntera rwd än fwd i halka. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.