AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.718

Funkar det med tre barn i baksätet på F11

Sida 1 av 2
bo
15
boeing767
123d-09
Mercedes E350 cdi-12
Ska äntligen byta bort bussen. Är det någon som provat med tre barnstolar bak i F10 eller F11? Det är ju inta bara bredden som är problemet utan även avståndet mellan säkerhetsbältfästen.
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
boeing767: Vi har tre framåtvända stolar bak i F10, en stol med "rygg" + 2 enklare bälteskuddar.

Det fungerar utan "större" ansträngning, men kräver att man först snäpper fast barnen på ytterplatserna (blir konflikt med att nå bältesspännena annars), Slutligen får mittenplatsen (utan rygg) knäppa fast sig (bältesspännet kommer upp lite snett till höger bakom mittenstolen).
- Vad gör man inte för att slippa minibussen, hehe ;-)

Det fina är att du i F10/11 kan se i instrumentpanelen om samtliga barn knäppt fast sig, röda (ej fastspända) resp. gröna (OK!) symboler visas för varje sittplats innan du kör iväg.

Blev lite rörigt svar men jag hoppas att du förstod....
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Tre stolar med ryggstöd tror jag inte att du får in. Det är tightare att få dit säkerhetsbältena i F11:an jämfört med min gamla E61:a där det fanns gott om plats. Som det är nu sitter låset för bältet pressat mot stolen och det blir krångel varje gång.

I E61:an kunde en smal vuxen pressa ner sig i mitten mellan stolarna för korta resor. Det är helt uteslutet i F11:an.

Ska tilläggas att mina stolar har isofix och använder man inte dessa fästen kan man pressa ut stolarna en liten bit mot ytterkanterna.
bo
15
boeing767
123d-09
Mercedes E350 cdi-12
Tack för svaren. Det är ju skit att man nästan blir tvingad in i bussträsket bara för att man har tre barn.
Barnen är 6,4,4 så det kanske funkar med två med ryggstöd och en kudde.. suvar är inget alt heller då jag tycker de är lite vulgo. Kanske Land Rover Disco 4...äh jag vet inte...
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Jag använder stolar utan isofix (pressade mot ytterkanterna) och upplever det som enklare med tre stolar i bredd i F10 än tidigare E61. Men som gorban säger, har man stolar med med rygg på båda ytterplatserna, blir det inte mycket "axelbredd" kvar i mitten.
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Nya Audi A6.an kanske blir bättre i denna gren, upplever det som på bilder jag sett att ryggen i baksätet generellt är planare än F10/F11, samt att mittenplatsen verkar hyffsat rymlig (obs mina spekulationer).

Se t.ex. sid 20 i A6 katalogen:
Länk
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Problemet är väl bara att det är en Audi ;)
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej, har någon jämfört X3 och F11 i denna gren, "effektiv baksätesbredd"? /M
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Tänk på att det finns olika bredd på stolar med rygg! Testa och jämför vilka passar bäst. Den smalaste varianten finns hos biltema, kanske inte dom snyggaste men dom fyller sin funktion och är lika godkända som det dyrare varianterna!

MvH Bmw 4-ever
bo
15
boeing767
123d-09
Mercedes E350 cdi-12
Provkörde X3 häromdagen och tyckte baksätet var lite "plattare" men bredden är någon mm smalare.
Lastade en E klass tidigare idag, gick inget vidare. Ungarna ska ju helst kunna spänna fast sig själva?!
Dessutom åker vi till skåne ca sex ggr / år, kanske får tänka om här...hm
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Utvärderrade också e-klass innan F10 köpet, men placeringen/designen av bältesnäppena i baksätet omöjliggör fastsättning av 3 stolar i bredd. Dock kan man tilläggsbeställa ett extra säte (bakåtvänt) att placera i e-klassens "bagage", tror det kostar runt 12tkr.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Tips: köp en Kia Carnival. Jag svalde förtreten och sålde min e61. Det har gått två och ett halvt år sedan dess. Dina barn och du kommer att älska den.

/M

bo
15
boeing767
123d-09
Mercedes E350 cdi-12
Kia ? skulle inte tro det..har en Renault Espace idag som funkar praktiskt mycket bra, men det är ju inte så kul, eller hur?
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
OK men behåll din Espace ett par år till då och köp en rolig bil när ett av barnen slutat med barnstol och resten sitter på kudde.

Annars blir det bara trångt och trist att resa. Jag erkänner villigt att jag tänker ofta på att jag vill byta bort Kian. Jag avskyr min KIA hela tiden förutom när jag använder den och hela familjen bara diggar utrymmena, komforten etc.

Eller när kidsen öppnar eldörrarna själva utan att skada bilarna runtomkring på Kielfärjan eller parkeringen. Eller när man drar på AC nummer 2 för att kyla ner bak. Eller när man ställer in barnvagnen utan att fälla ihop den. Eller när man tar med sig hela familjen plus två polare på en åktur. Eller flytta 3 kubikmeter skräp. Eller när ett av kidsen vill ta en tupplur och lutar just sitt eget ryggstöd bakåt. Eller när man tappar något på golvet och golvet är helt platt i hela bilen. Eller när man kan ha ett kylskåp i bagaget under europasemestern eftersom bagaget är helt enormt. Eller när alla tre barnen para går rätt in i bilen och spänner fast sig själva. Etc osv.

Sedan tar pappa lilla BMW:n till jobbet.

:-)

/M

ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Hehe, bra tegel! Blir nästan sugen på en Carnival, du borde börja jobba som säljare på Kia ;)
Det kanske han gör... :D
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
mmm Länk

bo
15
boeing767
123d-09
Mercedes E350 cdi-12
Sunda tankar tegel. Kanske byter 123an till en F10 istället och behåller Espacen tills den dör..
Sälj barnen och köp en Ferrari 458 för pengarna
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Jag har 3 barn och kollade just på nya F11. Men den gick bort tyvärr just av utrymmesskäl. Även om bredden är ok så stjäl hjulhusen för mycket av baksätet vilket gör att man alltså sitter närmare mitten i bilen. Nu ska det tilläggas att mina barn är ganska små så vi har 2 bakåtvända och 1 framåtvänd stol.
Det blev i slutändan att jag valda mellan XC90, Q7 och X5. Att köpa en minibuss finns inte i min värld även om jag tycker att nya Sharan är fin. Men den finns ännu inte med en starkare diesel och AWD som är ett krav för mig.

XC90 gick bort då den känns 20 år gammal att köra. Q7 är för vulgär men oerhört trevlig att köra. Baksätet är dock dumt utformat och är ungefär som i A6, dvs 2 sitsigt. Det fick bli en X5 med 7 sits. De 2 bakre sitsarna är minst sagt trånga men det fungerar perfekt för min 4 åring i hans framåtvända barnstol.
bo
15
boeing767
123d-09
Mercedes E350 cdi-12
Amli. X5 med sjusits är fin men svår att hitta nån fin med rätt utr. Funderade du inte på Disovery 4?
Ingen Bmw men riktigt sjusits..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.