|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Roffa1: Det finns Zafir 45, Zafir 100 och Zafir 200. Själv har jag Zafir 100. Gissar att du nu syftar på Zafir 45? |
|
Roffa1 |
Mats: Trodde att Zafiren var en lågbudgetvariant av ctek laddare. Annars är det väl modellerna: xs3600-xs7000 samt xs25000 som ligger på topp. Förstår inte riktigt varför ctek skulle saluföra en billigare variant (Zafir) med exakt samma prestanda som tex xs3600. |
| Ja, Zafir serien är väl en budget (eller massproducerad?) variant av CTEK som tex säljs av Clas Ohlson. Men jag har ingen aning om vad som egentligen skiljer om man tittar under skalet. | |
|
Jag förstår inte problemet... Vid stadigvarande kallare omgivningstemp än +5° laddar jag i läge snöflinga 14,7V. Den något förhöjda laddspänningen är till för att temperaturkompensera eftersom det vid kyla krävs högre laddspänning för att batteriet ska uppnå normal spänning. Enkelt eller hur!..? Jag förutsätter därför att även underhållsladdningen vid snöflinga ger 14,7V i laddspänning eftersom det fortfarande handlar om att temperaturkompensera. Vid långvarig underhållsladdning, typ flera månader, så laddar jag alltid i normalläge 14,4V därför att jag kan inte vara säker på att tempen är stadigvarande kallare än +5°C. (Men om det då trots allt är kallare än +5° så når jag inte riktigt upp till normal batterispänning. Det får jag leva med!) Enligt min uppfattning kan inte CTEK laddaren vara "för liten" = kan inte ge för lite Ampere. Om man använder en modell med mindre kapacitet så tar det bara längre tid att ladda ett batteri som har högre kapacitet Ah (Amperetimmar), men spänningen blir till slut densamma. Annars är det något annat fel. Sannolikt fel på batteriet eller att man har en rejäl strömtjuv. Jag laddar alltid via polerna i motorutrymmmet. Men det spelar i princip ingen roll! Det är ingen idé försöka inbilla sig att det skulle gå snabbladda/"tokladda" med snöflinga. Laddaren ger inte mera Ampere utan det enda som händer är att den fortsätter ladda lite längre tid, då den passerar 14,4V så går den inte ned till underhållsladdning utan den fortsätter upp till 14,7V, vilket alltså INTE rekommenderas vid normal temperatur (kolla gärna med batteritillverkaren!). |
|
| Jag har en Zafir 90 och en XS3600, det finns ingenting som tyder på att Zafiren skulle vara en budgetvariant förutom att att XS3600 är lite kraftfullare enligt Ctek själva. Exakt samma utformning förutom färgen. | |
|
Angående laddning av i alla fall e65/e66 En viktig punkt är att laddaren inte ska kopplas direkt till AMG batteri där funktionen för "batteristatus" finns i bilens system. Dvs bilen vet väl hur batteriets status är och ålder på den. Om batteriet laddas direkt på sina poler så uppfattar inte bilen system detta. Om batteriet laddas genom uttagen under huven så uppfattar bilen att bilens batteri laddas och allt elektriskt anpassas efter detta. Detta efter samtal med BMW Servicepersonal som jag har förtroende för. Vid ett batteribyte ska även bilen lämnas in hos BMW för programmering av batteribyte . Jag har har problem efter mina fulladdningar av batteriet. Alltid visar den något fel i systemet eller så är det ett motorfeleller vad fasiken som helst. Slår av tändningen, startar om bilen och varningen är borta. Först trodde jag att felet var min lilla safir som klarade av 90Ahbatteri, jag har 110Ah eller 120Ah batteri. Köpte in en batteriladdare,MultiXS7000 som klarar av upp till 225Ah. Någon med ledtrådar till detta fel? |
|
|
ajhp; jag brukar också få något felmeddelande sedan jag laddat, men det har uppenbarligen ingen betydelse och jag har slutat att bry mig. "ctrl-alt-delete" och starta om... (det kanske är Putte Mjuk som gjort programvaran..?) |
|
|
Ulf530: Tydligt klargörande. Jag kommer köra så också, snöflingeläget när man med största sannolikhet vet att temperaturen konstant ligger under 5+. Det är lika bra att följa manualen. Såg väl inget problem direkt. Men jag hade fått intrycket att en del körde med normalläget på CTEK laddarna även på vintern med temperaturer under +5, ville bara kolla upp varför eftersom detta inte var enligt manualen. Om det tex är "snällare" mot batteriet. Som sagt, jag laddar för det mesta bara i 20-24 / timmar i taget då är det lättare att ha kolla på temperaturen, om man låter sladden vara i mer eller mindre för jämnan eller under långa perioder är självklart normal läget att rekommendera. |
|
|
Ctek slår lite knut på sig själv i sina manualer, många har upplevt detta. Vissa funktioner är också lite tvetydiga, t.ex det som diskuteras här med vinterläge (förhöjd laddspänning). Eftersom Ctek envisas med att underhållsladda med pulser som = bulkladdningsspänningen, dvs 14,4V eller 14,7V så blir det risk för överladdning på lång sikt om man lämnar laddaren i vinterläge. All bulkladdning måste avbrytas när laddströmmen gått ner till en viss förbestämd nivå. Vid felaktigt batteri, en cell som är kortsluten t.ex, kommer strömmen aldrig att gå ner, en timer skall då sänka spänningen efter en viss tid. Vet ej om Ctek har denna funktion men det borde de ha. Temperaturkompenseringen vid laddning av blybatterier är 20-24mV/°C, men här har man gjort en kompromiss och har två grova steg som motsvarar ung. 15°C temperaturskillnad, inget där i mellan, man får se upp lite med denna funktion. FP |
|
|
folke: Jag antar att man också kan skilja lite på laddning när verkligen batteriet är i dåligt skick jämfört med laddning i förebyggande syfte? Dvs är batteriet i dåligt skick och temperaturen är under +5 är snöflingeläget att föredra (14,7v). Man vill få maximal laddeffekt på 20-24 timmar. Om man däremot mest laddar någon gång / månad eller två i förebyggande syfte, för att hålla batteriet fräscht så kanske det är onödigt? Möjligtvis att det kanske tar längretid att full ladda ett batteriet med normalläget (14,4V) när det är kallt ute (temperaturer under 5+)? Jag drar ändå slutsatsen av dessa diskussioner att normalläget 14,4V kanske är ett lite "snällare", säkrare läge mot batteriet. |
|
|
Om batteriet alltid har t.ex vintertemperatur runt sig så skall även laddspänningen kompenseras för detta, detta skadar aldrig batteriet. Att t.ex ladda med 14,7V under bulkladdningsfasen vid kyla är inga som helst problem jämfört med 14,4V vid t.ex +20° osv. De allra flesta av våra BMW-bilar har batteriet avskiljt från motorrummet, men i annat fall så kan det ju lätt gå från vinterkyla till riktig hög temp i motorrummet t.ex. Många batterier sitter i denna miljön, gissa om det är optimalt? Sen får batteriet även en viss självuppvärmning internt vid både uppladdning och urladdning, så hur man än vänder sig... Många laddare och bilgeneratorer har ingen eller endast lite temperaturkompensering av laddspänningen, det funkar ju trots allt hyfsat ändå. Viktigast är att ge batteriet en och annan stödladdning i mellanåt eftersom man ofta kör alldeles för små sträckor för att batteriet skall hinna laddas fullt. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.