|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hur gör ni med CTEK laddare nu på vintern när ni underhållsladdar och det är kallt? Använder ni snöstjärneläget eller vanligt läge? Min står i ett flerbilsgarage som är relativt kallt. | |
|
Har inget med vintern att göra utan typen av batteri. Kolla i bruksanvisningen. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Se här, hade visst lite med kyla att göra ändå, sorry. :-) Länk ///Micke Min cabrio Länk |
|
Roffa1 |
Det står i bruxen att man ej bör använda snöstjärnan vid "underhållsladdning" |
|
Skall man "trickle" ladda kan man med fördel använda MC läget alltså.. Det ger en laddström på 0.8 aH //amullo |
|
|
Från bruksansvisningen som Micke Olsson länkade till: Snöstjärnan "Läge 14.7V/3.6A Detta läge rekommenderas vid laddning av batterier när det är kallare än +5. Denna inställning rekommenderas inte för underhållsladdning när temperaturen tidvis överstiger +5. Då rekommonderas läge 14.4V/3.6A (normalt läge)" Om jag tolkar detta korrekt så rekommenderar CTEK själva att snöstjärnan ska användas de dagar som temperaturen permanent är kallare än +5, även för underhållsladdning. Orsaken till min fråga från början är att jag fått intrycket att inte särskilt många använder snöstjärneläget? (kan vara en missuppfattning) |
|
| Roffa1: Var står det? Kan du vänligen citera? | |
| Om du har AMG batteri ska du alltid ladda på "snöflingeläge". | |
|
Jag har ingen anledning misstro vad CTEK själva säger; Läge snöstjärna (symbolen används ju normalt för att symbolisera kyla och/eller vinter) ska endast användas vid laddning då omgivningstemperaturen stadigvarande är under +5°C. (Så vitt jag kan förstå så temperaturkompenserar laddaren och höjer laddspänningen från 14.4V till 14.7V så att batteriet kan få liknande spänning som vid normal omgivningstemp ca 20°C.) Läge snöstjärna är också LÄMPLIG för många AGM-batterier (men det står inte "SKALL" och det står inte "ALLTID"). MC-läget 0.8A använder jag endast till MC eller små batterier på mindre än 14Ah. Billäget 3.6A använder jag nästan alltid. Även vid långvarig underhållsladdning, eftersom CTEC säger "laddaren kan vara ansluten i månader". (Amullo; Jag tror att 0,8A kan vara för lite vid underhållsladdning av ett stort bilbatteri? Bättre att "friska på" med 3.6A i kortare pulser... Eller..?) CTEK påpekar; Hänvisningar = endast riktlinjer. Vid tveksamheter kontakta batteritillverkaren! |
|
|
Hmmmm, jag tror jag får formulera om den här frågan. ;-) Kommer ingen vart känns det som. Enligt CTEK manualen ska snöflingan användas när det permanent är kallare än 5+. Detta tycker jag vi kan konstatera, det är ju bara att läsa manualerna. Det står i och för sig "rekommenderas", att de rekommenderar att snöflingeläget används vid temperaturer som konstant ligger under 5+. (att snöflingeläget också är lämpligt för agm batterier som flera påpekar bryr jag mig inte om just nu eftersom jag inte har agm batteri själv). Jag är mer nyfiken på hur ni andra med CTEK gör på vintern? Om ni har någon teori eller anledning till att inte använda snöflingeläget när det permanent är under 5+? Ulf530 kör med normalläget som jag förstår det (framgår dock inte vilken typ av garage han använder, temperatur). Sist när jag själv laddade i November så var det en mild dag så då körde jag normal läget som vanligt men nu verkar det hopplöst att vänta ut en ny mild dag. ;-) |
|
Roffa1 |
Tror det ligger till på följande sätt: När man startar laddningen i "snöflingeläget" så innebär detta att den högre spänningen på 14,7v automatiskt medföljer vid den avslutande underhållsladdningen. Ett sätt att undvika detta kan vara att starta om laddaren till "normal" efter avslutad bulk o absorbtionladdning. Eller om man istället föredrar att ladda normalt med 14.4v. Har själv en ctek XS7000 som jag alltid startar i normalläget med 14.4v-7A. Har bilen i varmgarage +15grader. Har aldrig testat snöflingeläget till min andra laddare XS3600 detta p.g.a osäkerheten för den högre spänningen till underhållsladdningen, som brukar få stå på och småputtra i flera månader. |
|
Roffa1: Om jag förstår dig korrekt så tror du att 14,7V i underhållsläget inte är bra för batteriet även om det konstant är kallare än 5+? Är detta en gissning eller en teori du har belägg för? Vi pratar ju ändå om "bara" 0,3V mer än i normal läget som dessutom borde kompenseras av att det är så kallt? Varmgarage är så klart en helt annan sak. Jag skriver nu enbart om laddning under temperaturer som konstant understiger +5. |
|
|
Ulf. Jag tror mer på långsam laddning om batteriet inte är riktigt urladdat. Onödigt att "ladda på" med mycket ström/spänning om det inte är nödvändigt. Jag har dock inget vetenskapligt bevis för att det är bättre.. Snöflingeläget är förmodligen upptryckt för att det skall bygga lite värme i batteriet så det enklare kan ta emot laddning och skall nog ses som ett rejält laddningsläge när batteriet är lågt laddat och måste laddas upp på en bil utomhus eller i kallagarage under vintern med minusgrader. //amullo |
|
Roffa1 |
Mats: Jag utgår ifrån vad som står i bruxen: Snöstjärnan "Läge 14.7V/3.6A Detta läge rekommenderas vid laddning av batterier när det är kallare än +5. Denna inställning rekommenderas inte för underhållsladdning när temperaturen tidvis överstiger +5. Då rekommonderas läge 14.4V/3.6A (normalt läge)" Slut citat. Man kan ju ej undgå att undra över vad som händer med en redan påbörjad "underhållsladdning" i "snöflingeläget" när det plötsligt blir varmare ute? Jag är fullt medveten om att det ej handlar om några gigantiska spänningsförändringar men säkert fullt tillräckliga för att ev, förorsaka vattenförlust i batteriet vid långvarig underhållsladdning. |
|
Roffa1: Jag håller absolut med dig när det gäller långvarig underhållsladdning. Jag syftar mera på en "vanlig" 20-24 timmars laddning nu när man med väldigt stor sannolikhet vet att tempen konstant kommer ligga under +5. Under dessa förutsättningar så tolkar jag det absolut som att CTEK rekommenderar att snöflingeläget används. Annars är deras manual oerhört förvillande skriven. |
|
Roffa1 |
Mats: Om du endast avser att ladda upp batteriet (utan underhållsladdning) så ser jag inget hinder för att använda snöflingeläget 14,7v. (bara att köra på) |
|
Roffa1: Jag tycker att min CTEK Zafir 100 oftast går in i underhållsläget relativt snabbt (definitivt inom 10 timmar varje fall, oftast ca hälften) men jag antar att du nu syftar på underhållsladdning i flera dygn eller mer? Oftast laddar jag mitt ca 20-24 timmar. |
|
Roffa1 |
Mats: Inget illa sagt om lilla Zafiren, men jag undrar om den verkligen räcker till? min ctek xs3600 räckte ej till för att ladda batteriet som är på 85A (modell större) fick istället skaffa en större Ctek XS7000 och då som först hoppade laddningen igång och avslutades med underhållsladdning. (tog ca 4-5 timmar) Har även en ctek xs25000 som laddar med 14,4v och 25A, kan dessvärre ej använda den annars så utmärkta laddaren då proppen ständigt går sönder. Den drar så mkt ström i det redan överbelastade proppskåpet. (ca 20 personbilar som står på laddning i garaget) |
|
Roffa1: Den räcker till alldeles utmärkt enligt vad jag förstår. :-) Jag har ett 100A batteri. Spec/Manual: Länk Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har laddat med Zafiren i 6-7 år 90-100 amp utan problem alls, tar förmodligen enbart lite längre tid. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Roffa1 |
Vet ej om ni laddar via polerna motorutrymmet eller direkt på batteriet i skuffen? men när jag försökte ladda via motorutrymmet så räckte ej min ctek 3600 till, den slog ifrån med blinkande dioder. Vill minnas att Zafiren är lite klenare än xs3600. Får ej detta att gå ihop;-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.