AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.204

Exakt såhär mycket kostar det att köra en ny bmw E61 i 4år och 10.000mil

Sida 5 av 5
ez
190
ez_ric
Porsche Cayenne Turbo -06
sjukt intressant diskussion!

Jag sitter själv och kollar på nybilar (alt. nästan nya bilar) för allt mellan 170' och 400' och har väldigt svårt för att känna vad som är okej att lägga på bil per månad. Jag slits mellan att tycka att det är totalt galet att lägga 6 -8' i månaden på bil och att tycka att det är okej för att "alla" andra verkar ha det så. rent ekonomiskt funkar allt däremellan men det är mycket annat man skulle kunna göra med de där pengarna.

Troligtvis kostar min gamla X5:a 6'- 7' i månaden ink. allt. så egentligen har jag ju redan tagit beslutet. Det tråkiga är att om man ska ner till 3' - 5' i månaden så blir det någonting "neråt" på stegen eller något äldre utan modern säkerhet osv.

Hmmmm....
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Villurski/Andreas: lärarlönen beror väl dels på om du undervisar i grundskola eller gymnasium samt vad du har för annan bakgrund. Många gymnasielärare har licensiat eller doktorerat och sedan av olika anledningar valt lärarbanan. I Skåne tror jag ingångslönerna oftast ligger en bit under 25' i alla fall.

___
//Ulf
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Verdi: Vi får hoppas du blir gladare av att lura dig själv. En V50T5 har ju betydligt bättre prestanda än en original 320D. Om vi snackar trimmat lär det inte vara några frågetecken vilken motor som har högst trimningspotential.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Sorry Verdi, men en 320D har inget att sätta emot en V50 T5. Tror tom att min 325 får det svettigt mot T5.
Verdi
Nej, det har jag väl inte sagt nåt om heller? Jag sa att MIN 320d var snabbare än en ORIGINAL V50 T5. Jag har inte lurat nån. Allra minst mig själv.

Btw, originalsiffror:
BMW 320d -08: 0-100 km/h 7.90 s
Volvo V50 T5 0-100 km/h 7.20 s
Villurski
Ibland har jag svårt att förstå vad du skriver jhellstrom, men naturligtvis finns det dåligt betalda jobb för ekonomer i Stockholm. Eller menar du att det är Stockholms fel att man jobbar som undersköterska (hoppas man slipper stöta på dem!) om man läst till pilot eller finansanalytiker? I statistiken jag länkade till tidigare står ju redan att stockholmslönen är 108% av riksgenomsnittet, vilket inbegriper offentlig sektor och kommunalt anställda. Kvalificerade jobb i den privata sektorn kan det ju skilja enormt mycket. En studiekamrat som i stort sett gör samma sak som mig på ett privat företag i Umeå tjänar ca 60% av min lön. Men han trivs där ändå :)

Lövet: Länk
Ibland får man högre lön för att man passar rätt och skolan vill ha långsiktighet, ibland får man högre pga brist på kvalificerade ansökningar. Men får man lägre så är man desperat, och detta gällde 2009.

Det finns ju statistik att finna för alla, även om många inte vill bevisa sina teser.

Ha en riktigt trevlig helg allihopa och njut av era fina bilar!
jhellstrom: du med! XC70 II är ju finfin den med :)

Såg det sista också nu; min 525d med 290hk gör 0-100 på 18 sekunder i slask och is. Blev frånkörd av en fyrhjulsdriven liten Skoda Scout idag.
Manligt värre!
Verdi
marin,
325i: 0-100 km/h 6.70 s

Dessutom har E90 överlägset bättre aerodynamic så den borde vara snabbare i hög fart också.

2008 BMW 325i aerodynamics
Drag coefficient 0.270
Frontal area 2.17 m2
Cx 0.59

2007 Volvo V50 T5 AWD aerodynamics
Drag coefficient 0.310
Frontal area 2.20 m2
Cx 0.68

Bland annat så toppar V50 T5 på 230km/h, vilket är exakt lika mycket som en original E90 320d. En 325i går ända till 250km/h trots att den har 12 hk mindre än Volvon.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Villurski:Min poäng från början var att låglönejobb betalas likadant i sthlm och övriga landet, ex brevbärare, undersköterskor och trafiklärare. Snittlönen i sthlm är givetvis högre än övriga landet eftersom andelen mycket välbetalda jobb är högre, ex chefsjobb, mäklare etc etc. Du hänvisade till välutbildade ekonomer etc som tjänar mer än i övriga landet som svar på mitt inlägg vilket ju inte alls motsätter mina påståenden.
I klartext, en brevbärare i säffle har råd med en dyrare bil än brevbäraren på östermalm. Civilekonomen i sthlm tjänar givetvis betydligt mer än motsvarande i övriga landet.

Egentligen är det märkligt att totala skillnaden inte är högre än 8% högre än snittet i riket.
Eftersom det diskuteras både inkomster samt kostnader för olika bilar i tråden ( och jag ser inte att tråden spårar för detta ) så är detta min sammanfattning av pågående diskussion....

Håller med i stort alla inlägg när jag läst dom från sida 3 och till sista inlägget.
Ska man köpa en bil så är det en stor fördel att spara ihop en stor del av priset på den bil man avser köpa.

Kanske 50-70% borde vara kontant vid köp?

Sedan kan man resonera om vad som är värt för en bil?
Jag menar,är det rimligt när en bil kostar 700' exempelvis ?

Rimligheten avser medel-inkomstgruppen som jag anser borde ligga runt 25-30000 brutto i månaden som snitt.

Själv har jag lånat tidigare till bilköp och trots lån i storleken 140' och på 5år med låg ränta ( 5% ) .
Med avgifter och ränta på amorteringstiden så lägger man drygt 20' för detta lån enbart,och bilens värde minskar med ca 100' under tiden.
Man förlorar matematiskt ungefär 120' på ett begbil köp av 175' kr.

Förutom detta kostar en bil exkl lån,ränta samt försäkringar ca 34kr/milen att köra 2000 mil/år.

Verdis länk till bilkalkylen ger en mycket bra bild av ägandekostnaden för bilen.

Att lägga till totala kostnadbilden med lån,räntor samt avgifter visar på den reela kostnaden för att äga en bil i sverige idag.

I ex ovan så kan till de 34kr/milen läggas lånet som då ger ytterligare 16kr/milen vilket total blir 50kr/milen för ägandet under 5år ( om inget stor fel inträffar vill säga med bilen ).

Totala kostnaden blir då hissnande 500' i ovan beskrivna exempel.
Om man då som i mitt hushåll har behovet av 2 bilar pga pendlingen så är beloppet nära miljonen på 5år.

I vårt hushåll är vi 2 vuxna samt 2 tonåringar ( 15-17 ).
Vi tjänar ca 56' i månaden brutto.
Detta ger 3390000kr i totala inkomster under 5år och med en löneutveckling på 1% årligen i snitt.

Räknat på bruttoinkomsten utgör ägandet då för bilarna ca 29% utav den totala inkomsten i ex ovan.

Därtill skall läggas kostnaden för boendet ( villan ) samt driften för detta ( värme,vatten,el,vvs etc ).

Utifrån detta perspektiv så äger vi endast äldre bilar.
Vi har för stunden 1st BMW 320i-01 samt en Audi 100 A6 2,6 -93.

Båda bilarna är betalda så kostnaden för mil båda bilarna ligger runt 40-45kr/milen.

Var på jakt efter en BMW X5 -01 men hann inte köpa bilen då säljaren han sälja objektet ifråga.

Letade vidare,men så dök denna tråden upp under tiden jag sökte ett nytt objekt.

Den fick mej mer eller mindre att fundera på kostnader i bilägandet och vad som är värt att satsa på?

Vill fortfarande köpa en X5a,men tänker först spara ihop minst 250' för den bilen skall köpas kontant i så fall..!
16.560
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Verdi: Varför jämför du 325an med en fyrhjulsdriven kombi? Inte riktigt samma förutsättningar, bland annat än AWDn nästan 3cm högre vilket försämrar luftmotståndet avsevärt.

Jag GPS mätte iofs min S40N T5 AWD Automat till 231 km/h så de rör på sig ändå.

-------
//Lövet
Verdi
lövet,
Slarvigt av mig. Trodde T5 bara fanns som AWD.

Korrekta siffror för V50 2WD är 0-100 km/h 6.90 s och 240km/h.

Men 325i är fortfarande snabbare. :)

16.560
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Jämför med S40N T5 så får du några km/h till...

-------
//Lövet
Verdi
Ja, det är möjligt. Men poängen var väl inte att jämföra tiondelar. Snarare att visa att en chippad 320d är helt ok som fortskaffningsmedel genom att jämföra den mot en vanlig modell som brukar uppfattas som "sportig".
Visa användare
7
Mojito
530iA M -04

Tidigare:
523i -96
525i -94
745iA -84
Det finns inga för dyra bilar, det finns bara för låga löner :)

Min bil: Länk
jo
114
josc
525 Touring -05
bra diskussion !
skulle bli bli ännu bättre om någon moderator förbarmade sig och raderade det där dravlet om volvo vs bmw innermått, toppfart, cw-värde etc etc

/j

Wo
70
Wowbagger
BMW 325i Touring - 06
Honda VFR750 F -88
Struntsumma
Inte mycket att bråka om.

Om man jämför med tåget, tex:
-Uppsala -Gävle ( ca 10 mil enkel resa)
-1:a klass (En E61 kan väl inte jämföras med andra klass ?)
-ombokningsbar
-X2000 (betydligt äldre än din -06)

så kostar det kalaset 50:-/mil.

Visst, man kan resa billigt med tåg också 14:-/mil, 2:klass, ej ombokningsbar.

Men om ni är 4 pers. i bilen hamnar du på ca 10:- milen, medans tåget kostar 4*50:- milen eller 4*14:- milen.

jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Problemet är väl att en bil kostar som mest i värdeminskning som sker oavsett om den används eller inte.
Man kan ju då jämföra SJ's årskort Guld för 80400:- per år. Lägg till lite taxiresor på det också och ett tunnelbanekort etc så är det nog billigare med en X6 per månad.
Verdi
josc,
Om det stör dig så in i h-vete så läs det inte då.
Nu är en stor del av bilkostnaden=nöjeskonto .
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.