|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
| Jag tycker det går utmärkt att leva utan nyare bil och hus. Tycker det är mer livskvalite att bo i hyreslägenhet och en lite äldre bil och vara fri från lån än att bo i hus och nyare bil och massa lån och vara tvungen att jobba som en gnu för att kunna betala allt. Som det är nu så behöver jag inte jobba mer än halvtid för att klara mig och kan njuta att vara ledig mycket. | |
|
Verdi: jag har försökt gilla 320D, men fyrcylindriga dieslar i golfstorlek passar dåligt med två småbarn, villa, etc etc. Snittlönerna i sthlm är högre än i resten av landet tack vare hög andel välbetalda jobb. Dock tjänar ex en brevbärare, trafiklärare, undersköterska inte mer än i övriga landet eftersom facken bestämmer lönenivåerna. Väger man in kraftigt ökade levnadskostnader, längre restider till allt, så har man i mina ögon lägre levnadskvalitet än på landet. Ska man bo i sthlm ska det vara inne stan, utan bil, utan barn så man kan njuta av allt utbud. |
|
Villurski |
jhellstrom: Det var att generalisera grovt. En kvalificerad ekonom tjänar mer än 50% mer i Stockholm än i Värmland. Naturligtvis finns undantag, men utbud och efterfrågan styr lönesättningen. Särskilt i privat sektor. De lönerekommendationer som ges nationellt skulle inte locka den kvalificerade arbetskraften. Får behöriga lärare utan arbetslivserfarenhet 27' i ingångslön i andra delar av landet? Sen trivs jag rätt bra med att ha 13 min med tunnelbana till stan och ändå bo i hus, men vi är alla olika. Att bo i stan med små barn är dock rätt puckat, det är ju inte så att de njuter av pulsen... |
|
Villurskii: De får verkligen inte 27' i Stockholm heller. De får knappt över 20' (har bekant som precis fått sitt första jobb i Huddinge efter 5 år på Lärarhögskolan) ------- //Lövet |
|
| Har inte tråden spårat ur en aning? ;-) | |
Verdi |
jhellstrom, Fyrcylindrig diesel i golfstorlek? Vad det den värsta förolämpning du kunde komma på? Jag har iaf avsevärt roligare bakom ratten än vad du har i din traktor. Ha! :) |
Villurski |
Syrran fick på Ekerö, 26. Kusinen i Vallentuna, 28. 20 är ju nära minimilön efter 5 år på hs/uni... Håller med om att tråden spårat och tar på mig min del för det. Få saker är så känsliga som lönen, tom bilen är mindre laddad som ämne :) Är alla nöjda med sitt så varför bråka? |
|
Verdi "Fyrcylindrig diesel i golfstorlek? Vad det den värsta förolämpning du kunde komma på?" Ser du det som en förolämpning? Att den är fyrcylindrig är väl odiskutabelt (dessutom var/är du väl själv sugen på en 325?) Storleken på en e90 är väl jämförbar med en nyare Golf (som iofs inte är någon liten bil längre) men kan vara i minsta laget för en barnfamilj som jhellstroms. |
|
Verdi |
Inte vet jag. Det var iaf menat som en förolämpning från hans sida. :=) Jag blir sugen på andra bilar hela tiden. Antalet cylindrar ser jag som en bisak. Har hellre 4 cylindrar och 220hk än 6 cylindrar och 150hk. Typ... 325:an ville jag ha för att få chippa den till 290hk. Inte för att det var specifikt 6 cylindrar. |
| Tror inte det var menat som en förolämpning. Att du tog det som en förolämpning visar dock att sanningen ibland är en grym älskarinna...;) | |
Verdi |
Det är väl klart som f-n att var en förolämpning. Golfen är avsevärt mindre och antalet cylindrar är irrelevant IMO. |
Verdi |
BMW 1-serien har faktiskt nästan exakt samma yttermått som senaste Golfen. Skiljer knappt mer än ett par cm åt alla håll. 1:an. Längd, mm: 4239 Bredd, mm: 1748 Höjd, mm: 1421 Golfen: Längd, mm: 4204 Bredd, mm: 1759 Höjd, mm: 1499 E90 är typ 35 cm längre, 7 cm bredare... Rätt ska vara rätt. ;) |
|
Fast innermåtten i en Golf är väldigt mycket större än 1-serien. Antal cylindrar är för mig faktiskt en huvudsak som är ytterst starkt vägande vid bilbyte. 4 cylindrar är ett otyg och ger fult motorljud. ------- //Lövet |
|
Villurski |
Tar tillbaka att bilen är ett mindre laddat ämne :D Om man bygger en bil som ser ut som påvens och sätter in en kyrkbänk så att man sitter upprätt så är det klart att bilen kan byggas kortare. Men vem vill sitta som i en minibuss när man åker småbilar? Men mer plats blir det inuti, det är sant. Det roliga är att alla som diskuterar sitter med fina eller ännu finare bilar :) Sen är det väl tur att det finns flera modeller så alla kan hitta rätt? |
|
Verdi: Du kollade inte innermåtten va? GOLF Invändiga mått mått i huvudhöjd fram (mm): 987, mått i huvudhöjd bak (mm): 979, höftutrymme fram (mm): 1 447 och höftutrymme bak (mm): 1 420 320 nvändiga mått mått i huvudhöjd fram (mm): 978, mått i huvudhöjd bak (mm): 953, höftutrymme fram (mm): 1 460, höftutrymme bak (mm): 1 454, mått i axelhöjd fram (mm): 1 408 och mått i axelhöjd bak (mm): 1 399 Jag tror att du får bita i det sura äpplet, du åker en fyrcylindrig bil i (nästan) Golfstorlek ...;))) =) |
|
|
Nu innefattade väl kommentaren (som Verdi reagerade på) att fyrcylindriga dieslar passar dåligt med två barn, villa osv? Det sambandet har jag extremt svårt att se. |
|
|
Verdi: vissa Golfmodeller är för övrigt rymligare i kupen än v70 och f11. Du ta det känslovägen om du så önskar. Jag har själv inte en volvo för att den i första hand är rolig, då hade jag siktat på en riktig sportvagn om det var huvudsyftet. En 320d är dessvärre vare sig rymlig eller en sportvagn. Själv siktar jag på en f11 i framtiden, mest för att den är komfortabel och trevlig att köra, utrymmena räcker bra etc. |
|
|
Villurski: jag kan inte säga hur många civilekonomer som arbetar som brevbärare och undersköterskor. Menar du att fackförbundet på posten gynnar dessa akademiskt utbildade brevbärare? De jag känner som bor i sthlm som har jobb med låga utbildningskrav har inte mer än här. För att återknyta till topic, jag tycker man som bilintresserad får se bilägandet kosta lite extra. Jämför med aty ha en trist bil och en rolig mc t ex. Så resonerar jag för att byta från volvo och mc, till en bmw 528i eller liknande. |
|
|
Har haft Golf V och nu e90. e90 duger för mig och mina 2 barn (7 & 9). Men Golfen upplevs faktiskt större invändigt än BMW. 4 eller 6 cylindrar har ingen större betydelse för mig. Effekt kontra bränsleförbrukning är desto viktigare. Men visst....en 6a är mysigare att köra än 4a. |
|
Verdi |
Men du sa ju att du tröttnade på att åka motorsvag bil och därför bytte till sport-traktorn. ;) Nu är jag trött på alla hårklyverier och att få skit för att köra en bil som är snabbare än en original V50 T5. :=) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.