|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Jag ligger på 17:50kr/mil totalt med min gamla E34, men då kör jag ca 3000 mil/år. Billagaste bilen jag haft, inte helt oväntat. Hade den rullat mer normalt 2000 mil/år hade jag snittat ca 20kr/mil. Räknar då med bensin snitt 13kr/lit och snitt 0,9 lit/mil (mycket stadskörning) Rob> Du får även räkna med kapitalkostnad, försäkring, skötsel/tvätt och ev däck. |
|
| 10% på listpris fick jag som privatperson på F11. Så det förklarar inte varför jag fick bra inbytespris. | |
|
Ganska precis 2 års ägande (4.000 mil) av ny E61 520dT -08 summerade till följande: - Inköp ny: 361.000 kr (bruttonypris 428.200 kr) - Separat inköp av 18-tumsfälg (BMW original inköpt på Blocket) + 18-tums s-däck samt 16-tums v-däck som åkte på originalfälgen - avdrag för försäljning av original 16-tums s-däck: ca 20.000 kr - Försäljningspris: 261.500 kr - Skatt: 2 * 2.500 = 5.000 kr - Försäkring: 2 * 4.000 = 8.000 kr - Service / reparation: 0 kr - Däck: 0 kr - Diesel: 0,6 * 4.000 * 12 = 28.800 kr Totalt 161.300 kr eller 40 kr/mil. |
|
|
Rob1; skulle du vilja avslöja vilken handlare du gör affärer med? Ska snart byta in min 335:a uttagen i juli förra året som rullat knappt 5k mil så ditt inbyte är lite intressant som benchmark. Funderar också på F11. På förhand tack! Mvh Arese |
|
|
Och så här mycket kommer min nuvarande F11 510dT -10 att kosta under kommande 3 år (samma förutsättninga alltså 2.000 mil per år): - Bruttolöneavdrag på 7.000 kr/mån kostar ca 3.500 kr/mån (antar 50% marginalskatt) - Förmånsvärde på 7.000 kr/mån kostar ca 3.500 kr/mån - Skatt/försäkring/service/tvätt/däck etc: 0 kr/mån (inbakat) - Diesel: 0,6 * 2.000 * 12 = 14.400 kr/år Totalt alltså 98.400 kr/år, eller 49,20 kr/mil. Inte billigt med tjänstebil, men förutsägbart. Bilen ligger på bruttonypris ca 480.000 kr, det är det som ligger till underlag för förmånsvärde och bruttolöneavdrag. |
|
|
Min BMW är en sparbössa på dessa 17 år jag åkt BMW har jag inte behövt gå till psykolog en enda gång På grund av att jag är så j.... nöjd Tänk på vad det hade kostat på en 17 års period ;-))))) Ha deT |
|
|
Ja, vad ska man skriva egentligen? Bilar är sannerligen ingen sparbössa. Men det går att dra nytt av miljöbilshetsen och de grönas seger tåg. Priser på motorstarka bilar har ju rasat vilket är bra för oss mer entusiastiska bilägare. När det gäller BMW just nu tror jag att det mest ekonomiska är att köpa en i 70-100 000 kronors klassen, tex en 2001-2003 års modells som inte gått så långt, kanske mellan 9000-15000 mil. Under förutsättning att man håller koll på rosten får man ordentligt mycket för pengarna och bör även få kvar en viss budget för reparationer. Helt klart, utan den minsta tvekan så är det ju som så att en begagnad BMW för mellan 70 000 -100 000 slår körupplevelsen som väldigt många nya bilar erbjuder idag (som så klart kostar väldigt mycket mera pengar). Man kan ju tex hitta en fräsch V8a. hehe ;-) Allt har ju att göra med ekonomi... tex inkomster, boendekostnader, familjens totalekonomi och vad man prioriterar i livet. Problemet är ju att den moderna människan vill ha allt. ;-) Men 8000-9000 kr / månad i snitt med tex "Beamer guy's" eller "kamel2's" exempel med tjänstebil respektive ny bil tycker jag är för mycket helt enkelt med min ekonomi just nu, för en bil. Men byter man jobb och får minst > 50 000 kr i månaden eller erbjudande om tjänstebil så kanske man prioriterar lite annorlunda. Helt enkelt eftersom man gillar ju bilar! ;-) |
|
|
Jag äger mina bilar väldigt korta perioder (2-10 månader) och har därmed ingen värdeminskning på dom....snarare tvärt om :-) |
|
| Marin: Kul... men seriöst, du byter bil mer eller mindre hela tiden? ;-) | |
Verdi |
Det verkar vara en livsstil att byta bil hela tiden. Finns ju flera här som mer eller mindre alltid har minst en bil på blocket samt en ny beställd. Jag tycker att det tar jäkligt mycket tid och kraft att sälja en bil, men om man gör det ofta kanske man blir van. :) |
| Det är mer en hobby och det är skitkul. Jag har inte råd att torska kanske 50'-100'/år i värdeminsking, därför byter jag så ofta och har alltid relativt nya och fräscha bilar. | |
Verdi |
Marin, Vad har du för strategi? Köper du bilar som du tycker är lågt prissatta, eller bilar som du vill ha? |
|
Marins modell förutsätter ju att han är bättre på att pruta än den som sedan köper bilen av honom. En modell som inte passar alla kanske. ------- //Lövet |
|
|
Både och. Gillar dock sedanmodeller och inte kombi. |
|
|
>>Lövet Har man jobbat med inköp och försäljning i nästan 15år så lär man sig ett och annat. Köp billigt, sälj liiite dyrare *hehe* |
|
|
Själv körde jag ett tag modellen "Köp den mest prisvärda bilen på Blocket skit i vilken modell det är så länge det är ok". Visst, det blir billigt ägande men åtminstone jag tröttnar efter 3 veckor och tänker "Varför köpte jag inte den bil jag ville ha istället?". ------- //Lövet |
|
Verdi |
För att det ska fungera smidigt med så snabba byten så måste man väl nästan ha 2 bilar utifall man får en såld? Då hinner man förhoppningsvis leta upp en ny innan den andra också går... Annars måste man ju få en del jobbiga skarvar när man står utan bil. (klarar man det kanske man inte behöver någon bil alls. :=)) |
|
Jag förstår inte vem som köper en 2-10 månader gammal bil till nypris, då får man ha en skruv lös. Men full respekt till er som lyckas få era bilar sålda under sådana villkor. Enda jälpande faktorn jag kan tänka mig är att ni köper "heta" modeller som månag vill ha, och som det ofta är lite väntetid på. tex vara först med -M3 E92 år 2007 -A4 B8 år 2008 -F11 år 2010 -senaste Volvo V70 etc |
|
| *hjälpande* | |
|
Varför ens hålla på att utsätta sig för sådana olika kalkyler på hur mycket det kostar hit och dit? Ska man räkna varenda kvällstidning man köpt under året, alla drinkar på helger, alla McDonalds besök osv så blir det mycket pengar det också. Det är ju inget liv att kalkulera på varenda pinal man gör. Sen ska man heller inte köpa en bil man inte har råd att äga, köra, underhålla och förlora värde på. Tänk så mycket en bil tillfredställer oss. Den glädje man får av att sitta i en skön o varm bil på vintern som tar dig dit du vill när du vill. Är det dyrt med BMW så är det kollektivt som är billigare alternativ...men inget för mig personligen iaf. Struntar i kostnader för det kommer garanterat andra utgifter om jag lägger ner bilen så varför inte njuta av något jag älskar...bilar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.