|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Chris87: Stjärneker 339 ser ju inte så dumma ut! Den här ser rätt ok ut oxå, även om den är lite jobbigare att tvätta. Länk Om fälgarna är 8 tum breda, kan man ha smalare däck än 225 då? Kan man köpa 4 stycken av samma bredd hos BMW även om bakre fälgarna egentligen ska vara bredare? |
|
|
8x17 = 8 tum breda, då går det väl inte med 205or? Jag har ju 215 på 7 tum breda och det ser "rätt" ut. Men nu var det ju 225 på de du länkade till iofs. (Det fula är ju att 205/25,4=8tum men så verkar inte gå att räkna, då även mina sommardäck ser "perfekta" ut på fälgen. 235mm /25,4=9,4 tum på 8 tum fälg) |
|
| BMW säljer en sats kompletta vinterhjul med V-eker 188 och Nokian Hakkapeliitta R. | |
|
Chris87: Tack för tipset. Fast jag tror jag vill hålla mig till dubbade däck. Om jag ska hålla mig till Bmw originalfälgar så verkar det vara 225/45/17 som gäller eller ev. ännu bredare till bakdäcken. Men 17" x 7" med 205/50/17 skulle väl vara det som kan ge mig mest grepp? Om det nu går att ha den profilen på däcken? |
|
| V-eker 188 finns även med både Hakkapeliitta 5 och 7. Då är det 8x18" fälgar runt om med 225/45-17. | |
| 8x17" ska det ju givetvis stå. | |
|
Chris87: Okej! Det är ju lite intressant då. Har du några priser på dom paketen? |
|
| om de har 225-or på 8" måste ju 205 på 7" fungera utmärkt. | |
| Dezent K tycker jag är en snygg och prisvärd fälg till 3-serien. | |
|
205/50-17 Gislaved NF 5 satt det mina Länk när jag köpte de i höstas (begagnat via Blocket). Det såg väldigt bra ut, inget "tyskstuk" så att säga. Jag hade mer än gärna lagt på nya 205/50-17, men fick ett så pass bra pris på 225/45-17 Hakka R som jag inte kunde tacka nej till. Jag har sett på ebay.de att det säljs 7" breda 17" BMW originalfälgar till E9x. Mvh/ Niclas |
|
|
Heden: Jag trodde 205/50/17 skulle vara lite väl smalt på 8x17" men man kanske skulle våga sig på det ändå? Hur känns dina Hakkapeliitta R i det här väglaget? |
|
|
Hakka R fungerar långt mycket bättre än vad jag hade förväntat mig. Jag har alltid kört på dubb tidigare vintrar. Men jag måste säga att jag har aldrig känt att "F*n, nu hade det varit skönt med dubb!" DTC/DSC tar hand om allt oönskat så att säga. Vill man leka så kopplar man ur DTC, vilket ger en liten friare tyglar utan att det går överstyr :) Mvh/ Niclas |
|
|
Hmmmm intressant! Jag valde dubb i år efter att ha halkat omkring på Nokian WR 225/45/17 i tre vintrar, men åkkomforten på isig asfalt är ju sisådär med dubb. Självklart måste det vara en enorm skillnad på ett set gamla europeiska friktionsdäck och ett set moderna nordiska sådana. Dessutom har dom ju här i Uppsala den dåliga smaken att förbjuda dubb på den största genomfartsgatan i stan, vilket visat sig vara besvärligare än jag först trodde då trafikplaneringen här redan tidigare var ett enda stort tragiskt skämt! Usch av kluven jag är nu. I kväll var jag ut en sväng och det är verkligen inte kul med dom däcken jag har nu! Nåt måste göras! |
|
| Jag körde med 17" Hakka4 med 215 däck förra vintern. Upplevde då min Touring som mycket trevlig att köra med bra väggrepp faktiskt. Iår åker jag med Conti's dubbfria testvinnare. Och ja, dom är överlägset bättre i alla situationer jag hittills råkat ut för. | |
|
Saxat från BMWs prislista över kompletta vinterhjul. Nokian Hakkapeliitta 7 RFT, 225/45-17 med V-eker 188, Pris: 25 700 kr Nokian Hakkapeliitta R RFT, 225/45-17 med V-eker 188, Pris: 25 300 kr |
|
|
Nokian WR har såvitt jag vet aldrig varit något vidare vid svenskt vinterväglag. De har väl hamnat i botten eller nedre halvan när tyskarna testat vinterdäck av mellaneuropeisk typ. De nordiska friktionsdäcken däremot ska vara riktigt bra. Inte lika bra som dubbat på is, men får man tro diverse däcktester är de inte alltför långt ifrån. |
|
|
Chris87: Tack så mycket! Först tänkte jag att det var ju inte några fantastiska priser, men sen såg jag att du skrivit att det var RFT så då förstår jag att dom är lite dyrare. Men RFT får vara för min del. Om jag nu ska byta dom jag har för att dom inte kan röra sig tillräckligt så tror jag en uppsättning däck med stenhårda däckssidor inte hjälper. Eller har jag fel? Men jag har nog börjat svänga lite åt att prova Hakkapeliitta R 205/50/17 på någon fälg som är 7x17". Det kommer väl se lite fånigt ut på bilen, men hellre det än att känna att man är på väg av vägen närsomhelst! Jag tror jag får begränsa budgeten till max 15.000 kr då jag redan lagt en del pengar på vinterdäck i år. Det lär väl vara lite svårt att hitta en köpare som vill ha däck till 19-tumsfälgar. ;) |
|
|
Tänk på att alla 17" eftermarknads fälgar inte passar på 335:an pga av de stora bromsarna. Här är en annons som innehåller BMW original 17" till hyfsat pris. Länk Detta är ju annars ett kanon bra pris. Hade jag varit du skulle jag slagit till direkt. Bara fälgarna är ju värda mer än det. Länk |
|
| Tänk på att inte alla 17" eftermarknads fälgar passar på 335:an skulle det ha stått. | |
|
Hej. Jag har gislaved norfrost 5 eller 7 typ och 205/60 15 på min E39 525iat. Förra vinter var vi i trysil och vi tog oss från parkeringen via två branta och oplogade backar med 120 grader sväng i med blinkande dsc. Men det roliga var att det var tre andra som försökte åka innan oss och inte kom upp hade framhjulsdrift. En V70 med nya vinterdäck prova tre gånger och fick backahalvvägs. De fick snällt vänta till traktorn kom och plogade he he och missade en timme skidåkning. De (alltså grannarna som inte kom upp) trodde vi hade snökedjor men ack de bedrog sig jag sa bara att fettglenning hade fel om framhjulsdrift.....Kan säga att jag mådde mycket bra hela julveckan sen....Ler... Frågan om det var däcken eller att E39 touring är en bra vinterbil låter jag vara osagt men helt bevisat att något av det gäller. Så min erfarenhet är smalare däck och mindre profil och så kommer man fram. Väldigt surt att fastna den dan på året med sämsta vädret för det är så det kan bli med fina bilen. Häls Niclas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.