|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag kör med Nokian Hakka 5 235/35/19 på min 335:a, och bilen beter sig som Bambi på hal is. Visserligen är det ju ganska mycket hal is på vägarna nu men ändå. Förra bilen hade jag Nokian WR 225/45/17 på och att det var rejält slirigt förra vintern var ju inte så underligt, men jag tänkte att det borde finnas mer grepp än så här med dubbdäck. Jag är medveten om att däcksdimensionen är långt ifrån optimal. Jag har störst problem på isig asfalt där jag har svårt att komma iväg från korsningar samt att jag kan ligga och åka i 40-50km/h på fyrans växel och minsta gaspådrag får bakändan att sticka iväg lite och DSC-lampan blinkar hej vilt. Likadant är det på landsväg i 80-90 km/h. En sak som är lite underlig är att ibland så går DSC in direkt, men andra gånger så kan baken vifta till rätt rejält utan att DSC-lampan blinkar det minsta. Dessutom kan jag uppleva att bilen är mer stabil när jag kopplat ur alla system än när dom är på. Är det här normalt med tanke på underlaget som råder nu och med den här däcksdimensionen? | |
|
Du har ju lite breda däck och det släpper fortare då. Sen så har du bakhjulsdrift med knappt någon vikt bak. för till och med reservhjulet är ju borta. Enkel matematik varför det spinner vid minsta gaspådrag ;) Så det är inget fel på däcken, dem gör nog sitt jobb, det är din bil som har bra pulver under huven, breda däck och ingen vikt baktill. "Riktiga män kör diesel" |
|
| Jag slängde i 3st. 20 kilos säckar sand i bak på min E30:a, blev en otrolig skillnad. | |
|
Hej, Viktfördelningen är i det närmaste lika fram och bak på nyare BMW. Orsaken är de breda däcken. Trycket per kvadratcentimeter minskar med bredden, och så också greppet. /H |
|
|
Känns som att däckbredden är roten till ondo.. //amullo |
|
|
Hur långt har du kört med vinterdäcken? Så breda är ändå inte däcken. Jag har kört en del E91 med 225 runt om och den upplevs inte som du beskriver. |
|
| Precis..däckbredden är inte optimalt men samtidigt så får man ge nya däck en inkörningsperiod. Vissa kan behöva ända upp till 400 mil innan dom ger med sig. | |
| jag tror inte bara att bredden utan även den låga profilen är en nackdel. Däcket blir mycket stelare och kan inte röra sig för att följa med underlaget lika bra som ett däck med högre profil. 335an är ju för övrigt väldigt stark, även på väldigt låga varv så det är väl lätt att riva loss däcken och har de väl börjat slira har man mindre drivning än om de "nästan är på väg att slira men gör det inte". Att det är bakhjulsdrift är helt irrelevant, gammal myt. | |
|
Som sagt. Största anledningen till att du har dåligt grepp är att du valt 19". Med så låg däckprofil kan däckets gummi inte flexa och greppa underlaget. Tyvärr kommer du aldrig ifrån detta utan att byta till mindre fälgar och däck med högre profil. Däckets bredd är mer ett problem när det är moddigt ute eftersom att det då glider ovanpå modden. |
|
|
OJ, missade att det var 19" på bilen.. Precis som Marin och Chris skriver så är det bredden kombinerat med den låga profilen som gör att däcket inte ger bättre grepp. Hakka 5 är ju ett väldigt bra däck annar. Fanns ett exemepl tidigare från Ford där man rekommenderade vinterdäck av dimensionen 175 (82)-15 till den gamla mondeon där sommardäcken var 195/60-15 alt. 205/55-16. Det var inte snyggt, men det var ett j*vligt effektivt sätt att komma ner till fästet i snömodd. Fundera på att testa de smalaste och högsta däcken som passar på bilen så blir det nog en förbättring. Det kostar, men en bil som inte inger förtroende är inge roligt. //amullo |
|
|
Hejsan...tack för alla svar! Jag har nu kört ca 200 mil på dom här däcken. Dessutom står bilen alltid i carport så däcken får ju aldrig nån chans att tina upp nåt. Det kanske spelar in? Det var igår efter lite mer aktiv körning som jag märkte att dom bet lite bättre när jag körde utan dsc/dtc inkopplat. ev fick jag upp lite temperatur i dom då. Det är nog så att jag får lida mig igenom den här säsongen och sen låta trygghet gå före snygghet nästa säsong! Om jag står ut så länge. Precis som du säger Amullo, det är inget kul när man inte känner att man kan lita på bilen. Blir det någon som helst skillnad om jag går ner på 18" eller är det 17" som gäller? Jag vill ha vår NU!! |
|
|
Jag skulle tro att det är därför att däcken fick röra på sig lite.. Är däcken bara 200 mil gamla och du inte kört in dem på barmark blir de nog lite bättre med tiden. Det rekommenderas ju 50-100 mil barmark innan snön kommer på nya däck, så det kan vara att de har lite gammalt gummi kvar utåt. Det blir klar skillnad om du ökar höjden på däcket, men framförallt behöver du få på så smala däck som är möjligt på din bil. 225/45-17 tror jag är "minst", men det kan nog en del andra bättre än mig. //amullo |
|
|
jag kör med 225/45/17 runt om och det är inte kul i det här vädret. gäller att ha dubbla ägg under pedalen för att ens komma iväg. |
|
|
jag har 215/55 16, gamla hakka 1 från 2003 med typ hälften av dubben kvar. kommer iväg bra vid rödljus men framförallt har de mycket betryggande köregenskaper i fart och i sidogrepp. Ok att det slirar vid start på polerad is i vissa korsningar, men då tycker jag iofs det slirar minst lika mycket hos andra bilar i närheten:) dags att byta dom snart, ska se om det passar med 205/60 då istället (7"x16 fälgar). |
|
| marin849: Det ska absolut passa med 205/60 på din E39. Kör Hakka 7 i den dimensionen på min. Kör på orgfälgarna på vintern och visst är väl dom 7" breda? | |
|
Nu pratar vi alltså en 335i.. Så mindre än 17" är alltså inte möjligt att montera på bilen om han inte byter ut frambromsarna. //amullo |
|
| amullo: Räcker tyvärr inte att enbart byta frambromsarna. De bakre är även de såpass stora att minst 17" krävs. | |
|
Jag bytte ett Hakka1 mot ett begagnat Nordfrost 3 (också från 2003, samma mönsterdjup och skick) pga cordsläpp och noterade att Gislaved-däcket "sväller ut" betydligt mer längs sidorna än Nokian-däcken trots att det är exakt samma dimension!? Nokan-däcken har raka snygga däcksidor, medan Gislavedsdäckets sida är mer ballongaktigt och bredare, verkar som att sulan/mönstret är bredare på Gislaveddäcket också. För övrigt är det alltid Gislaved-däcket som spinner loss! Har experimenterat med olika däcktryck, sladda åt höger, sladda åt vänster. Starta med bilen på höger sida, i mitten av vägen, på vänster sida osv. Men konsekvent så släpper det alltid på Gislaved-däcket. Blev något mindre skillnad om jag har +0,3bar i Gislaved däcket mot det andra däcket. Vet inte om differentialen har någon assymetri så att det går mer kraft till vänster, men det ska det väl inte vara. |
|
|
Frambromsarna tror jag nog att jag behåller så det får bli 17" nästa gång. Finns det någon som kör med 17" och har smalare än 225? Jag hann bara med några få mil på barmark när jag hämtade ut bilen innan vintern gjorde sitt intåg. Nu hoppas jag att det töar upp rejält efter jul så jag kan köra lite mer på barmark för att se om dom blir bättre. Jag tar tacsamt emot förslag på 17-tumsfälgar som skulle se snygga ut på en 335i Coupé! Jag funderar på bmw V-eker 285. Dom går på 3.500/st så helst inget dyrare än så. Jag såg oxå dom här SvF Le Mans när jag letade däck tidigare. Länk |
|
|
Det smalaste för 17" är nog 205/50-17. Tycker dessa fälgar är snygga. Länk Länk Finns även dessa som är lätta att tvätta, något som är en fördel under vintern. Länk |
|
| Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.