|
Sida 7 av 8
|
|
|---|---|
|
Värdefallet i genomsnitt för en etta är 20% första året, 29% andra året och 37% tredje året, sen skiljer det ju några procent +- från motor och drivmedel (källa AMS). Men som andra har redan konstaterat så är 74% lite väl högt. |
|
|
har ju följt marknaden ganska noga på blocket i ett antal månader nu. måste säga att prisbilden ligger högre. visst kan man hitta exemplar för runt 150 000:- men då är de oftast 3-dörrars. visst kan man få modeller med större motor, men då är de antingen äldre eller har gått mer mil. vad jag vill säga är att det är bra andrahandsvärde på 1-serien. sen som jag tidigare har påpekat så rådde jag min mor att köpa en ny bil istället men hon valde att köpa den ändå. motbevisa mig gärna! |
|
| kan berätta att brorsan är på g att köpa en lite mer prisvärd 330xd -08 från tyskland. ganska välutrustad. | |
| den här blir det: Länk | |
|
Har blivit erbjuden 100.000 för min 116i 06 med 7500 på mätaren hos flera handlare.Tycker jag är rätt bra Antagligen så blir det en A3 2.0T Q med opensky i morgon om det känns rätt :) |
|
|
För att återgå till trådens kärnfråga - ny eller begagnad 1:a kommer här en liten berättelse från undertecknad. Efter ungefär ett halvårs letande, provande och suktande lyckades jag och sambon äntligen komma överens om en 1-serie. Först hägrar en lagom utrustad vit 118d (demobil, men ej körd). Vi väntar ca 10 min för länge och när vi kliver in till handlaren för att göra affär sitter redan en kund där. Han och en kompis ska köpa varsin, och kompisen nyper den vita demobilen framför näsan. Snopet, men enbart vårt eget fel. Bestämmer oss för att speca ihop en 116d, ny från fabrik, vit med comfort, adv. edition, sportstolar, xenon, isofix och rökarpaket. Efter lite diskuterande om pris bestämmer vi oss till slut att nappa på erbjudandet (239.000 :-, bra eller halvdant..?) Nåväl, vi kritar på och ska för första gången bli ägare av en ny bil. Läskigt, lite overkligt, men otroligt spännande! Tills idag, när det visar sig att det inte går att bygga ihop bilen i fråga. Det är tydligen slut på bilar, något som inte framgick när handlaren specade ihop bilen. Så nu står man här med följande alternativ - ny bil som redan är byggd och på väg till Sverige. Då finns spacegrå, titansilver och karmosinröd att välja mellan. Enbart comfort, isofix, alltså INTE sportstolar, xenon och rökarpaket. Dessutom standardklädseln och inte "network" som vi hade till sportstolarna. Det fina i kråksången är ytterligare 8.000 kr i avdrag från BMW centralt pga strulet, och snabb leveranstid. Ny bil som man inte får speca själv känns ju sådär faktiskt, samtidigt vet jag inte om xenon och sportstolar är helt nödvändiga. Dessa "basicutrustade" bilar ligger i princip under priset för de demobilar/1-åriga bilar som finns på blocket/bytbil. Alternativet är att försöka leta en lätt begagnad 1:a (116d eller 118d), men någorlunda rätt spec och till ett skapligt pris. Detta är inte det lättaste verkar det som... Nu börjar tankarna snurra igen - vad kan man klara sig utan, sitter man okej även i standardstolen även längre turer, är bilen extremt svårsåld utan xenon, kommer jag lessna inom nått/några år om jag bara får en "nästan" perfekt bil? Hur hade ni andra resonerat? Går det att sälja en nästan snikutrustad 116d? Mvh /Martin |
|
|
Varför skulle det inte gå att bygga ihop bilen? Jag tycker att sportstolarna är avsevärt skönare att sitta i, samtidigt har de fler justeringsmöjligheter, än standardstolen. Xenonstrålkastare ger bilen ett väldigt stort lyft, inte bara utseendemässigt utan de ger även mer ljus på vägen. Personligen hade jag aldrig köpt en ny BMW utan de två sakerna. Det är väl i princip möjligt att sälja det mesta i bilväg, men det viktigaste vid bilköpet är att ni ska trivas med bilen. Så om ni gärna vill ha sportstolar och xenon föreslår jag er att antingen vänta tills det är möjligt att beställa en sådan bil alternativt leta hos andra BMW återförsäljare efter en bil som har det ni önskar. |
|
|
Jag hade vanliga stolar i min 1a inget roligt på längre resor Har sportstolar i min nya bil villken skillnad på komfort. |
|
|
Utan xenon, sportstol och med en enbart standardtyg då är det ingen kul bil längre. ------- //Lövet |
|
| Håller med dom andra, sportstolar och xenon är krav. Standard stolar är som en kyrkbänk i jämförelse. | |
|
@Chris87 Jag antar att de håller på att ställa om produktionen till nya 1-serien. Sedan är det väl industrisemester även i Tyskland, även om den ligger lite senare. Uppenbarligen går det bara att beställa färdigbyggda bilar enligt den spec jag skrev. Surt, men sånt är livet. Vad gäller stolarna så bryr sig inte sambon. Däremot vill jag gärna ha tiltfunktionen som sportstolen har. Xenon känner jag mest är en utseendegrej. Det är snyggare med xenon och troligen betydligt mer lättsålt. Att det lyser upp något bättre har ingen större betydelse för oss. Sen slår du huvudet på spiken - vi vill ju bli 100% nöjda med bilen om vi köper en ny, inte 98%. Som det känns nu är det nog dags att börja dammsuga beg. marknaden. Mvh /Martin |
|
|
Lill-Myran. Du verkar vara en sån där "bil-tok" som det kryllar av på detta forum! Jag kan ibland, med viss avund, notera hur "enkelt" en del människor har det- till skillnad till oss bil-tokar.. De "vanliga! kan åka till en bilaffär och kika lite och när de går ut ur butiken har de köpt en bil och kommer inte ägna själva affären mer huvudbry än så. Och förmodligen känna sig väldigt nöjda med sitt val. Förväntningarna var på en "lagom" nivå.En "bil-tok" planerar, analyserar och funderar- om och om igen.. och har svårt att komam till avslut.. Been there, done that... Jag tror att Du inte är den typ av person som skall kompromissa för mycket vid ett eventuellt nyköp. Visst är det en otroligt trevlig känsla att köpa nytt och att vara den första personen som kör bilen. Men samtidigt så är ju den känslan ganska snabbt övergående och det är säkert då Du kommer känna att allt inte är "hundra" då Du sitter och funderar. Snikstolar och tråkigt tyg. Du möter andra ettor på vägarna och ser deras läckra xenonlysen och Du funderar varför i hela fridens namn köpte jag inte en med det.. Och den dag man skall köpa något annat så är vissa utrustningsdetaljer väldigt avgörande för att man skall få ett skapligt pris. Jag tycker att Du skall "dammsuga" bilmarknaden under en tid och Du skall säkert hitta någon lämplig kärra. Lägg in en bevakning på blocket så är det väldigt smidigt att skanna av eventuella nya annonser. Lycka till! |
|
|
Köpa en ny bil idag utan xenon är för mig ofattbart, min E39 från 2001 har ju det liksom. |
|
|
@stockbroke Hehe, ja "bil-tok" vet jag inte, men när jag väl börjar fundera på något gäller det att vrida ut och in på allt och väga argument för och emot. Tar oftast lite tid, men sen blir det förhoppningsvis bra till slut. Här finns nog som sagt en hel del väldigt intresserade och kunniga som har lite högre krav än kreti och pleti. Frågan är hur stor andel som är väldigt petiga på tex utrustning när man ska sälja just en 1:a. Jag inbildar mig att det är en stor andel som har den som extrabil och kanske kan pruta lite på överflödig lyx. Känns viktigare med tex xenon och sportstolar i en 3 eller 5 serie som oftare används som förstabil eller enda bil i ett hushåll. De begagnade bilar som har "rätt" utrustning är få just nu. Oftast 1 år gamla och troligen demobilar som dessutom har ett utgångspris på ca 15-20 tkr ÖVER vad jag skulle få betala för en ny som är på ingång. (Visserligen oftast 118d som har lite mer utrustning, jämfört med en ny 116d) Sen vet jag inte om jag är ensam om att ha svårt att märka nån större skillnad i effekt mellan 116 och 118d..? Mvh /Martin |
|
| Lill-Myran: Att välja utrustning vid nybilsköp efter vad andra skulle kunna tänka sig vid en framtida försäljning är väl korkat? Du ska ju köpa det som du vill ha. Att köpa något du inte är nöjd med är bortkastade pengar. | |
|
@Chris87 Nej, naturligtvis tar jag inget extra enbart för att det eventuellt bidrar till att bilen blir mer lättsåld. Allt jag specade på den nya vi beställde (men alltså inte får) är sådant som jag själv vill ha. Sen är det klart att det alltid finns massa godsaker i tillbehörslistan som man gärna tar men där det kostar mer än det smakar. Nåja, ska sova på saken och leta vidare. Tack för all input än så länge iaf! Mvh /Martin |
|
|
Lill-Myran: "Sen vet jag inte om jag är ensam om att ha svårt att märka nån större skillnad i effekt mellan 116 och 118d..?" Hittade en som hade varit uppe hos Rototest Research Institute i Rönninge och benchat sin 116D -09, på drivhjulen fanns 115 hk kvar av 116 hk, mellan motor och sen ut till hjulen kan man räkna med ca 10% i förlust i kraft. Mao så är 116 hk smått underdrivet, ligger snarare runt 125 hk. Länk Skulle var kul att se hur siffrorna ser ut för en 118D, en 120D -10 manuell tappar 8% i samma test (163 hk mot 177hk angivet) på drivhjulen så det är helt normalt. Sen om det märkt eller ej är en annan femma, tycker min 116D pinnar på och hänger bra med storebror 118. Samma utväxling i växellådan mellan dom två också. Får ju dessutom 22 000 i rabatt plus adv pkt. utan kostand fram till den 30:e när du köper en ny 116D. Tror att min motor har "släppt" nu också efter 270 mil, gjorde en tur till Kiviks i helgen, 0.45 l/mil, mao ~30 mil på kvartstank. =) |
|
|
Dags för en liten uppdatering! Efter lite letande efter begagnade 1:or med rätt spec hittades en vit 118d hos en handlare. Efter lite telefonkontakt och en förklaring av läget visade det sig att handlaren även hade en EXAKT identisk 116d som vi tidigare hade plockat ihop, som var på väg till handlaren. Så nu är det påskrivet igen och vecka 28 ska denna skapelse hämtas ut: Alpinvit 116d Comfort Adv. edition Sportstolar Xenon Rökarpaket Isofix m. avstängningsbar airbag Känns riktigt bra nu när det verkar lösa sig! Ingen anledning att fundera på om man kan leva utan ditten och datten, nu är allt som vi själva valde med. Och som P-OA nämnde, minstingdieseln känns ruskigt pigg och jag tror varken jag eller sambon kommer att behöva ångra att vi inte tog en 118. Nu är det bara att börja räkna ner :) Mvh /Martin |
|
| Grattis! Kul att det ordnade sig. | |
| nu är den hemma vi plöjde upp till puttgarden från leutkirch(nära münchen) med endast ett kort depåstopp i början så vi kunde fylla upp tanken. cirka 8,5 timmar. sen insåg man vilket skämt danmark är. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.