AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
17.216

begagnad eller ny 1-serie?

Sida 1 av 8
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
min mor är väldigt sugen på en 1-serie.

Ni har redan läst frågan ovan och som jag ser det är de två alternativen en ny 116i som är på kampanj året ut. eller en begagnad 120i. kanske den här: Länk

men frågan är vad som är bäst?
hur mycket skiljer det i skatt och försäkring?
vad är det för fördelar med nybil? fri service i 3 år vad mer?

så vad tror Ni?
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
skiljer en del/motor 116i 122hk / 120i 150hk.

Utrustning vet inte men det är få 116i som har M-paket.

Nu handlar det om en ny 116i som jag förstår/så då går det att välja till det mesta som 120i har.

Jag betalade 399kr hel f /första året/nu försvan rabatten så den gick upp till 520kr i månaden hos Tre Kronor.
Du får nog räkna med en hundring till för en 120i/givetvis får ni nog rabatt första året.

Skatten är nog den samma runt 16ookr.

vad är det för 116?? har du länk och vad är priset,vad är det för kampanj? har för mig att den senaste årsmodellen av 116 fått en 2-liters motor vilket gör den mer slitstark och relativt snål.. spontant känns det som att jag skulle satsa på en ny 116 men då en ny 1-serie snart kommer så blir det nog ännu bättre erbjudanden
Köp en nya 116i. Det är ett bättre val då hon får en ny bil och kan komponera den efter egna önskemål. Samtidigt har hon alla garantier på bilen. Inget svårt val, nytt är nytt.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
det är 116i 5-d Advantage Edition de har erbjudande på förr 199 000:-
sen har vi kommit fram till att det behövs extrautrustning för minst ~25 000:- till för att den inte ska bli för snikutrustad. Vad finns det för utrymme om att dela med pris tror Ni?

här är specen:

Alpinvit II
Styling 256 17"
Tyg Antracit
Sportläderratt
Stöldlarm med fjärrkontroll
Individual Antracit innertak
BMW Professional Radio med CD
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
deala ska det vara såklart... lite trött...
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
motstridiga uppgifter angående motorvolymen... på bmw:s hemsida står det 1995 ccm och i modellguiden står det 1597 ccm. borde väl ändå vara bmw:s siffror som gäller. isåfall är det på plats med en ändring här på autopower så vi kan förhindra förvirring.
Skippa 17" fälgarna. Ettan rullar betydligt mjukare på 16". Professional CD skulle ni kunna skippa om ni inte väljer till något mer, typ USB etc. Svartinnertak är väl trevligt men jag hade struntat i det och lagt pengarna på xenonstrålkastare som är mer värt pengarna. Sportstolarna är betydligt skönare att sitta i än standard.
Stöldlarmet är egentligen ett ganska meningslöst tillval.

Så här hade jag specat en 116i.

Alpinvit II
Tyg Antracit
Advantage Edition
Comfort paket
Xenonstrålkastare
Sportstolar
Stöldlarm

Vilket blir extra utrustning för 29 100kr.
Utan stöldlarm blir det 24 300kr
Ett tredje alternativ vore att byta bort stöldlarmet mot Antracit innertak och Professional CD vilket då blir 28 800kr.
Ur
184
Urma
118d -08
Skippa original larmet, montera istället in ett eftermarknads larm som t.e.x. Carcard T70C. Ett bättre larm till ett bättre pris.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
men den ser ju sååå mycket tråkigare ut med 16". är inte orginalljudet väldigt dåligt? svart innertak har jag i min kärra och det gör sjukt mycket tycker jag. varför är larmet så onödigt och dåligt?
17" utan sportfjädring ser lustigt ut på 1-serien. Sen gör det bilen stötigare och eftersom att det är din mor som ska ha bilen tror jag hon kommer trivas bättre med 16" som ger en mjukare och mer komfortabel färd.

Professional CD gör ingen skillnad i ljud. Tror du blandat ihop det med HiFi högtalarsystem. Huruvida det är dåligt beror ju på vad hon lyssnar på samt vilka krav hon har. Enklaste är väl att åka till någon BMW åf och provlyssna.

Det är ingen som bryr sig om när en bil står och larmar idag. Sen verkar de flesta ligor veta hur man kopplar sig förbi BMWs original larm så vill de stjäla något ur eller från bilen hjälper inte larmet.

Min åsikt är ju att Comfort paketet ger betydligt mer för pengarna än att göra separata tillval. Sen tycker jag att köpa en bil utan xenonstrålkastare är en riktig miss. Sportstolarna ger bättre inställningsmöjligheter samtidigt som man sitter väldigt skönt i dem.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
jag kör 17" utan sänkning på min. visst ser det lite högt ut men bmw är rätt låga orginal. hur är det med rft egentligen? kan man välja bort det? och har det blivit bättre eller måste man fixa det?

okej. så det är HiFi Högtalarsystem som gäller alltså.

det här med larmet alltså. efter att min bil blev stulen så har man ju prioriterat sånt här. om inte någon annan bryr sig så gör jag ju det själv iallafall. sen blir det ju svårare för de som inte är så organiserade att sno fälgarna åtminstone.

efter att kolla lite noggrannare så lägger jag till Comfort Paketet.
kanske fällbara nackstöd back är prisvärt? eller är det onödigt med pdc?

nya specen:

Alpinvit II
Comfort Paket
Styling 256 17"
Tyg Antracit
Stöldlarm med fjärrkontroll
Individual Antracit innertak
HiFi högtalarsystem
Fällbara huvudstöd bak

då hamnar vi på 31 700:- i extrautrustning och 230 700:- totalt.
vad tror Ni om förhandlingsläget vad det gäller att få ner priset?
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
i konfiguratorn ändras ytterdetaljerna till bilens färg när man väljer Comfort-paketet men inte i specen. vad är det som gäller?
Lägg till xenonstrålkastare.. Det är ju ett av de viktigaste tillvalen.
Sen tycker jag att ni ska överväga sportstolarna.

En fråga. Varför har du 17" som krav?
RFT går inte att välja bort. Däcken har dock blivit betydligt bättre de senaste åren.

Larmet förhindrar inte att någon stjäl bilen. Det gör startspärren och den är standard. Men jag håller med om att det är en smaksak. Sen går det inte att jämföra en äldre bil från 1990, antar att du syftar på den 316i -90 som du har i din profil, med en modern 1-serie. Fälgarna snor de enkelt oavsett om bilen har larm eller ej.

Med tanke på det redan rabatterade erbjudandet går det något inte att få ner priset så mycket mer. Ovan är ju mina tankar och åsikter, men tycker ni att din specifikation är vettig så kör på den.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
xenon och sportstolar är rätt saftiga påslag prismässigt.

jag tycker fälgarna gör så mycket i utseende, kör man en bmw så vill man att den ska vara snygg så enkelt är det. i mina ögon är utseendet bland det viktigaste. om vi ska lägga till något så känns det som att Djuphavsblå Metallic ligger nära tillhands. den är ju bara så läcker.

jag vet att det inte går att jämföra min gamla e30 med e87 men funktionen som gör att larmet går om man hissar upp bilen gör ändå viss skillnad för de mindre proffsiga. annars är det väl bara att sno dom. sen är ju bra låsbultar viktigt också.
Om utseendet är viktigt är ju xenonstrålkastare ett av de i särklass snyggaste tillvalen till 1-serien. Höjer utseende väldigt mycket.
Visst de är inte gratis, men om man jämför skillnaden det gör mot andra tillval så är det väl värda pengarna. Att ta 2200kr för att få innertaket i svart är ju riktigt dyrt.

En dum fråga, men har du frågat din mor vad hon vill ha? För jag antar att det är hon som ska nyttja bilen. Tycker att när jag läser dina inlägg så specificerar du vad du vill ha för utrustning men inte hon.
Glömde nämna det att med xenonstrålkastarna medföljer LED bakljus som även de höjer utseendet.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
visst är xenon trevligt. och det lutar åt en vit eftersom morsan gillar det och att det är billigare. försöker säga att det är lite av en modefluga med vitt och jag tycker faktiskt inte den passar så bra i vitt. visst är det lite mina åsikter och jag försöker bara guida henne. jag vet vad man uppskattar i bilen på sikt. hon är inte lika bilintresserad och hon gillar min bil väldigt mycket men har nog inte reflekterat lika mycket varför hon gillar den så mycket. det är ju helhetsintrycket som gör det. det är ju riktigt svårt om när man måste prioritera. för det är ju lätt att det springer iväg i pris.

BMW - Allt annnat orsakar illamående.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
hur är det egentligen med taklucka nuförtiden? det finns bara glasvarianten och inte gammal hederlig?

BMW - Allt annat orsakar illamående.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Köp för sjutton till Xenon! Det är ett på BMW väldigt billigt tillval men gör massor. Straffbart att inte lägga det till specen. Samma sak med sportstolar.

Ta bort larm, 17" och innertaket. Är värt nada begagnat medans sportstolar och xenon gör att du vänder dig till betydligt fler.

17" skulle jag köpa någon annanstans än på BMW. Det är dyrt att köpa original och dessutom åker du på RFT vilket försämrar komforten. Du hittar schyssta fälgar till halva priset här än vad BMW tar: Länk

-------
//Lövet
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Håller med om att svart innertak och larm kan väljas bort. 17" är en smaksak och xenon är ett måste enligt mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.