AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
17.218

begagnad eller ny 1-serie?

Sida 4 av 8
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Det märkliga är hur snabbt man vänjer sig med inte effekten, jag har kört ca2000 mil med min 118d och är imponerad av kraften i denna lilla motor. 118d har bra omkörningsresurser vilket jag tvivlar på att 116i har. Ta nu med morsan på en ordentlig provkörningsaktivitet så hon får känna på motoralternativen. Tänk också på att ni ska sälja bilen en vacker dag och då är utrustningen nog så viktig. Det har ju framkommit bra synpunkter i tråden;)

//Stefan

Mina bilar:Länk
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Ursäkta stavfelen;)

//Stefan

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Är inte alls förtjust i diesel men lutar ändå åt StefanL´s håll, 18d är tillräckligt pigg för att aldrig upplevas slö (Vilket 116i riskerar göra) och dricker inte nämnvärt med bränsle. Dess status som miljöbil kommer troligen göra sitt för andrahandsvärdet i framtiden även om förmånerna gått ut och jag tror andrahandsvärdet på en sådan blir bra mycket starkare än för en 116i.

Det bör skilja minst 3dl/mil i förbrukning om inte mer, sedan vill bensinfyrorna helst gå på 98oktan eller högre så skillnaden i bränslepris blir väl ungefär 1.50:-/Liter. En 118d kostar ca 1100kr/år i skatt, en 116i 750kr/år.

Vad kör din mor, 500mil/år? Redan då bör hon spara 2000kr/år (Skatten inräknad) på att köra på diesel istället för bensin, och desto mer hon kör desto större blir vinsten.

Glöm inte att så länge ni inte köper de äldsta 118d ni hittar har hon fortfarande fri skatt att utnyttja, köper hon en 2009 blir det 3x1100:- bara där, plus fri parkering om det är något er stad premierar miljöbilar med.

Jag är som sagt inte så glad i diesel, särskilt inte 4or och dess gångkultur, men en besparing på minst några tusenlappar om året för en piggare och roligare bil med bättre andrahandsvärde hade sålt in mig på en sådan i alla fall! :)

//Bjersér
Måste hålla med StefanL om det positiva kritik han ger sin 118d, har själv en likadan fast en -08 och är oerhört nöjd med denna bil. Har haft den i ca 2 månader och kört ca 600 mil hittills. Bilen slog om till 11.000 mil igår men känns fortfarande som ny och milen märks inte på något vis.
BMW har verkligen lyckats bygga in kvalitetskänslan i denna förhållandevis lilla bil.

Precis som StefanL så tycker jag också att utrustningen är viktig. ACC ser jag som ett absolut krav och jag hade turen att hitta ett exemplar som även hade navi/i-drive samt glaslucka, pdc, cd-växlare, ipod-uttag o lite annat kul. Det tror jag gör bilen betydligt mer lättsåld när den dagen väl kommer... Men det lär dröja! :)
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Inga problem att göra omkörningar med bilen dock krävs det lite mer vispning med växelspaken.

Inga problem att ligga på motorvägen i 110 20 30 40 50 60km mm.

Tänk på att det finns 5 växlade 116 6 växlad är att föredra.

Tycker inte den dricker så mycket jämföra med en diesel är dumt.

Dieselknack nej tack.

Sen är bmw s dieslar rått opålitliga vad man läst rätt mycket om här, tänk på det.
Ny ok men tänk när en sån diesel har några år på nacken o garantierna är borta för osäkert.

Välj då hellre en 118i
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Skulle BMWs dieselmotorer vara opålitlig?

Det har jag missat, upplys mig gärna!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Klart BMW´s dieselmotorer inte är opålitliga, den enda som haft några mer uppmärksammade problem är väl M57 med spjäll i insuget som kan trilla loss och orsaka haveri när det åker in i motorns förbränningsrum.

Men dels är dessa haverier bara en bråkdel jämfört med antalet sålda bilar med denna motor, dels var merparten av haveristerna trimmade. Men framför allt, maskinen i 118d är inte M57-sexan...

//Bjersér
flash gordon:
Att du inte väljer bensin istället för diesel bara för att du inte gillar dieselknacket är du nog ganska ensam om nuförtiden. Bara för att upplysa dig lite så kan jag berätta att det säljs fler dieselbilar än bensinbilar enligt färsk statistik vad gäller nybilsförsäljning.

Hellre tar jag dieselknack i en pigg och snål 118d än sniket 4-cylindrigt motorljud i en slö och törstig 116 :)

Ditt snack om att BMW:s dieslar inte är påtliga är dessutom rent skitsnack...
Köper du en svensksåld bil så spelar det ingen roll om den är diesel eller bensin, du har fortfarande motorskadeförsäkring som täcker eventuella problem upp till 10-12.000 mil, beroende på försäkringsbolagens villkor...
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
tar hellre fyr-cylindrigt ljud än dieseltristess. visst man kan köra på vilken växel man vill. men då räcker det väl med en växel på dieselbilar? kör tillräckligt mycket dieselskräp i jobbet. är med ett leende på läpparna man sätter sig bakom ratten på bensinfyran. sen är det knappast frågan om att bensinmotorerna är slöare. man får bara en annan effektkurva. härligt med lite motorkaraktär som ger något tillbaka när man varvar.

men Ni kanske tycker att M3 e30 är en ytterst tråkig bil eller vad sägs om honda s2000? som på beställning kommer kommentarerna om att bla bla bla du har inte råd med bättre bil än en 316i compact och fy vad tråkig motor...

BMW - Allt annat orsakar illamående.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
sorry för off-topic, men det var lite för att belysa hur off-topic tråden har blivit. jag vill ha synpunkter om bilarna som sådana inte vilken modell det är! så vad säger Ni? verkar bilen fin och ärlig?

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
För det första så upplever du inget dieselknatter när du kör. Sen är räckvidden på en 118d ca 100 mil vid normal körning.

Jag har valt att köra med 16 tum, alltså standarduppsättning 205 50 16 vilket ger bilen bättre komfort även när vägen är dålig. Nu har min bil rullat ca 2000 mil sen september förra året och den går bara bättre och bättre.

Det känns som 118d just nu är den optimala 1-serien på alla sätt. Snål, tillräckligt snabb, billig i drift, mm. Samt att andrahandsvärdet komme vara betydligt bättre än motsvarande bensinalternativ.

//Stefan

bag och flash gordon:
Jag köpte ingen 118d för att köra rödljusrace med, eller för att lyssna på den skönt sjungande motorn. Jag köpte den för att det är den perfekta lill-Bmw:n. Jag lyssnar gärna på dieselknatter så länge jag kan ta en tur med min 911 cab emellanåt.

Har aldrig sagt att 118d-motorn är någon guds gåva till bilvärlden, däremot känns den som den i särklass mest ultimata 1-seriemotorn som StefanL skriver ovan. Och den kan inte jämföras med 116 på långa vägar, varken teknikmässigt eller när det gäller körglädje.

Då det inte ligger fokus hos BMW på att utveckla 4 cylindriga bensinmotorer så är det inte heller konstigt att 116 halkat efter när det gäller bl.a. förbrukning och effekt. Den är helt enkelt inte lönsamt att sälja den typen av motor pga skatteskäl osv, och då satsar biltillverkaren inte heller några större pengar på vidareutveckling.

Ursäkta mig men det börjar bli lite patetiskt i denna tråden, 116-ägare lägger ut youtube-videor där det tydligen ska bevisas att 116 inte alls är slö...
Att en 316 compact-ägare sen börjar köra liknelser med sin bil och Honda S2000 samt BMW E30 M3 är bara för mycket för mig....

Det enda jag försökte belysa från början var att 118d var ett bättre köp än en 116i, sen ballade tråden ur.
Tjafsa vidare om ni vill.... Detta var det sista inlägget i denna tråd, I REST MY CASE.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
som jag redan har uttryckt så är trådens mening inte om vilken modell som är ultimat. vi gillar olika helt enkelt. vi pratar nytt eller begagnat och då tycker jag att man får ha priset som en stor faktor när man letar. visst finns det fina 118d men du får gå upp rejält i pris om du ska ha en vit fyr-dörrars med m-paket. så det tar rätt många år att spara ihop dom pengarna på driftskostnader. har förövrigt kört 118d, 116i Länk och 120i. tycker inte att 116i var så tråkig. klart att 120i var mycket roligare men det hade mycket med m-paketet att göra.

sen tycker jag att man får jämföra 118d med 118i om det ska vara rättvist. visst är dieslar smidiga att köra men singelturbo är oh så tråkigt ungefär som en volvo i motorkaraktär.

Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
sen menar jag inte alls att min bil är i närheten av de två jag skrev om, det var mest för att belysa att en fyr-cylindrig sugmotor inte behöver vara tråkig. det handlar absolut inte om rödljusracing utan helt enkelt att ha en motor som är trevlig att varva. 120i var för övrigt riktigt trevlig att dra mot varvstoppet. morsan som brukar ta det lungt gillade också att varva ur den. jag blev allt lite paff. hennes spontana kommentar: "nu förstår jag vad dom menar med körglädje." hon gillade sportstolar och ratten skarpt.

Är också nöjd med motorn i 118d. Har aldrig känt att jag behöver starkare motor.
Det jag tycker mindre om är utväxlingen som jag tycker är för hög för att passa motorn riktigt bra. 1:an borde vara lägre, och avståndet mellan 1:an och 2:an mindre.
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Jag är oxå jätte nöjd med min 118d motor men som ni säjer lite högt växlad. Fick lära om lite med körstilen där jag förut körde på trean med audin får jag nu gå ner på tvåan. Men i audin hadde jag ju en tätstegad 6 växlad låda och 200+ hk. det va ju en enormt kul bil med ös i men mycket dyrare i drift. Och bränslet ser ju inte ut att bli billigare i framtiden. 118d är i mitt tycke en mycket väl avvägd bil.
Ur
184
Urma
118d -08
Håller med föregående talare. Man får sitta och bromsa om man håller 50km på femman och 70 på sexan. Det är onödigt så man får lägga i en lägre växel.
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Håller med om att ettan kan kännas lite högt växlad något som gör att stadskörning kräver lite extra planering.
Kör dock hellre en bil som har hög utväxling än en som ligger på 3500-4000 rpm i 110 km/h (som vissa franska bilar...).
Våra diesel ettor ligger ju knappt på 2000 rpm i laglig motorvägstempo. Vet inte hur det är med bensinarna men kan knappast tänka mig att de vore sämre.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
I dag har jag kört 36 mil på 0,42l mestadels landsväg med en hel del omkörningar. Fanatiskt.
Trevlig Valborg på er:)

//Stefan

Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
hon är lite inne på en 120i nu istället. men vad tycker Ni om denna? Länk rent spontant känner jag att den känns lite sådär.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.