|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag ska köpa en begagnad 335i Coupe 07-09 och skulle behöva lite råd. Den ska vara vit och svensksåld har jag redan bestämt. Tips alltifrån vad jag ska titta efter samt vilka konfigurationer som passar bäst till denna bil mottages tacksamt. | |
|
Hej, jag har en kanonfin unik 335 coupe xi med X-drive -08 till salu. Kanonskick, jättebra och unik spec och nästintill den enda med X-drive som finns i Sverige, dessutom förstås vit. Hör av dig om du är intresserad. /Anders |
|
|
Om den är ute på annons så vet jag vilken det är. Grymt snygg både in och utvändigt! Flåklypa |
|
|
yes, väntar på rätt köpare :-) Ev. en som kommer imorgon och kikar. Har sagt nej till ett otal inbytesförslag. /Anders |
|
Roffa1 |
Vill minnas att den poserar framför ett slott. Just den 335:an är nog en av de finaste i landet, dessutom med väl tilltagen utrustning samt eftermonterad extra utrustning. Körd försiktigt av en medelålders herre;-) |
|
Med tanke på rådande väder är xdriven inte så fel. =) Att köpa en 335:a skiljer sig inte särskilt mycket från ngt annat, men detta måste du göra: - M-test eller liknande - Läsa av felkoder - Få en bra känsla för säljaren - Dra ut ett serviceprotokoll från BMW så du ser vad som gjorts - Provköra bilen =) Ett typiskt fel som verkar drabba många med 335:orna är ngt som kallas för wastegate rattle, där en länkarm på turbon börjar rassla. I värsta fall för att bli av med missljudet så måste man byta turbon. Kan vara värt att känna till om miltalet gått över det som maskinskadeförsäkringen täcker. Konfigurationer är helt subjektivt, i min mening måste du ha: M-sportpaket Nav professional Hifi prof logic7/DSP eller individual audio komf paket Sportläderstolar Xenon Det sistnämnda (exkl läder) är väl standard på coupén tror jag. |
|
|
Jocke, finns inget av det som du skriver som är standard mig veterligen på 335 E92. /Anders |
|
| El-sportstolar och Xenon var iaf standard när jag köpte min hösten 2006 | |
|
Med känsla: jooo.. sportstolar (och som frizz säger, med el också) samt xenon är jag rätt säker på är standard på E92. Jag spenderade flera veckor med bmw-konfiguratorn när jag läste på mig =) E91 och E90 kan dock levereras med std-stolar och halogen, så där är det extrautrustning. |
|
|
Vanliga fel 335 kan ha är WG-Rattle som JockeX beskrev, dock ska detta problem vara fixat från nångång under 2008 års modell och det är vanligast på bilar med manuell växellåda. Högtrycksbensinpumpen är också ett ganska vanligt fel som mest verkar drabba 2006-2007års modell oavsett om bilen är trimmad eller ej. BMW Har dock uppgraderat pumparna fler gånger så hittar du en bil med utbytt pump så är det nog lugnt. Steptroniclådans oljetråg är i plast och kan gå sönder ganska lätt, ingen fara för låda i sig men är rätt dyrt att laga eftersom den rymmer många liter dyr olja som endast finns att köpa hos BMW. Angående vilken utrustning man ska ha så beror ju det helt på vad du har för budget, jag skulle prioritera låga mil framför mycket utrustning. Men det bästa är ju såklart låga mil OCH mycke utrustning :) |
|
|
Anders, jag har kikat in din bil men den överstiger tyvärr min budget. JockeX/Carlee82, tack, hade ingen aning om WG rattle. Tyvärr så vet jag inte vilket typ av missljud den för och kanske missar det. Den felaktiga bensinpumpen resulterar i ryckig gång vid gaspådrag antar jag? |
|
|
sonicen: Länk Högtryckspumpen hade jag inte oroat mig för, det är amerikanarnas bensinblandning med hög etanolhalt som gör att deras pumpar går sönder. Det är rätt ovanligt här i europa. Om man bortser från WG-rattlet som kan i värsta fall kräva ett turbobyte så är N54 en fantastisk motor, och faktumet att de slänger in en N54 i nya 1M säger en hel del. |
|
|
Ok, det där lär nog inte gå obemärkt förbi. Lät ju som en trasig motorsåg. Tack! |
|
|
Nja att bensinpumpen strular är inte så värst ovanligt i sverige. Det kan arta sig på lite olika sätt och jag tror det är svårt att se det komma utan när man får första limpen brukar det inte ta många mil innan bilen dör helt och hållet. Min pajade i sommras och det började med en limp(halv motorlampa) och att bilen började gå på fem cylindrar, startade om bilen och samma sak hände igen efter nån kilometer, drog fram datorn, läste av felkoderna och kom fram till att det va ett "HPFP Failure". Lyckades otroligt nog köra bilen dom resterande 40milen hem utan problem och fick sedan pumpen utbytt veckan efter. Men det brukar va så att bilen ganska snabbt dör helt och går inte ens att starta. Men som sagt så har BMW uppdaterat pumpen 3-4gånger så detta är nog inte ett lika stort problem från 2008 och fram. |
|
Verdi |
Synd att du är lite dyr på 335:an Anders. Förstår varför, men du ligger en bra bit över t ex bilprisers riktpris. För runt 330' så hade jag nog varit riktigt frestad. Tror vi bor typ 400 meter från varandra så det hade varit smidigt. ;) |
|
Verdi: aha där ser man. Vet att min 335-a inte är för dyr. Den är unik och har dessutom X-drive och nästintill fullmatad med utrustning. Dessutom i rätt färg och säkert som nån skrev här en av de finaste i landet. Dessutom kan du inte värdera en sån bil på bilpriser.se det förstår du också. Den sajten ligger ofta helt fel. Det har jag sett på varje bil jag har sålt. Sålde 130-n idag så jag har ingen brådska att sälja 335-an om jag inte får vad jag vill ha. Jag har dessutom ständigt olika bytesförslag på den och nu kan jag lättare ta ett inbyte på den när jag sålde en bil idag. Men det har varit mycket cabbar som SLK200 -10, Audi A5 Cab -10 osv som jag inte är intr av att ta i byte. /Anders |
|
Verdi |
Alltså, jag förstår ju varför du kan ta så mycket betalt. Det är inte det. Det är bara det att mycket av det som driver upp priset på den inte är lika mycket värt för just mig. T ex det du monterat i efterhand gör varken från eller till för mig. Däremot kan det vara värt enormt mycket för en annan... |
|
Precis, så är det alltid Verdi. Alla värderar vi tillbehör och extrautrustning och det är ju lite det som är tjusningen med den här sajten också, att se lite hur andra värderar och tänker kring sitt bilägande. Det är ju också därför det ofta blir så intressanta diskussioner på sajten. /Anders |
|
| Med känsla: Jag tycker du ligger rätt i pris om det var min bil skulle jag inte sälja den för under 375 000. | |
Roffa1 |
Sevak: Vilket pris har din 335:a på Blocket? vill minnas den har gått ungefär samma mil som Anders 4-5000 mil. Du har väl också extremt mkt utrustning. Samt pedantskött. Fast din är väl ett år äldre. |
|
Roffa: Anders bil är 1 år nyare har navi och bättre ljudpaket. Min har rullat mindre (3700 mil) och har mer grejor som är eftermonterade. Släpper min för 329. Men eftersom den ej är vinterkörd, inga vinterhjul och avställd så har jag plockat bort den från blocket. Dyker upp igen när snön är borta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.