AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.569

Har bytt batteri från 80Ah till 108Ah på E60

Sida 1 av 2
Bytte batteri idag och gick in här på forumet mest på skoj för att läsa om vilka batterier det är som gäller på 530d.
Vad jag inte riktigt förstår är varför man verka måsta omprogramera? kan man göra det själv? vad är det som blir tok med intrument om man inte gör det? visar färddatorn fel värden eller? och MÅSTE man göra det?

mvh richard
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Då bilen har laddningsensor så kommer den alltså bara ladda ditt batteri till ca 80% av ett 80ah batteri. Du har alltså ingen vits i att köpa ett större batteri då de kommer då bara att laddas till ca 50% vilket inte är så bra sen ska de även registreras ett batteribyte.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Va? En laddsensor försöker väll ladda batteriet upp till en viss spänning tills det är ok. Sen om det är ett 80ah eller 108ah borde ju inte spela någon roll, det kommer väll bara ta längre tid att ladda upp 108ah batteriet till samma spänning.
Själv har jag ett 170ah batteri istället för org 90ah i min E39, funkar prima.
Är det någon fara för bilens övriga styrenheter? Något som kan ta skada? Har inte möjlighet att göra omprogrammeringen till veckan så undrar om man kan köra bilen utan att något händer?

Mvh richard
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Nej den mäter inte spänning utan strömstyrka och bmws efficient dynamics har som policy att bara ladda batterierna till 80% för att sista 20% procenten är "svåra" att ladda i
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det har inte så mycket med policy att göra: Man har inte tid att ladda ett bilbatteri till 100% när det sitter i bilen. Den sista laddfasen "absorptionsfasen" tar flera timmar och det är först då man uppnår 100% laddning.

Att ladda till 80% (bulkladdning) kan man göra betydligt fortare då det bara är att "mata på" med ström, så länge batteriet är friskt tar det åt sig laddningen. Under normal drift används ju batteriet dessutom bara som startbatteri och det går knappt åt nånting för att starta bilen.

Hur fick du i ett 170Ah batteri i en E39 BaNaN85?
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
"Läs forumet först, meka sedan."

Gammalt Power uttryck.
Har redan bytt så vill veta om det är skadligt för bilen så länge man kör innan omprogrammeringen? Kan man omprogrammera själv och vad är det som kommer att spöka? Visas fel i färddatorn, typ orimlig bränsle förbrukning?
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är inte skadligt att ha fel kapacitet på batteriet. Var lugn!

Varför registrera batteribytet?
Efter monteringen av ett nytt batteri ska man genomföra servicefunktionen Registrera batteribyte. Registreringen av batteribytet behövs, för att meddela till effekthanteringen (programvara i motorelektronik och intelligent batterisensor), att ett nytt batteri monterats i bilen.
Utan registrering av batteribytet fungerar effekthanteringen inte korrekt och det kan leda till funktionsbegränsningar, såsom t ex reducering eller frånkoppling av enskilda förbrukare.

Registrera batteribyte
Med denna servicefunktion meddelas effekthanteringen i DME/DDE om ett batteribyte. Följande aktioner genomförs.
Den aktuella kilometerställningen lagras för batteribytet.
De lagrade mätvärdena (batteriladdningsstaus, ström, spänning, temperatur osv) raderas.
Effekthanteringen initieras.

Tack så mycket steaman!!!
Hur görs denna? Man måste in på verkstad för att kunna göra detta? Vad kostar det tror ni? Vilka funktioner är det som Reduceras?
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
I mina öron låter denna laddningsprincip fullständigt superidiotisk.
Hoppas verkligen inte att jag har något som ens kommer i närheten av detta på någon av mina bilar.

Jag förstår inte förklaringarna här ovan och jag förstår inte finessen med det.
Kan någon hjälpa mig med en bättre förklaring av funktionen och fördelarna med detta eller hänvisa till en utförligare beskrivning.

Per L
ma
7.450
marin849
På din 3.0S från -72 behöver du väl inte vara orolig, lyckas den ladda batteriet över 50% över huvudtaget? :)

Jag tror inte riktigt på att ett större batteri bara kommer att laddas delvis om IBS är felinställd. laddningen fungerar inte riktigt så, IBS känner av om batteriet är "mottagligt" för mer laddning eller inte. Och när/om den ser att batteriet avviker mot beräkningsmodellen i IBS kommer den att uppdatera batteriparametrarna. Detta t.ex. för att kunna ta hänsyn till att batteriet blir sämre under dess livslängd och därmed utföra en av grundfunktionerna med IBS, se till att det alltid finns energi att starta bilen med.
Det är mycket möjligt att IBS vägrar att acceptera att batteriet plötsligt blir väldigt mycket bättre, om den ens accepterar en (långsam) förbättring över huvudtaget (utan att man säger till att batteriet är bytt).

Jag menar alltså att även ett större batteri kommer att laddas upp, men däremot kommer man inte att kunna nyttja den större kapaciteten då IBS fortfarande kommer att räkna med att det är slut långt före att det är det. Vilket kan resultera i precis de problem som BMW själva nämner och som steaman citerar.
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Ja man kan ju undra varför det ska blandas in en dator för att generatorn
ska ladda, bara en felkälla till när det börjar krångla. Varför göra det enkelt
när man kan krångla till det med en dator!!
ma
7.450
marin849
Öh?
För att kunden vill ha fler funktioner (komfortsystem, förarhjälpsystem, säkerhetssystem, kommunikationssystem etc etc), låg bränsleförbrukning och en bil som alltid startar?
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Men utan alla dom där systemen måste den dra ännu mindre bränsle?
ma
7.450
marin849
Javisst, problemet är ju att jag med flera gärna vill ha t.ex.
ABS, DSC, bra ljus, stjärtvärme, elvärmda rutor, bra stereo, navigation med stor skärm, bra klimatanläggning, aktiv farthållare blabla osv.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
marin849,vad menar du med att inte en 3.0 skulle ladda ens 50%......??
Jag bytte motor på en cheva blaiser från bensin till diesel och satte in 2st 130ah battrier och en generator från en gruvdumper.Det laddade fullt. provtryckte dem på macken och testade med "flytvikt". Vill gärna ha det mer förklarat då jag inte förstår vad du menar.(lite trög).

Mvh Jonas B.
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Här är lite reklam om IBS från Hella:

The Intelligent Battery Sensor (IBS) takes on a key functionality in successful power
management. The sensor systems that ascertain the necessary battery state variables
provide the vehicle battery’s precise power, voltage, and temperature values.
Without this data, power management cannot adequately control and monitor the
system's energy budget.

With the information supplied by the IBS, the system can efficiently generate the
exact amount of electrical energy needed at any time, distribute it intelligently, and
ultimately store it in the best possible way. This ascertains a maximum availability
and reliability of the vehicle’s functionality and makes sure that sufficient power is
available the next time the engine is started.

The IBS collects the data with resolution accuracies of < 1 mV for voltage measurements
and a maximum of 1% for the entire measuring range when measuring the
current. Based on these measurements, the ASIC (Application Specific Integrated
Circuit) computes the current service capability based on battery parameters
such as State of Charge (SoC), State of Health (SoH) and State of Function (SoF)
of the battery state detection.

The IBS’s sensory system is integrated into the battery clamp on the negative terminal.
This compact mechanical assembly enables a perfect fit into the terminal recess
of any standard vehicle battery. The core of the assembly located on the circuit board
is the ASIC. With its two independent 16 bit A/D converters, an internal current
reference of generally 5 ppm/ºC and corresponding mechanisms for offset
compensation, the required accuracy and resolution are reached while measuring
voltage and current at the same time.

Översatt:
Den intelligenta batteri sensor (IBS) tar på sig en viktig funktion i framgångsrika makt
förvaltning. Den sensorsystem som fastställa nödvändiga variabler batteristatus
tillhandahålla fordonets batteri precisa effekt, spänning och värden temperatur.
Utan dessa uppgifter kan driva ledningen inte i tillräcklig utsträckning kontrollera och övervaka
systemets energi budget.

Med den information som lämnats av IBS, kan systemet generera effektivt
exakta beloppet av elektrisk energi som behövs när som helst, distribuera den intelligent, och
slutändan förvara den på bästa möjliga sätt. Detta konstaterar en maximal tillgänglighet
och tillförlitligheten i bilens funktionalitet och ser till att tillräckligt med ström är
tillgängliga nästa gång motorn startas.

IBS samlar in uppgifter med upplösning noggrannhet på <1 mV för spänningsmätning
och högst 1% för hela mätområdet vid mätning av
ström. Baserat på dessa mätningar ASIC (Application Specific Integrated
Circuit) beräknar den aktuella tjänsten kapacitet som bygger på batteri parametrar
såsom laddningstillstånd (SoC), hälsotillstånd (SoH) och staten Funktion (SOF)
av batteriet staten upptäckt.

IBS: s sensoriska system är integrerat i batteriklämman på den negativa terminalen.
Denna kompakta mekanisk montering möjliggör en perfekt passar in i terminalen fördjupningen
av en standard som fordonets batteri. Kärnan i församlingen finns på kretskortet
är ASIC. Med sina två oberoende 16 bitars A / D-omvandlare, en intern nuvarande
hänvisning till allmänt 5 ppm / ° C och motsvarande mekanismer för att kompensera
ersättning, är den noggrannhet som krävs och upplösning infaller när mätning
spänning och ström samtidigt.
ma
7.450
marin849
Brynet: Jag syftade på att "gamla" "laddningsregulatorer" inte alls reglerar laddning utan är korkade spänningsregulatorer som är totalt ovetande om batteriets laddningsnivå.
Ofta ger de en fast spänning på t.ex. 13,6-13,8v som inte är temperaturkompenserad. Det går inte att ladda ett batteri fullt med den spänningen, men den är å andra sidan vald för att inte koka batteriet vid långfärd (flera timmar).
På sommaren kanske batteriet ligger runt 60% laddat och på vintern 30% med en sådan regulator. Inget konstigt att det kan bli svårt att starta bilen då, eller att batteriet drar ur för att man lyssnar på stereo ett tag. Eller att man måste byta batteri vart tredje år.

Nästa steg är samma princip men man kompenserar för temperaturvariation. Laddspänningen måste öka ca 0,3v per 10 grader som temperaturen sjunker. Alltså rejält med spänning vid -20C om man vill ladda batteriet ordentligt. Här sitter ofta temperaturavkänningen på generatorns baksida = blir varmt, medan batteriet kan sitta någon helt annanstans.

Ja, sen kan man förfina mer o mer o sen blir det IBS. :)

st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
fucko: Det är betydligt lättare att läsa och begripa på engelska!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.