AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.640

e39 523 i -00 missljud i framvagnen, hittar inte felet!

Sida 1 av 2
ha
16
havapaint
M5 e39 -00 glanssvart
528 ia -99 le mansblå
328 i -00 e46 titansilver
520 d - 11 f11 glanssvart
Hejsan, ja har en E39 523 i -00

jag hör tydliga missljud och klickanden i från framvagnen när jag kör över skarpare bulor, is och snöbitar. Det låter ganska mycket i bilen, har lämnat in bilen på lite olika verkstäder och dom hittar inte varifrån ljudet kommer.

Först gjordes en felsökning där man konstaterade att det var glapp i styrväxeln där rattstången går in. Har bytt styrväxel och glappet försvann, men inte ljudet,

Då gjorde jag en ny felsökning på en annan verkstad, dom hittade glapp i bromsbeläggen som skapade ljudet, lite långsökt att det ska låta så mycket tyckte jag, bytte dom så glappet försvann, men fortfarande inte ljudet,

Då gick jag och mekanikern igenom bilen på undersidan och letade efter ljudet, både på en 4-pelarlyft och på en lyft som lyfter under däcken,

Efter ett tag hittade jag ett likadant ljud i främre nedre länkarmsbussningarna när man slår med slägga på framhjulen snett framifrån, som när man kör över en skarpare bula eller klump. Efter att ha bytt dom så kvarstår ljudet,

det börjar bli dyrt med uteslutningsmetoden:) så jag tänkte kolla om någon lite mer bevandrad person inom e39ans framvagn

Tack på förhand, /Adrian
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

det kan vara "klapperstaget" till krängningshämmaren. Är ett ganska vanligt fel.

/H
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Börja såhär

1 kolla k-stagen om dom e glappa om dom e de byt.

2 kolla stötdämparna efter utv läckage (kladdiga av olja). Om dom är ok ska dom ju vara aluminiumfärgade och inte svartkladdiga.

3 nu till den värre delen troligtvis glappa dragstag mycket vanligt på e39 bilprovningen hittar de inte! ganska svårt att känna glappet med upphissad bil men de går om man vet vad man håller på med.

Nu har du förhoppningsvis en tyst framvagn
ha
16
havapaint
M5 e39 -00 glanssvart
528 ia -99 le mansblå
tackar för snabba svar, ska kolla detta snarast,

återkommer när jag har kollat detta,

MVH /Adrian
ha
16
havapaint
M5 e39 -00 glanssvart
528 ia -99 le mansblå
en fråga till hur ska jag leta efter glapp i dragstaget?

MVH
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Har oxå ett sådant ljud på min bil, och det vore kul att veta vad det är. Väldigt irriterande.
När min glappade och klickade från hjulupphängningarna var det stabilisatorstagen, även kallade hundbenen och allt möjligt annat, men det är i alla fall det lilla stag som förbinder krängningshämmaren med fjäderbenet. Jag trodde ljudet kom bakifrån så jag bytte de två bakre men det hjälpte inte, då bytte jag de främre och vipps så var det tyst, de är inte dyra, kanske 300/styck och lätta att byta!
ha
16
havapaint
M5 e39 -00 glanssvart
528 ia -99 le mansblå
ja ska även tillägga att ljudet försvinner om man håller på bromsen samtidigt,

därav trodde vi på bromsbeläggen, men förmodligen så beror det på att man trycker glappet åt ett håll i och med att bilen driver i bak.

/Adrian
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Många är orsakerna till "klapper i framvagnen".

Jag har utgått i detta fall från e39 96-03 med rak sexa i internetlänkarna nedan.

De vanligaste orsakerna är:

1. Utsliten stötdämpare.
KAN i vissa fall upptäckas genom att gunga på bilen, men det är ingen hundraprocentig testmetod.

2. Utsliten fjäderbenslagring. (Nr.1)
Klapprar vid körning på ojämnt underlag eller när man kör uppför/nerför trottoarkant.
Länk

3. Utslitet "knarrstag" (Nr.6)
...och nej, det är svårt att upptäcka just den som felorsak på bilprovningen. "Stöten" måste ju komma nerifrån och sådana testmetoder finns inte tillgängligt på SBP. Oljud uppstår som vid alt.2.
Länk

4. Utsliten spindelled. (Nr.4 och i vissa fall även nr. 11)
Oljud uppstår även här som vid alt.2. Kollas enklast genom att hissa upp framvagn så hjulen är olastade, därefter greppa hjulet "kvart i tre". Ryck växelvis försiktigt med lite känsla i hjulet och be medhjälpare titta på damasken/erna vid leden/erna och se om det rör sig onormalt. (Läs glappar.)
Glappar flera leder kanske det inte visar sig förrän den mest glappande leden är utbytt. Den tar ju det mesta av krafterna i början.
Länk

Priser på delarna? Jämför på nätet...

Lycka till.
Onestorm: Snyggt upplagt! Bra jobbat!!
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Tackar wannabedivers!

Jag kan väl kalla det arbetsskada...
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Mycket bra inlägg. Tack för det. Detta var en intressant detalj

För fordon med
LANDUTFÖRANDE OESTEUROPA
eller
Paket daligt vägen

Finns alltså ett "dålig väg" paket. Det skulle vi behöva här i Sverige oxå...
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Hahaha..!

Ja, det har du rätt i FredrikE39!

...är vägen för bred ser man till att smalna av den...

...är vägen för jämn smäller man upp lite farthinder alt.skiter i att underhålla den och lägger underhållspengarna på att skylta om i många fall omotiverade hastighetsförändringar...

...eller KANSKE bygger en cirkulationplats stor som en sockrad munk, doserad som ett uppfällt paraply...
Qu
64
Quickie
523i Sedan -98
20400 mil
Hej,
har haft exat samma problem. Om klonket försvinner när du bromsar så är det till 100% spindelled/länkarm nr 4 på "Onestorms" länk ovan.

Denna länkarm absorberar krafterna i bilerns rikting så att säga, därav blir det tyst när du bromsar. Den andra länkarmen nr 11 obsorberar krafterna i sidled.

Byt nr 4 och njut!=)
Visa användare
51
Olssonlkpg
523i M-sport -00
Tjena! Skulle tippa på att det är styrväxeln som glappar! Har det felet på min bil med samma årsmodell.
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Olssonlkpg: 6:e raden, sista meningen i ursprungliga inlägget.

Som min magister sa i gymnasiet:

Läs hela instruktionen.
På min e39a hade jag fenomenet bak !
Det var klossarna som glappade i själva oket/hållaren för klossarna visade det sej.

Pga rost etc så glappar detta upp och det blir lite oljud om man inte bromsar vill säga då klossarna inte glappar längre.

Byt klossar eller lägg emellan vikta plåtbitar så är problemet borta :)

Plåbitarna viks över klossarna i övre eller under kanten där dom ligger an mot oket.
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Rubrik: e39 523 i -00 missljud i framvagnen, hittar inte felet!

Alex84: Var någonstans bak i framvagnen hade du fenomenet?

Jag förstår mycket väl att i ditt fall kom missljudet från bakvagnen, men rubriken lyder ju som ovan.

Borde inte ditt inlägg vara en ny tråd med rubriken: Missljud i bakvagnen..?

Kanske petar jag lite i bajs nu, men är det inte inlägg av den här karktären som kallas "off topic"?

Tipset i sig var bra men en egen tråd hade kanske varit ännu bättre?
Onestorm: Tipset gällde oljud som försvann när man bromsade som jag förtydligade genom att skriva att jag hade problemet bak.

Vart blir detta off topic tycker Du?

Läs först innan Du bajsar ;)
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Alex84: Rad 8, 9 och 10 i ursprungliga inlägget.

Som min magister sa i gymnasiet:

Läs hela instruktionen.
(Du kanske bara läste havapaints 4:e inlägg?)

Med off topic menade jag att du blandade in oljud i bakvagnen när havapaint frågade om oljud i framvagnen.

Sorry, om jag petade lite för djupt.
Verkstaden felsökte ok,men byttes klossarna ut då....troligen inte och felet är kvar,dvs klossarna glappar men det är inget fel slitagemässigt på dom !!

Hur många verkstäder hittar felet direkt ?
Det krävs lite mer ibland än att koppla in en dator för att hitta felen,däribland detta.

Så mitt tipps fast jag hade det på bakre delen är att byta ut klossarna,för om nu verkstaden inte "hittade" några fel så antar jag att stagen kollades med?!

Finns billiga klossar på Biltema,bara att testa ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.