AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
39.379

ni som kör 325D förbrukning och körglädje :)

Sida 3 av 3
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
Hej igen och tack för alla svar!

Va nere på BMW och körde en 325d... en auto tyvärr, fanns ingen manuell inne..
Det va större skillnad än jag trodde.. vilket mysigt vrid..
pratade även med transportstyrelsen idag och skatten nästa år hamnar på 4046 för 325d -07 Man och 1749 för en 320d -08 man.

skatten bryr jag mig inte speciellt mycket om, men när man läser runt här på forumet verkar det som vissa har svårt att komma under 0,7l/mil med sina 325d vilket jag tycker låter mycket... den jag körde idag va en -09.. den låg på 0,51 i 90km/tim och sedan ca 0,6 blandat.. sista biten nollade jag den och verkligen försökte få upp förbrukningen och då stannade den på 0,85 när jag rullade in på BMW.. men då va jag väldigt stygg den sista biten... kan man hålla sig runt 0,6 med en 325d är saken klar för mig att det blir en sådan..
Tack för svaret Dudda...
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
En manuellt växlad BMW 325d ESS Stage2 kissar en 335d som är original i ansiktet. Både från 50 och från 120 km/h upp till långt över 200km/h. Testat mot två olika 335d's.
Det är ju sjukt det :)

Har 335D två mindre turboaggregat? Att 325D har ett vet alla men är det mycket "större" än det största i 335D?

Varför är en bra tunad 325D snabbare? Vikt? Automat? Vad?
Verdi
Högre effekt? ;)

Du kan ju tuna en 335d också och den kissar på den tunade 325:an. :)
Effekten är ju försumbart lika, 4 hk är ju inom felmarginalen :), Verdi
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Milhouse, det går att köra en 325d (ref min 525d) kring 0,62l blandat utan besvär, problemet är dock att man lockas till att gasa lite extra hela tiden pga det mysiga ljudet och härliga vridet.

Med 320d är det tvärtom, ljudet är "tråkigt" och man tävlar nästan med sig själv i snålkörning istället, går att köra ner mot 0,5l blandat (ref tidigare 520d) om man anstränger sig.
Villurski
Har den svagaste 3-litersdiseln i min E61 med manuell låda, tycker det funkar bra. Visst kan växlingarna bli "yxiga" pga vridet men det lär man sig hantera.

Har egentligen inget negativt att säga förutom att när man har Steg 2 (290hk V-tech) i bilen så stiger förbrukningen rejält, även med lätt högerfot, och motorn får en lite råare gång. Det fina med RTS är ju att du kan köra Steg 2 bara när du har horn.

Min erfarenhet är att en x25d är rejält billigare som beggad än en x30d (baserat på E61). Mellan dessa motorer skiljer mycket lite, särskilt om du mappar bilen. Med risk för att göra reklam; köpte mitt V-tech RTS till 30% rabatt mha Autopower, se tråd under Trimning.

Körmässigt saknar jag min E91, det är roliga bilar.
Villurski, det lät ju inget bra med förbrukningen?? Råare motorgång?
Villurski
Motorn känns mer, svårt att förklara på annat sätt. Mindre mjuk gång kanske :)
Du
100
Dudda
325d e92 M-sport ESS S2
En sak jag just noterade på BSR's hemsida var just prestandamätningarna som de har på sina olika trim. Se på tiderna från en trimmad 330d 285 hk och original 335d så ser ni en del intressanta siffror.

BSR har haft prestandamätningar länge. En del konstiga resultat dock, tror det är gamla 530D som var mycket snabbare original än en ny trimmad osv. Kan ju ha med utväxlingar och göra ibland och mindre fräscha exemplar. Men det är ändå mycket intressant att jämföra elasticiteten för en dieselmotor och bensinare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.